Klickfrekvensen På Organiska Sökresultat i Google – En Angelägenhet?

Svar JA: Ju högre klickfrekvens = fler besökare + hög klickfrekvens kan göra att hemsidan hamnar på position 1 inte 11 i sökresultatet för ordet eller frasen ifråga.

Varför Är Organisk Klickfrekvens En Angelägenhet?

  1. Om du har betalat en massa pengar till ett SEO företag med resultatet att hemsidan hamnar högt i sökresultaten för valda sökfraser och ord. Är klickfrekvensen sedan obefintlig är alla ansträngningar bortkastade.

Förstoringsglas

  1. Google förfinar ständigt sin sökmotor för att säkerställa att den visar användare den tillgängliga information som är mest relevant, värdefull och unik. För Google är klickfrekvens ett sätt att avgöra vilka sökresultat för en specifik fråga som är värdefulla (på ytan).

Så här säger Google själva: “A high CTR is a good indication that users find your ads helpful and relevant.” Byt ut ”annons” mot organiska resultat och definitionen förblir densamma.

Och visst, Googlefaktorn om jag ska kalla den det är endast relevant för resultat inom topp 10. Till exempel mellan att hamna på plats 10 eller 4. Och jag har läst att Google också bekämpar klickbeten. Alltså om ett specifikt resultat har hög klickfrekvens men också hög avvisningsfrekvens och kort genomsnittlig tid på sidan. Då kommer det resultatet att nedgraderas över tid.

Och till sist. Igår släppte Moz en ny studie: 2015 Local Search Ranking Factors Survey som visar att beteendesignaler ökar i betydelse.

Hur Förbättra Den Organiska Klickfrekvensen i Googles Sökresultat

Som jag nämnde ovan ger det inget att ligga högt i sökresultaten (SERP) om klickfrekvensen (Clickthrough rate (CTR)) är låg. Är ingen raketforskning att förstå det.

Till exempel kan ett sökord ge hög placering i sökresultatet och 1 000 visningar per dag men endast ha 1 procent klickfrekvens. Då betyder det att sökresultatet genererar 10 besökare per dag. Och vad som är värre. Vid en konverteringsgrad på 2 procent (vanligt för de flesta hemsidor) betyder det på en månad: 2 % av 10 besökare/dag x 30 dagar = 6 konverteringar från det organiska sökordet.

Summa summarum genererar sökordet som ger hög placering i sökresultatet väldigt lågt resultat på hemsidan. Och det kommer fortsätta ifall det inte åtgärdas.

Så hur åtgärdar du låg klickfrekvens? Finns ingen enkel metod utan det kräver undersökning. Först måste du ta reda på om hemsidan har låg organisk klickfrekvens. Ett tecken på det kan vara om hemsidan rankas högt i sökresultaten för sökord och sökfraser men inte genererar förväntad trafikvolym.

Och det finns riktmärken som den här rapporten från Advanced Web Ranking. Siffrorna i nedan bild är från mars 2015 och visar klickfrekvensen för mobil och stationär beroende på position. Datat kommer från 342 009 sökord för 8 406 hemsidor.

CTR Stat

Till exempel om hemsidan har position 1 eller 2 men klickfrekvens är under 5 procent betyder det problem.

Slutligen är det viktigt att skilja på sökningar på varumärkesnamnet och övriga sökningar. Detta inlägg handlar om övriga sökningar.

Det som jag tycker är det bästa sättet att ta reda på den organiska klickfrekvensen för en hemsida, är via Googles verktyg för Webbansvariga. Om du inte kopplat hemsidan till verktyget, gör det nu.

I Googles verktyg för Webbansvariga finns en rapport som heter Sökanalys (se nedan bild).

Steg 1: Logga in i verktyget

Steg 2: Lägg till hemsidan

Steg 3: Gå till instrumentpanelen och klicka på Söktrafik och sedan Sökfrågor

Data går att sortera, filtrera på desktop, mobil, frågor, söktyp med mera. Maximalt 90 dagars historik kan visas. När du kommer in i rapporten visas de senaste 30 dagarna.

