Kör Ditt Företag Med Google Analytics - maxahemsidan
3230
post-template-default,single,single-post,postid-3230,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Kör Ditt Företag Med Google Analytics

Lästid 3 min

Visst vill du inte marknadsföra hemsidan genom antaganden eller magkänsla. Du vill ta datadrivna marknadsföringsbeslut. Men för att göra det måste du bli bättre på att tyda Google Analytics.

google-analytics logga

Och som du kanske vet eller inte. Google Analytics är din portal till att förstå vad som händer på din hemsida. Från trafiktrender till vilket innehåll som konsumeras och specifika aktiviteter som användare genomför. All den här informationen kan dras från Google Analytics i syfte att hjälpa dig ta viktiga affärsbeslut. Dock kan Google Analytics vara skrämmande för de som är obekanta med verktyget.

Samtidigt kan alla lära sig att använda Google Analytics. Detta inlägg handlar om hur du på ett grundläggande sätt kan använda Google Analytics för att bättre förstå vad som händer på hemsidan. Och i slutändan via webbanalys ta färre beslut baserade på antaganden.

Identifiera Trender

Webbanalys hjälper dig identifiera trender som informerar hur marknadsföringen presterar. Till exempel lever många branscher i en värld som innehåller säsongvariationer. Google Analytics kan visa dig när antalet sökningar för din niche ökar och minskar.

För att se trender så väljer du relevant tidsram. Sedan tittar du efter toppar och dalar i diagrammet. Dessa visar när människor är mer eller mindre benägna att visa intresse för ditt varumärke.

För att fånga säsongvariationer bör du välja data för minst ett år. Nedan bild visar organisk söktrafik för ett år för ett kontorshotells hemsida. Du kommer åt rapporten i Förvärv -> All Trafik -> Kanaler. Sedan väljer du organisk trafik från listan.

Välj också att visa trafik veckovis istället för dag genom att använda väljaren uppe till höger. Nu ser du helheten såväl som toppar och dalar.

Bild 1 Hub Org

I det här diagrammet kan vi se några trender:

  • Trafiken minskar under jul och i juli då det är semestertider
  • Tidig höst och vår sker en trafikökning. Den här kan indikera att fler letar kontor dessa tider på året.

Utifrån den här informationen verkar det vettigt att göra riktade marknadsinsatser i september och januari.

Trender kan också visa sig på mindre makronivåer som per dag i veckan eller månaden. I nästa exempel ser vi antal bokningar mellan 1 juli till 18 augusti.

Vi tittar på konverteringar (Konverteringar -> Mål -> Översikt) och har valt ett av målen (Bokning genomförd). Också att diagrammet är inställt på att visa per dag för mer finkornig vy.

Bild 2 KG 2

Visst är det så att statistiken kan ändra sig över tid men några allmänna observationer kan vi göra av datat:

  • De flesta konverteringar sker på måndagar. Kanske de bestämmer sig under helgen
  • Färre konverteringar i början av juli jämfört med början av augusti vilket kan bero på semestertider

Utifrån den här informationen verkar det vettigt att göra riktade marknadsinsatser under helgerna.

Lära Dig Kundernas Undersökningsprocess

Förutom att lära dig när dina kunder troligast letar efter ditt företag kan du också använda analysdata för att ta reda på hur de söker för att hitta dig. Vad de söker på i Google kan hjälpa dig att förstå deras undersökningsprocess.

Om du har aktiverat Sökmotoroptimeringkonsolen i Google Analytics kan du se organiska sökfrågor direkt i Google Analytics. Gå till Förvärv -> Sökmotoroptimering -> Frågor. Här kan du se data för upp till 90 dagar.

När du är i rapporten ska du exkludera ditt varumärke då troligen de flesta frågorna inkluderar ditt företagsnamn. Det gör du genom att skapa ett filter. Klicka på ”avancerat” under diagrammet. Sedan väljer du ”Exkludera”, ”Fråga” och ”Innehåller”. Skriv sedan in företagsnamnet i textrutan. Du kan också välja flera dimensioner. Till exempel om det är vanligt att namnet felstavas.

Bild 3a Org Sök

Klicka på ”Använd”. Nu ser du alla frågor där inte företagsnamnet finns med. Sedan kan du sortera på visningar, klick och de andra tabellrubrikerna.

Bild 3b Org sök

Genom att titta på sökfrågorna ser du vad människor söker på där din hemsida dyker upp i sökresultatet på Google. Är orden relevanta? Finns det ord som går att använda i marknadsföringen. Eller utformningen av innehåll.

Lära Av Besökares Beteende På Hemsidan

Du kan också ta mer kunskapsbaserade beslut om marknadsföringen av ditt erbjudande genom att titta var användare tar vägen på hemsidan. Detta genom att titta på vilka sidor som är populärast. Då kan du bestämma vilka produkter och tjänster som användare är mest intresserade av.

För att se de mest populära sidorna. Gå till Beteende -> Webbplatsinnehåll -> Alla sidor. Om du vill se en delmängd av sidor (i det här exemplet besökare till blogginlägg skapade 2015), skriv in den delen av URL:en i filterrutan under diagrammet. Hur du skriver in URL:en skiljer såklart mellan hemsidor. På den här hemsidan ligger bloggen samlad under olika årtal.

Bild 4 bloggsidor

Här kan vi se att inlägget om Kaféet var populärast tätt följt av två andra. Så det kan vara en idé att skriva mer om Kaféet då syftet med detta inlägg är att dra besökare till Kaféet. Kanske göra riktad marknadsföring.

Slutsats

Google Analytics erbjuder stor möjlighet till att ta beslut baserade på information. Genom statistik från hemsidan kan du identifiera trender när det gäller prestationen. Trender som kan berätta till exempel när det är bäst att annonsera. Genom att veta hur människor undersöker ditt varumärke och vilket innehåll som är populärast, kan du bättre planera din marknadsföring online. Och röra dig mot datadrivna affärsbeslut.