Optimera hemsidan i Googles ögon
1380
post-template-default,single,single-post,postid-1380,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Optimera Hur Hemsidan Uppfattas Genom Googles Ögon!

Lästid 7 min

Som marknadsförare av företagets hemsida är du intresserad av att veta hur hemsidan uppfattas genom Googles ögon. Till exempel de mest populära nyckelorden, vilka sidor som har indexerats på hemsidan och vilka länkar som pekar mot hemsidan. Även problem som Google stötte på när Google hämtade din hemsida. Och du kan ge Google ytterligare information om hemsidan som en webbplatskarta eller vilket land som är din hemmamarknad.

Om Google uppfattar hemsidan på rätt sätt så optimerar du hemsidans synlighet.

Detta inlägg syftar till att beskriva de funktioner i Googles gratis verktyg för webbansvariga som är intressanta för marknadsförare. Alltså inte allt!

Om din hemsida är aktiv i Googles verktyg för webbansvariga har din hemsida en större chans att indexeras på rätt sätt och således få en bättre placering i Googles sökresultat.

SEO Pipeline

Bild från Google

 

Google´s verktyg för Webbansvariga är väldigt intuitivt och enkelt. Du kommer åt det här.

Ett annat verktyg är Google Analytics som dock för att vara givande ställer rätt höga krav på kunskap. Inte teknisk kunskap men datan blir lätt överväldigande. Och du måste ha en modell för hur du implementerar Google Analytics annars kan du låta bli! Du kommer spendera tid som inte leder någonstans. Mycket av informationen i Googles verktyg för webbansvariga syns i Google Analytics om du kopplar ihop verktygen vilket görs med några klick.

Webbmaster tools och GA

Bild från Google

 

Du behöver ha ett Google konto. Det första du gör är att lägga till din hemsida.

1 add a site

Sedan verifierar du att det är din hemsida. Till exempel via Google Analytics. Finns andra sätt som via Domännamnsleverantören. Fördelen med Google Analytics är som jag nämnde att du direkt i Google Analytics kan se viss sökordoptimering data som levereras av verktyget. Och i verktyget se viss data från Google Analytics.

2 verifiera

KA tjing, nu är du igång! Det tar ett tag innan Google indexerat hemsidan så du kommer inte se någon information på direkten.

En intressant värld öppnar sig som jag skall försöka beskriva på ett enkelt sätt. Jag tar upp de funktioner du som marknadsförare är intresserad av, alltså inte allt.

3 Dashboard 2

Webbplatsöversikten innehåller en mängd olika data. Som om det uppstod problem som Google hittade vid genomsökningen och indexeringen av hemsidan. Till exempel fel som att Google inte fick åtkomst till vissa sidor, webbadresser eller problem med ”hackning” och skadlig programvara.

Hur du kan optimera hemsidans synlighet genom att skicka in en Webbplatskarta och göra HTML-förbättringar.

Men för dig som arbetar med marknadsföring av hemsidan är det intressanta:

  • Datamarkeringsverktyget
  • Sökfrågor
  • Länkar till din webbplats
  • Interna länkar
  • Innehållssökord

1. Datamarkeringsverktyget

Datamarkeringsverktyget Data Highlighter gör att du kan tagga datafält på hemsidan med musen. Sen kan Google presentera data på ett tydligare sätt i sökresultat, till exempel Googles faktaruta som nedan exempel.

exbild datamarverktyg

Data Highlighter kommer endast åt sidor som nyligen genomsökts av Google så sidor som inte genomsökts eller som ligger bakom inloggningsformulär fungerar inte i Data Highlighter.

Datatyper som stöds är:

Kolla filmen för det är busenkelt. Perfekt för marknadsföraren!

 

1. Sökfrågor

Sidan sökfrågor visar de sökfrågor på Google som har returnerat URL:er från din hemsida. Här kan du också se information om de sidor som dök upp oftast i sökresultaten (toppsidorna).  Google visar data för de senaste 30 dagarna men du kan ändra datum i kalendervyn uppe till höger.

Kolla den här videon som på 12 minuter jättebra beskriver hur Google tänker och ger tips om hur du skall tänka för att få ut maximalt av Googles sökmotor.

Sökfrågor

 

Följande element visas:

  • Frågor

Totalt antal sökfrågor som returnerade sidor från din hemsida under en given tidsperiod. Totalt visas upp till 2 000 frågor som returnerade din hemsida minst en gång. Listan återger både sökord på google.se och google.com även om det är samma sökord. 

  • Visningar

Antalet tillfällen som sidor från din hemsida dök upp i sökresultatet. Om du väljer ”med ändring” ser du också ökning/minskning jämfört med föregående period.

  • Klick

Antalet gånger som användare klickat på din hemsidas listning i sökresultat för en specifik fråga. Om du väljer ”med ändring” ser du också ökning/minskning jämfört med föregående period.

Klick är ett bra ställe att börja när det gäller att analysera hur bra sökmotoroptimerad din hemsida är då klick skvallrar om hur relevant innehållet på en sida är för sökordet som använts. Börja med de som har en hög andel klick för att få en känsla för vad som verkar fungera då folk klickar innan du tittar på de som har en låg andel klick.

Gör detta över tid för att se trender genom att ladda ner informationen. Till exempel hur det ändras över högtider, säsonger, osv.