GB webbansvariga

Rapporten ovan visar att:

Under de senaste 30 dagarna har den här hemsidan via 1 129 sökfrågor (antalet frågor syns längst ner på skärmen och inte i bilden då jag klippt av) dykt upp cirka 240 000 gånger i sökresultat. Genomsnittlig klickfrekvens är 18 % och genomsnittlig position i sökresultat är 9.

Det låter ju bra men som alltid med statistik ska man undvika övergripande slutsatser. För som Mark Twain skrev – lögner, förbannade lögner och statistik. Enda sättet att öka tillförlitligheten och dra bra slutsatser är att detaljstudera. Tittar man till exempel på rad 3 och 4 i bilden är klickfrekvensen väldigt låg i förhållande till position. Utan någon djupare analys verkar det vara som att 20 % av antalet gånger som hemsidan dykt upp i sökresultat genererat 80 % av klickfrekvensen (80-20 regeln).

Nedan är ett annat exempel. Här visar rapporten att hemsidan de senaste 30 dagarna via 879 sökfrågor har dykt upp 36 237 gånger i sökresultat. Genomsnittlig klickfrekvens på 2 % och genomsnittlig position i sökresultat är 11. Inte så bra.

ImpHub webbansvariga

Om företagen ovan kan förbättra sin klickfrekvens skulle antalet besökare öka. Allt annat lika, utan att öka SEO kostnaden. Chansen är också stor att konverteringsgraden skulle öka.

En bra metod för att prioritera problem med låg klickfrekvens är att analysera sökanalysrapporten i Excel.

  1. Skrolla ner till slutet av rapporten och klicka på knappen ”Hämta” till vänster på sidan.
  2. Välj format CSV eller Google dokument.
  3. Öppna CSV filen i Excel. Google dokumentet öppnas automatiskt.
  4. Sortera kolumnen ”Visningar” från högsta till lägsta.
  5. Då det är många sökfrågor (879) väljer jag att ta bort sökord som har mindre än 80 visningar.
  6. Lägg till en ny kolumn bredvid kolumnen ”Visningar”. Syftet är att prioritera sökord som är problematiska genom att räkna ut procentandelen sökordet ger av det totala antalet visningar. Formeln är: % Visningar = Visningar för sökordet/Totalt antal visningar (justerade). Resultatet är en kolumn som visar ”% Visningar”
  7. Lägg till ytterligare en kolumn för att räkna ut % visningar kumulativt.

Nu ser Excelbladet ut som i nedan bild:

Excel

Den kumulativa kolumnen stannar vid 80 % och består av 27 sökord. Det betyder att 3 % (27/879) av sökorden står för 80 % av visningarna.

Som du ser har de flesta av sökorden väldigt låg klickfrekvens (CTR). Det i sin tur betyder att en förbättring av klickfrekvensen kommer resultera i ordentlig trafikökning till hemsidan.

Steg 1 här är att gå igenom varje sökord på Google och undersöka rubriktagg och utdraget som dyker upp i sökresultatet.

Steg 2 är att besvara följande frågor:

  1. Vilken avsikt har den som ställer frågan? (Internetanvändare inte kund)
  2. Reflekterar rubriken användarens avsikt med frågan?
  3. Reflekterar utdraget användarens avsikt med frågan?

Nedan följer ett exempel. Gäller ett ställe i Stockholm där man kan hyra konferensrum. Sökfrasen är ”meeting room Stockholm”. Hemsidan ifråga dyker upp på plats ett. Före SAS Radisson och Sheraton. Men rubrik och utdrag (som saknas) går inte att koppla till användarens avsikt med sökfrasen. Finns heller inga omdömen. Klickfrekvensen på den här sökfrasen är också cirka en procent.

ImpHub

Med en tydligare rubrik, metabeskrivning och snygg bild skulle klickfrekvensen öka. Skapar man samtidigt en dedicerad landningssida kommer konverteringsgraden att öka. Det betyder fler bokningar och omdömen. En positiv spiral har startat.