5 Enkla Sätt att Optimera Hemsidan För Generering av Leads
3111
post-template-default,single,single-post,postid-3111,single-format-standard,bridge-core-3.2.0,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

5 Enkla Sätt att Optimera Hemsidan För Generering av Leads

Lästid 5 min

Optimera hemsidan i syfte att generera leads kanske verkar enkelt. Men inte så enkelt som att kasta in ”klicka här” knappar på hemsidan och sedan sitta och titta på när leads strömmar in.

Marknadsförare och de som utformar hemsidan måste se på genereringen av leads från ett mer strategiskt perspektiv. I detta inlägg utvecklar jag några bra sätt att optimera hemsidan för generering av leads. Sätt som faktiskt fungerar.

För att överhuvudtaget förstå hur hemsidan kan optimeras, måste du veta hur processen för generering av leads ser ut. Vilka komponenter som spelar med när en tillfällig besökare blir ett lead. Så här ser det ut:

Bild 1 A

Vanligtvis startar processen när en besökare klickar på en så kallad CTA eller call-to-action (uppmaning till handling) någonstans på en av sidorna på hemsidan eller blogginläggen. CTA:n leder besökaren till en landningssida som även innehåller ett formulär i syfte att samla information om besökaren. När besökaren fyller i formuläret och klickar på ”Skicka”, hamnar besökaren på en tack-sida. På tack-sidan får besökaren tillgång till erbjudandet.

Processen är ingen raketforskning och troligen inte nytt för dig. Men nu har vi samma världsbild. Så då kan jag beskriva fem enkla sätt att optimera hemsidan för generering av leads.

1)  Ta reda på hur hemsidan idag lyckas med att generera leads

Det här har jag märkt är lättare sagt än gjort. De företag och organisationer jag kommer i kontakt med är medelstora till små och har ofta ingen bra koll här. Anledningen är att de inte tänkt på det här sättet. Vanligast skulle jag säga är att inkommande mail från hemsidan räknas som leads. Andra CTA som finns på hemsidan uppmanar oftast till köp och presterar väldigt dåligt. Beror såklart på branschens säljcykel men ändå.

Större organisationer med egen webbanalyskompetens har kommit mycket längre.

Hur som haver är det viktigt att veta status på genereringen av leads innan du börjar ändra. Annars vet du ju inte vilka områden du ska fokusera på eller hur du lyckas.

Det finns olika onlineverktyg som går igenom hemsidan och utvärderar källor för generering av leads som landningssidor och CTA:er. Ett verktyg är Marketing Grader från HubSpot. Verktyget ger även förslag på åtgärder för förbättra existerande innehåll på hemsidan.

Ett annat sätt är att jämföra olika landningssidor. Till exempel om landningssida X har haft 1 000 besök varav 10 av de har fyllt i ett formulär och konverterat till ett lead. Då är konverteringsgraden 1% (10/1 000). Sen finns landningssida Y där 50 besök konverterat per 1 000 besök. Konverteringsgraden här blir 5% (50/1 000) vilket är ok. Nästa steg blir att se hur Y skiljer sig mot X och optimera enligt Y.

Och det tredje alternativet är att utvärdera besöken till landningssidor, klick på CTA:er jämfört med besök på tack-sidor och se vilken typ av erbjudanden som presterar bäst. Sedan skapa fler varianter av dessa erbjudan.

För alternativ två och tre ovan krävs att du har ett webbanalysverktyg som Google Analytics.

  • Optimera varje steg av processen för att generera leads

Säkert en självklarhet men om en besökare sökte på “tips om hästar som äter dåligt” och till slut hamnar på ett blogginlägg du producerat som heter “Tio tips om hästar som äter dåligt”. Då är det inte bra om du länkat inlägget till ett erbjudande om Ridhjälmar. Säkerställ att erbjudanden är relaterade till sidan de finns på så du kan dra nytta av besökares intresse om det särskilda ämnet.

Så fort en besökare kommer till hemsidan går det att lära sig om dennes konverteringsstig. Stigen börjar med ett besök och slutar med (förhoppningsvis) att besökare fyller i ett formulär och blir ett lead. Dock vilket ju ofta är fallet slutar inte besöket med en konvertering. Det är då du kan optimera konverteringsstigen.

