Ägnar Ditt Företag Tid Åt Inbound Marketing?

Enkel fråga kan tyckas! Antingen är svaret ja vilket betyder du redan förstår väsentligheten och fördelarna. Eller så är svaret nej och du behöver lära dig fördelarna!

Samtidigt är det inte så enkelt. Många som ägnar tid åt inbound marketing gör det på ett ”flyktigt” sätt. Ofta utan strategi eller ännu värre med felaktiga föreställningar om hur inbound marketing faktiskt fungerar. De som svarar nej är förmodligen nöjda med den marknadsföringsstrategi de har. De ser ingen anledning att ändra i den. Eller tycker att inbound marketing är en tillfällig företeelse som inte går att jämföra med traditionell, beprövad och ”sann” marknadstaktik.

Visst, från början kanske man kunde tycka vad man ville om inbound marketing. Men nu efter flera år visar statistik att inbound marketing genererar tre gånger mer leads än traditionella metoder. Och att kostnaden allmänt sett är 62 % lägre enligt HubSpotUndersökning från 2014. Dessutom är avslutningsfrekvensen på leads mycket högre än för traditionell marknadsföring. Detta då inbound marketing gör det möjligt att rikta in sig på potentiella kunder på ett sätt som inte traditionell marknadsföring kan. Hellre än att skicka ut massbudskap och hoppas att någon ska nappa, fokuserar inbound marketing på var målgruppen finns och vad målgruppen letar efter.

Metodik

metodik

I nästan 10 år har inbound marketing varit den mest effektiva metoden för att generera resultat online. Istället för att köpa annonser, epostlistor och gå på chans, fokuserar inbound marketing på att skapa innehåll av sådan kvalitet att det drar människor till företaget/produkten. Innehåll som är synkroniserat med kundens intressen.

Resultatet över tid är att trafiken ökar, konverteringar och försäljning ökar samtidigt som kundanskaffningskostnaden minskar.

Uppföljning

 

metodik 2

Att anamma tänket kring inbound marketing innebär också att ha en ordentlig uppföljning av resultatet. Och då genom hela marknadsföringsprocessen. Jag brukar jämföra med ekonomisystemet för ett sådant har alla och förstår hur viktigt det är att ha koll på ekonomin. Samma med inbound marketing. Med ett analysverktyg som Google Analytics kan du dels ha kontroll på hur ansträngningarna återbetalar sig så att du hela tiden kan förbättra strategin. Dels illustrera för chefer värdet på ansträngningarna.

En kund till mig har nu efter cirka ett år fördubblat trafiken genom inbound marketing. Till exempel kan jag via Google Analytics bevisa att ansträngningarna med Facebook i syfte att driva trafik gett resultat. Jämför man Facebook trafiken under december 2014 med december 2013 har trafiken ökat med 700 % under perioden år mot år. Också att resurserna lagda på Facebook är väl värda då jag kan visa på kvaliteten(högre konverteringsgrad) på Facebook trafiken. Dessutom kan jag visa på vad för innehåll som är mest populärt eller driver mest trafik. Så kunden kan löpande finjustera mot det innehåll som ger bäst resultat.

Sedan finns det andra parametrar. Som att bilden av säljtratten blir tydligare. Till exempel hur konverterar organisk trafik jämfört med trafik från betald annonsering. Hur stor andel av besökarna varje månad blir kvalificerade leads och hur många av dem blir kunder.

Nyttan av att veta och förstå den här typen av information är till stor hjälp när det gäller att klura ut vad som fungerar bra och inte när det gäller strategin för inbound marketing. Och att justeringar baseras på resultat inte vad man tror eller inte tror.

Slutsats

Traditionella marknadsföringsmetoder blir allt mindre effektiva. Annonser klickas bort så fort de dyker upp. Oönskade mail hamnar i spamkorgen och de som hamnar i inkorgen slängs utan att bli öppnade. Känner du igen dig? Ingen vill bli såld till, man vill köpa. Hitta företaget som man kan lita på att det hjälper till med behovet. Och just därför är inbound marketing så viktigt. Det hjälper verksamheter att bygga förtroende och nå ut till kunder med mer än att ”kräkas” en massa budskap.

Så att ägna sig åt inbound marketing är en absolut nödvändighet i en modern verksamhet oavsett bransch. Om du vill klara konkurrensen och generera resultatet.