  • CTR (click through rate)

Procentandelen av visningar som resulterade i ett klick till din hemsida. Med ändring visar den också antal procentenheter som CTR ökade/minskade jämfört med föregående period. Till exempel om CTR gått från 45% till 35% skulle denna  kolumn visa en förändring på -10%.

  • Genomsnittlig position

Den genomsnittliga topp positionen för din hemsida på sökresultat sidan för den frågan. För att beräkna genomsnittlig position tar Google topp positionen för en URL och en fråga. Om Peters fråga returnerar din hemsida som position 1 och 2 och Lottas fråga returnerar din hemsida som position 2 och 7 blir genomsnittlig topp position 1,5.

Du kan se upp till tre månader av historik och kan endast se data i tidsperioder på en månad eller mindre.

Filtrering av sökfråga data

Filter

Om du klickar på filter kommer du åt statistik för specifika frågor:

  • Sökfrågor som innehåller (eller inte innehåller) ett särskilt ord eller fras
  • Sökfrågor du märkt med en stjärna
  • Sökfrågor för en bild eller video specifikt
  • Sökfrågor från stationära eller mobila enheter
  • Sökfrågor från olika länder
  • Sökfrågor som genererat fler än 10 visningar/klick

Om du klickar på en sökfråga får du upp detaljer om frågan som position av webbsidan i Googles sökresultat och dess URL. Den här delen i verktyget för webbansvariga visar en lista på webbsidor som dök upp i sökresultatet för den sökfrågan. Tillsammans med visningar, klick och CTR. Och kolumnen generell position visar hur ofta din hemsida dök upp på en specifik position i sökresultaten. Till exempel om position 1 har 22 visningar betyder det att det skett 22 sökningar på sökfrågan där din hemsida listades först i sökresultaten.

Har du satt filter enligt ovan så reflekteras de i sökfrågedetaljerna.

Exempel på hur du kan använda sökfråga data

  • Granska sökordlistan

Om de sökord du förväntar dig skall finnas med inte finns med kan det bero på två saker. Antingen att din hemsida inte har tillräckligt med användbart innehåll relevant för sökorden ifråga. Eller om det dyker upp oväntade ord som “poker” eller “Viagra”. I det senare fallet är det sannolikt att din hemsida har blivit “hackad”.

  • Jämför Visningar och Klick för att identifiera hur du kan förbättra innehållet

Ett tips här är att sortera på förändring för att se sökfrågor där aktiviteten avsevärt förändrats.

Sen finns det som du säkert vet flera olika sätt att göra innehållet mer övertygande och intressant så att användare klickar på din hemsida i listan med sökresultat. Eftersom hemsidans titel syns i sökresultatet är det viktigt att du säkerställt att titeln är relevant och korrekt samt att du har rätt metabeskrivningstext då Google kan visa den i sökresultaten.

  • Jämför stationära och mobila versioner av hemsidan

Läs mer om hur du optimerar hemsidan som används av mobila enheter för Google

  • Om du har ett AdWords konto kan du jämföra listor och få idéer på nyckelord

2 Länkar Till Din Webbplats

Här ser du vem som länkar till din hemsida och hur de gör det, det vill säga ankartexten.

Den här sidan visar de länkar som Googlebot identifierade under genomsökningen och indexeringen och hemsidans vanligaste länkar, källor och sidor.

Visas inte förväntad länkinformation kan det bero på att den är indexerad under ett annat värdnamn. Till exempel om du inte ser länkinformation under http://www.exempel.se skall du kontrollera att du har lagt till http://exempel.se i kontot. Google rekommenderar att du anger en önskad domän.

Tips: Kontrollera regelbundet sidan Genomsökningssfel för länkar som inte fungerar eller är brutna.

3 Interna Länkar

Antalet interna länkar som pekar mot en sida är en signal till sökmotorn hur viktig sidan är. Därför är det såklart viktigt att dessa sidor visas i listan. Annars är något fel. Precis som om en sida som är mindre viktig skulle ha många interna länkar. Om så måste du gå igenom din interna länkstruktur.

4 Innehållssökord

Här har Google listat de som Google tycker viktigaste sökorden när hemsidan genomsöktes. Ju oftare sökordet hittas på sidor desto viktigare. Sidor med relevant innehåll. Och varianter på de som du ser om du klickar på sökorden. När du klickar på sökorden ser du också exempel på sidor där sökorden finns med.

Dessa ord tillsammans med sökfrågorna och hemsidans plats i sökresultaten visar hur Google tolkar innehållet på din hemsida.

Om du hittar oväntade sökord som ”Poker” på den här sidan kan det betyda att hemsidan blivit hackad.

Om sökord du förväntar dig skall dyka upp inte gör det kan det bero på att Google inte kunnat genomsöka och indexera. För att undvika fel är det säkrast och bäst att skicka in en webbplatskarta till Google. Och såklart kan det bero på att du uppdaterat hemsidan nyligen och Google inte hunnit med att genomsöka. Slutligen händer det att Google utesluter ord som Google tycker är för vanliga eller standardtexter. Exakt vilka ord skiljer sig åt mellan olika hemsidor.

Allmänt

Allmänt kan man säga att verktyget för webbansvariga baserar den information du ser på antal besök och länkar på olika sidor. Ju mer känd hemsida som människor också vill besöka och länka till desto oftare stannar Googlebot till för ett besök. Ju oftare Googlebot besöker hemsidan ju mer detaljerad information visas.

 

LarsNoren