Guide Till Sociala Medier Rapporten i Google Analytics
3320
post-template-default,single,single-post,postid-3320,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Guide Till Sociala Medier Rapporten i Google Analytics

Lästid 4 min

Hemsidan är grundpelaren i verksamheten online. Bredvid finns de hjälpsamma systrarna soSociala medierciala medier. Sociala medier driver trafik till hemsidan som i sin tur tar hand om trafiken. Och visst vill du veta hur det går för de och bli bättre?

Google Analytics fixar det genom att tillhandahålla data runt trafik från olika sociala medier. Så häng med då jag i detta inlägg visar hur du gör för spåra trafik från sociala medier i Google Analytics.

Ta Fram Mål För Sociala Medier & Hemsidan

Om det inte finns mål med vad sociala medier ska åstadkomma är det nästen ingen idé att mäta. Utan mål går det inte säga om resultatet är bra eller dåligt.

Och målen måste vara en del av marknadsplanen för sociala medier. Här kan du ladda ner ett paket från HubSpot som på ett enkelt och bra sätt hjälper dig att ta fram en marknadsplan. Sen ska ju marknadsplanen för sociala medier självklart hänga ihop med målen för hemsidan. Och målen med hemsidan hänga ihop med verksamhetens övergripande mål och strategi.

Mål ska alltid vara smarta:

Specifikt – Det ska vara tydligt vad som ska uppnås

Mätbart – Redan då man sätter målen ska det beslutas om hur man mäter att man lyckats

Accepterat – Att de som omfattas av målet är delaktiga i framtagandet

Realistiskt – Det ska vara faktiskt möjligt att uppnå målet

Tidsbundet – Det ska finnas en tydlig deadline och prioritering för målet

Ett exempel: Om målet är att använda sociala medier för att öka trafiken till hemsidan.

Att öka trafiken till hemsidan med 15 % under kvartal 2, 100 Tweets i månaden öronmärks för att driva trafik till hemsidan.

Implementera Google Analytics & Skapa Mål

Idag har de flesta företag och organisationer aktiverat Google Analytics. Oftast genom den som satte upp hemsidan. Så jag utgår från att ditt företag har Google Analytics eller något annat analysverktyg. Och att du åtminstone är familjär med gränssnittet.

Vad som tyvärr också är vanligt är att inga mål är skapade i Google Analytics. Därmed säger inte sidvisningar, besök, trafikkällor, landningssidor, med mera så mycket om vad som är bra eller dåligt. Men vill du ha en chans att verkligen bevisa sociala mediers effektivitet och ROI måste mål skapas i Google Analytics. Kolla den här videon.

 

Här finns en komplett beskrivning av Google hur du skapar mål i Google Analytics.

Ett mål bör även ha ett värde. Något som kan vara svårt att bedöma. Hur mycket värd är en nedladdning, ifyllt formulär, visst engagemang? Samtidigt går det att sätta ett värde på allt. Här är ett inlägg som beskriver hur du sätter värden på mål.

Förstå Den Sociala Rapporten i Google Analytics

Det finns 8 sociala analysrapporter tillgängliga i Google Analytics. Via de här rapporterna får du en bättre förståelse för vilken påverkan initiativen inom sociala medier har. Och om de är effektiva. Rapporterna finns under Rapporter -> Förvärv -> Socialt

Bild 1 rapport

  • Översikt

Den här rapporten ger en ögonblicksbild av hur mycket av konverteringarna som kommer från sociala kanaler. Diagrammet jämför antal och värde av alla måluppfyllelser gentemot de från sociala hänvisande trafikkällor.

Socialt värde

  • Nätverkshänvisningar

Rapporten tillhandahåller engagemangsvärden för trafik från varje socialt nätverk. I fallande ordning.

Nätverkshänvisningar

  • Datahubbsaktivitet

Här kan man se hur människor från olika sociala nätverk engagerar med hemsidan. Vad de säger, senaste delade URL:er och hur de delats.

Problemet är att endast Google+ av de stora sociala nätverken är med. Så personligen tycker jag inte rapporten ger så mycket i de flesta fall.

Datahubbsaktivitet

  • Målsidor

Den här rapporten visar engagemang för respektive URL. Klickar man på en URL så visar Google Analytics det ursprungliga sociala nätverket för den URL:en.

Målsidor

  • Returlänkar

Returlänkar visar webbadressen till sociala aktiviteter. Det kan vara ett inlägg på Facebook eller en bloggkommentar. Rapporten visar också i vilket sammanhang innehållet diskuterades.

Innehåll som i den här rapporten är framgångsrikt ska man göra mer av. Då bygger man också relationen med de som ofta länkar till hemsidan.

Returlänkar

  • Konverteringar

Den här rapporten är den som visar på värdet med sociala medier för verksamheten. Rapporten visar antal och värdet på konverteringar från olika sociala medier. Dock, har du inte skapat mål i Google Analytics är denna rapport tom. Och det tar udden från den Sociala rapporten.

Konverteringar

  • Plugin-program

Här syns endast data om du implementerat spårning av tryck på sociala delningsknappar. Google Analytics fångar automatiskt tryck på Google+ knappar.

Här kan du läsa mer om hur du implementerar sociala plugins.

Rapporten visar vilka URL:er som delats mest och i vilket socialt nätverk.

  • Användarflöde

Rapporten visar vilka vägar användare från olika sociala nätverk tagit när de besökt hemsidan.

Till exempel om du kör kampanjer. Då kan du se om användare från olika sociala nätverk började sitt besök på en produktsida. Och om de fortsatte till andra delar av hemsidan eller lämnade hemsidan.

Användarflöde

Rapportera Om Data Från Rapporterna

Nu när du har bra data om hur ansträngningarna med sociala medier går är det dags att visa chefen. Sammanställ i PowerPoint. Viktigt är att endast data som knyter an till mål redovisas. Till exempel öka sociala media trafiken till hemsidan med 15 % under kvartal 3. Annars kommer du inte kunna svara på ”So what?” frågan. Och håll det kort. Max 2-3 meningar som redovisar vad graferna i diagrammet betyder för verksamheten.

Nedan exempel är en bild som visar trafikutvecklingen för sociala medier under september 2015 jämfört med samma period 2014. Här kan man prata om att sociala medier vuxit(40 %) som trafikkälla år mot år under perioden. Också att det beror på två olika inlägg (spikarna). Har du ansvar för andra trafikkällor ska du jämföra med hur utvecklingen varit för de och i relation till sociala medier under perioden.

Trafikkällor

Spåra, mät och analysera. Alltid i syfte att förbättra. Och i enlighet med verksamhetens övergripande mål.