Ett sätt här är att genomföra A/B test (i till exempel Google Analytics) där du testar två versioner av en landningssida.

Vid ett A/B test av en landningssida är det viktigt att testa tre olika delar av processen för generering av leads.

1) Call-to-Action knappar

Använd kontrasterande färger från hemsidan. Håll det enkelt. Prova något nytt. Som Canva för att skapa bilder, snabbt och gratis. Nedan bild tog mig två minuter att göra.

BILD 2

Läs mer om olika typer av CTA:er i detta inlägg från HubSpot.

2) Landningsidorna

Allmänt om landningssidor kan man säga att ju fler desto bättre. Men självklart kvalitet för kvantitet. Här kan du läsa en infografik om att du måste vara verkligt seriös när det gäller landningssidor. Och att det ger resultat. Att leda besökare till startsidan är inte bra i de flesta fall.

3) Tack-sidorna

Mycket fokus brukar ligga på landningssidorna i processen för generering av leads. Men tack-sidan dit besökaren dirigeras när de väl fyllt i ett formulär bör inte förbises.

Förutom att säga tack skall sidan innehålla en länk till erbjudandet. Tack-sidan kan också innehålla ett formulär för ett annat kompletterande erbjudande. Som “Kontakta mig”, “Jag vill ha Nyhetsbrevet” och så vidare. Men undvik sociala delningsknappar då ju de som då kommer till tack-sidan kommer åt erbjudandet utan att fylla i formuläret på landningssidan.

Och som en extra bra sak kan du skicka ett tackmejl. När en besökare konverterar till ett lead och information som mejladress hamnar i en databas, finns möjligheten att skicka ett tackmejl. Förutom att det ger ett professionellt intryck, ökar engagemaget hos mottagaren.

Använd tackmejl för att erbjuda specifika erbjudaden tillsammans med CTA:er och uppmana till att mottagaren delar på sociala medier.

3)  Personalisera CTA:erna

Först bestämmer du vilket typ av marknadsbudskap du vill anpassa och till vilken publik. Till exempel om jag säljer utrustning för hästar. Då skulle CTA för besökare och leads kunna se ut så här:

  • Besökare: Guide för hur du väljer rätt bett till hästen
  • Lead: 15 minuter konsultation om hur du väljer rätt bett till hästen

Målet med CTA:n för besökare till hemsidan är att få de att konvertera till ett lead genom att de laddar ner ett dokument. Och för de som redan är ett lead vill jag komma ännu närmare ett köp genom att erbjuda expertkunskaper kring bett.

4)  Testa, testa, testa

Det här har jagt tagit upp tidigare och vill betona att det är ett bra sätt. Och det behöver inte vara krångligt. Testa utformning av landningssidan, bilder. När du gör en landningssida, gör två och dirigera x % av trafiken till den ena via Google Analytics. Största utmaningen här kan vara att komma åt och lägga till ett spårningsscript på den sida som ska testas.

5)  Odla dina leads

Inget lead kommer automatiskt att bli en kund. Åter igen beror det lite på branschens säljcykel men för de flesta brascher är det så. Och ju högre varuvärde och komplexare inköpsbeslut desto viktigare att odla sina leads. Samtidigt är leads bara så bra som de ansträngningar du lägger på att odla de.

Leads bör hamna I ett arbetsflöde efter det att de fyllt I ett formulär. Arbetsflödet bearbetar du med värdefullt innehåll som motsvarar deras intressen. Arbetsflödet startar med ett relevant uppföljningsmail med bra innehåll. Och allteftersom du odlar och analyserar resultaten, finjusterar du innehållet. Till exempel kanske mejl med inbjudan till webinarier ger en högre öppningsfrekvens och konverteringsgrad jämfört med mejl som erbjuder e-böcker.

Exempel på ett mejl med syfte att odla leads och leda de vidare i säljtratten.

odla mejl

 

Avslutningsvis går som en röd tråd genom inlägget vikten av att mäta resultatet. Och detta genom ett webbanalysverktyg som Google Analytics. Har du det inte redan bör du börja nu.