Sätt ett värde på hemsidans mål även om den inte säljer något
1284
post-template-default,single,single-post,postid-1284,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Sätt Ett Monetärt Värde På Målen Även Om Hemsidan Inte Säljer Något

Lästid 4 min

Jag utgår från att du förstått att det inte räcker med att ”bara” installera Google Analytics och börja mäta trafiken. Du måste också bestämma mål och sätta värden på målen. Gör du inte det håller du inte på med Webbanalys utan slösar med din tid för du kommer aldrig att veta om hemsidan bidrar till GA valueverksamhetens resultat, vilket innehåll som har mest värde och vilka verktyg som suger! Med mål och målvärden kommer du veta så mycket mer!

 

Kolla den här videon från Google Analytics om mål i Google Analytics!

 

Att sätta värden på mål på en e-handel hemsida kan fast det kanske inte är uppenbart vara en liten utmaning. Att sätta värden på mål på en hemsida som inte säljer något är ofta en stor utmaning!

Varje nedladdning, ifyllt formulär, visad video, osv är värt något. Annars skulle det väl inte finnas på hemsidan? Och det är viktiga pusselbitar(mikrokonverteringar) i den guidning av besökare på hemsidan som syftar till att besökaren skall komma vidare i sin beslutsprocess och nå ett huvudmål (makrokonvertering)

Det räcker inte med att säga att vi behöver minska avvisningsfrekvensen med 10 %. Likställ minskningen i avvisningsfrekvens med det potentiella värde det motsvarar när de besökarna laddat ner något eller fyllt i ett formulär. Ju fler som engagerar med hemsidan och i bästa fall ger sin epost adress desto större chans att öka konverteringarna och försäljningen.

 

Använd 1 Kr Som Målvärde För Alla Mål

Om du inte vet någonting från historik och inte har någon att bolla med för hjälp är detta ett bra sätt börja.

Först identifierar du alla makro och mikro konverteringar. Och skulle du missa någon för att du inte får hjälp är det ok. Sedan går du in i Google Analytics och skapar mål. I fältet för värde sätter du 1 kr. Nu kan du börja rapportera data med ”Omsättning”, ”Målvärde per besök” segmenterat på trafikkälla, kr index värde på innehållet och så många andra förtjusande saker. Mycket mer förtjusande jämfört med intetsägande mätetal som totalt antal besök, genomsnittligt antal sid visningar per sida, tid på sidan, etc.

Visst du har chansat lite men har kommit igång. Och när siffrorna börjar träda fram är risken stor att du får hjälp med att ta fram mer exakta målvärden.

 

Använd Relativa Målvärden

Ofta är det svårt att sätta ett värde på olika mål. Hur mycket är en PDF värd eller att besökaren tittar på en video eller i jämförelse. Så du måste börja med att rangordna målen eller konverteringar. Här ett exempel:

1)                  Kontakta oss

2)                  Nya prenumeranter på bloggen

3)                  Videovisningar

4)                  Nedladdade dokument

5)                  Utgående länkar till samarbetspartners

Detta är egentligen en lista i prioritetsordning av vad som är viktigt för verksamheten. Därför är det superviktigt att du inte gör detta själv utan blandar in människor som kan verksamheten från olika synvinklar. Förutom prioritetsordning skall det ju sättas värden på målen. Värden sätts genom en skattning och skattningen får inte bli en gissning! Och om du inte gör något med informationen alltså sätter värden, ska du i alla fall spara informationen då den är hjälper till att prioritera Google Analytics ansträngningarna.

Nästa steg är att göra en skattning av värden på målen. Om ni inte vet någonting sätter ni 1 kr i värde på det som har lägst värde, nummer fem i exemplet. Sedan börjar det verkligt intressanta. Den kollektiva intelligensen i rummet ska nu skatta värden på de andra målen i relation till nummer fem.

”Vår bästa skattning”, ”bästa bedömning” eller ”om jag har en pistol mot huvudet och baserat på mina 10 år på företaget skulle jag säga x kronor”.

”Om ett klick på en utgående länk till en partner är värd 1 kr, vad är det då värt att en besökare laddar ner ett dokument som vittnar om större intresse och engagemang från besökaren. Och det målet i relation till att titta på en video eller en ny prenumerant där besökaren ger oss adressuppgifter. Spotta fram en siffra för varje mål men uppskattat inte gissat!

Efter att ha satt värden på målen skulle exemplet kunna se ut något i stil med:

6)                  Kontakta oss – 50 kr

7)                  Nya prenumeranter på bloggen – 20 kr

8)                  Videovisningar – 5 kr

9)                  Nedladdade dokument – 5 kr

10)               Utgående länkar till samarbetspartners – 1 kr

Sätt in dessa i Google Analytics och börja räkna på ekonomiskt värde.

Jag vet att detta bygger på vad man tror! Och tror gör man i kyrkan…förlåt :-). Så om du kanske är skeptiskt kan jag förstå men att en grupp med erfarna personer inte skulle kunna komma fram med något som ligger nära verkligheten kan jag inte förstå.

Prova! Det jag vill är att du börjar bestämma mål och sätter värden på målen. Gör du inte det håller du inte på med Webbanalys utan slösar med din tid för du kommer aldrig att veta om hemsidan bidrar till verksamhetens resultat, vilket innehåll som har mest värde och vilka verktyg som suger! Med mål och målvärden kommer du veta såååååå mycket mer!

Och på sikt kommer du få fram exakta målvärden!

 

Skapa Inte Värden För Alla Mål

Inget värde bör sättas för mål som inte har en påverkan på verksamhetens resultat. Exempel är sidor/besök, tid på sidan eller andra typer av mål som beskriver engagemang.

Anledningen är att det är nästan omöjligt att dra slutsatser från sådana mål. Om vi som exempel bestämde att ett besök som besöker 5 sidor är värt 20 kr, men du säljer inte annonsutrymme. Sedan upptäcker du att organisk söktrafik från Google producerat 25 800 kr för en månad. Betyder det att du skall öka budgeten för SEO? Kanske men för att någon besökt 5 sidor på hemsidan betyder det inte att denne någon kommer att bli en kund.

När målvärden skapas för mål som inte baseras på verksamhetens resultat blir det mycket svårare att fundera ut hur verksamheten skall växa. Och för din egen skull är det bästa att hålla data rent så du enkelt kan se vad som är värdefullt innehåll eller inte. Fokusera på resultatet och lämna ROI på Facebook ”Gilla” knappen till senare.

Om du inte ingår i ett team som arbetar med Webbanalysen eller verkligen vet vad du håller på med skulle jag undvika att sätta värden på följande mätetal:

  • Besökslängd
  • Sidor/besök
  • Sociala media interaktioner
  • Kommentarer
  • Vilken aktivitet som helst på hemsidan som inte direkt kan spåras till ett lead

Kom ihåg att värdena du sätter i Google Analytics är numeriska värden och valutan endast en etikett.

 

Ring gärna