Om maxahemsidan
632
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-632,page-parent,bridge-core-3.2.0,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

Lästid 2 min

Om maxahemsidan

maxahemsidan vänder sig till marknadsförare som vill lära sig mer om hur hemsidan kan optimeras med hjälp av datadriven information.

maxahemsidan vill lära ut hur en hemsida som ger rätt upplevelse bidrar till att effektivisera marknadsföringen och stärka konkurrenskraften.

Syftet med maxahemsidan är att ge tips och tricks kring hur datadrivna beslut förbättrar resultatet, kontrollen och bidrar till trevligare möten då saklighet sätts i centrum.

maxahemsidan täcker ämnena:
-Hur hemsidan utifrån inbound marketing metodik marknadsförs och integreras i organisationen.
-Kvalitetssäkring och resultatuppföljning med hjälp av Google Analytics och andra verktyg som Google Search Console, Google Tag Manager, Google Optimize och Google Data Studio, mm.

Hur värdefull är hemsidan?

Ett enkelt sätt att ta reda på det är att göra en uppskattning av hur mycket som spenderas på hemsidan varje år i form av webbutveckling, webbdesign och digital marknadsföring. Normalt omfattar det byråarvode, kostnader för digitalt media och löner/konsultarvoden (eller del av). Och hemsidan är säkert värd mycket mer än kostnaden för hemsidan, kanske 10 gånger mer!

För du förväntar dig säkert en 10x avkastning. Den här faktorn kan du justera och slutresultatet behöver inte vara exakt. Poängen är, hemsidan är värd mycket mer än summan av dess kostnader och du bör ha en god uppfattning om vad värdet är. Hemsidan är varumärkets ansikte.

Data bör prata verksamhetens språk!

Då tid är pengar, är en god förståelse för värdet av hemsidan viktig för att beloppet som investeras skall vara i rätt proportion till hemsidans värde.

Vidare att personen som det investeras tid i kan prata samma språk som den strategiska kärnverksamheten i organisationen. Inte endast kan teknik och analys av data. En kritisk framgångsfaktor för att få chefer i en organisation att fatta affärsbeslut baserade på data, är att använda samma språk som affärsverksamheten! Litar inte chefer på ”data” personens skarpsinne vad gäller affärsverksamheten, finns stor risk att hemsidans förändring baserad på data stannar upp.

Google beskriver hur du tar fram en plan för mätning

Klicka för att ringa

eller mejla

       

     

    Hi, I´m Lars!

    I am driven by my passions in life. Digital analytics, northern Sweden and chilling with my retired thoroughbred race horse. But let´s talk about the web stuff. Through my plus 15 years experience from the IT industry, I`ve developed a knack for digital analytics and inbound marketing, and I am inspired by the opportunities it enables thru data driven information. Information based on the business that can identify key trends and give insights so right activities can be chosen to affect the numbers. maxahemsidan is my personal blog.