Har Du Börjat Använda Facebooks Call-To-Action Knappar?

Företagssidor på Facebook har nu möjligheten att implementera en enkel call-to-action knapFB LOgga)p i huvudet på Facebook sidan. Den utökade funktionaliteten har funnits sedan december 2014. Nu har den nått Sverige.

FB bild

Funktionen är ganska enkel! Du kan välja mellan sju olika varianter. ”Sign Up”, ”Shop Now”, ”Contact Us”, ”Book Now”, ”Use App”, ”Watch Video” och ”Play Game” som du länkar till en hemsida. Startsidan, landningssida, kontaktformulär, video och så vidare. Facebook loggar länkarna och användare kan rapportera Sidor med skadliga länkar.

En bra tumregel är att länka den nya CTA:n till en sida som bra svarar upp till vad din verksamhet har för mål. Detta då huvudsyftet för Facebook med CTA funktionaliteten har varit att ”lyfta fram en verksamhets viktigaste mål till förgrunden för sin närvara på Facebook”.

Hur Du Lägger Till en CTA Knapp På Din Facebook sida

Steg 1: Logga in på Facebook (du måste vara administratör för sidan)

Steg 2: Klicka på ”Create Call-To-Action” knappen

R4C 1

Om du inte ser knappen är du inte administratör eller så har Facebook inte rullat ut funktionen på din sida ännu. Avvakta för den kommer.

Steg 3: Välj variant av CTA knapp

Av de sju olika varianterna ”Sign Up”, ”Shop Now”, ”Contact Us”, ”Book Now”, ”Use App”, ”Watch Video” och ”Play Game” ska du välja den som bäst motsvarar den landningssida du vill skicka trafik till. Till exempel, om ett viktigt mål är att öka antalet prenumeranter känns ”Sign Up” naturligt. Och du skickar trafiken till en landningssida där de kan prenumerera på din verksamhets blogg eller nyhetsbrev. Är du en ideell organisation och har en bra video om ”Om oss”. Ja, då kanske ”Watch Video passar” bäst!

R4C 2

Steg 4: Skriv in länken dit du vill skicka användare och klicka på ”Next”

Steg 5: Välj destination för mobila användare

Här väljer du i två steg var iOS- och Androidanvändare skall hamna. Antingen på en hemsida eller till en app

R4C 3

Steg 6: Klicka på ”Create”

…….simsalabim, klart.

Du kan ändra eller ta bort CTA:n när som helst genom att logga in på sidan, klicka på CTA:n och välja editera eller ta bort.

BILD MDN 1

Hur Du Mäter CTA:ns Effektivitet

Hur många klickar på CTA:n?

Facebookstatistik

Du ser enkelt i Facebook antalet klick på knappen som skett de senaste sju dagarna. Logga in och gå till huvudsidan. Titta på ”THIS WEEK” kolumnen på högersidan. Där finns rubriken på din knapp och antalet klick.

BILD MDN 2

Hovra över siffran och ett litet diagram visar sig. Diagrammet visar klick per dag de senaste dagarna tillsammans med procentuell ökning eller minskning sedan sjudagarsperioden började.

Google Analytics

Om du inte redan visste det är Google Analytics Googles gratisverktyg för hur du tar reda på varifrån hemsidebesökare kommer och hur de beter sig på hemsidan. Läs mer i detta inlägg som också beskriver hur du implementerar Google Analytics.

Det finns flera olika sätt att mäta resultatet i Google Analytics! Mer eller mindre komplicerade. Allt beror på hemsidans storlek och antal Facebook sidor. Här tar jag upp tre varianter.

  • Skräddarsy URL:en genom att lägga till kampanjparametrar.

Det gör du till exempel genom Googles verktyg som heter URL Builder. Parametrarna i URL:en fångas sedan av Google Analytics och på så sätt kan du se hur effektiv URL:en är.

  • Segmentera ut Facebook trafik och sedan titta på landningssidor

Först skapar du om du inte redan har det, ett avancerat segment som endast fångar besökare från Facebook. Se bilden nedan.

GA 1

Sedan är det bara att skrolla ner till Beteende, välja Webbplatsinnehåll och Målsidor. Med målsidor/landningssidor menas här den sida där besökaren startade sitt besök. Titta efter den landningssida som CTA:n pekar mot.

GA 2

  • Ta fram en särskild Facebook landningssida

Skapa en särskild Facebook landningssida med en URL som är lättläst. Till exempel ”FBkontaktaoss”. Denna sida görs inte synbar på hemsidan, det vill säga vet man inte om URL:en hittar man den inte. Sidan kommer att indexeras av Google så det finns sannolikhet att sidan dyker upp i sökresultaten och genererar organisk trafik. Även om sannolikheten är liten. Inga problem, Google Analytics löser det.

För man kan såklart i Google Analytics segmentera ut landningssidan precis som med Facebook trafiken. När du segmenterat ut landningssidan kan du enkelt via Förvärv, All trafik se varifrån trafiken till landningssidan kom från.

Avslutningsvis

Så hur har det fungerat så här långt. Jo, enligt Facebook som intervjuat online återförsäljaren Dollar Shave Club:

Over the course of a three-week test, the Sign Up call-to-action button delivered a 2.5x higher conversion rate versus other comparable social placements aimed to drive new user acquisition.” — Brian Kim, Director of Acquisition, Dollar Shave Club

Dollar shave