Enkel SEO Strategi För Mobiltelefoner

Andelen mobila besökare till en hemsida ligger idag allt oftare på över 20 %. Kanske du redan har en responsiv hemsida! Eller funderar! Oavsett kan du utan att det blir överväldigande börja anpassa din organiska sökmotoroptimering efter mobila användare. Det är vad detta inlägg handlar om.

Inledning

Är man ett större företag har man troligen en mobil version, mobilapp eller har byggt om till responsiv design. Google rekommenderar responsiv design. Anledningen är att HTML koden alltid är densamma oavsett enhet. Sedan används CSS för rendering på olika enheter.

Förutom responsiv finns ”Dynamic serving”, Olika URL: er(mobilversion) och mobil app. ”Dynamic serving” innebär att servern genererar olika HTML koder och CSS för samma URL till olika enheter. Olika URL: er innebär olika koder för stationär, mobil och kanske även surfplatta. Olika URL: er är det som används ifall det finns en mobilversion av hemsidan. Slutligen är en app en applikation som laddas ner och installeras på den mobila enheten istället för att renderas i en webbläsare.

 

Olika mobilformat

 

Strategin för sökmotoroptimering av innehåll för olika enheter är omfattande. Jag beskriver det som den mindre organisationen kan göra eller klarar av att göra med små resurser. Sådant som är relevant för den mindre organisationen. Därför är jag också pragmatisk! I slutet av inlägget punktar jag ner vad jag inte tagit upp.

Identifiera Statusen På Trafiken Från Olika Enheter

  1. Det första du gör är att identifiera den organiska söktrafiken från olika enheter via Google Analytics. Där ser du trafikvolym men även trender och om det finns säsongvariationer. Nedan bild visar att mobiltrafiken för hemsidan ifråga står för drygt 30 % av den organiska söktrafiken mellan 1 september till 7 november. Också att volymen är jämn utan någon särskild trend eller variation.

 

Bild 1

 

  1. Nästa steg är att ta reda på vilken typ av mobil enhet som används och vilket innehåll som konsumeras.

I nedan bild är Apple dominant men (not set) dyker upp på tredje plats. (not set) betyder att Google Analytics inte lyckats fånga data om de enheterna. Det löser du till en del genom att välja operativsystem som vy. Då ser du att drygt hälften av den organiska mobila söktrafiken har iPhone och drygt hälften en Android mobil.

 

Bild 2a 2b

 

För att identifiera vilket innehåll som konsumeras av vilken typ av enhet och konverteringar har jag segmenterat ut iPhone och Android. I just detta exempel är inte mål aktiverat i Google Analytics varför det är noll i konverteringar. Förutom att startsidan ligger i topp konsumerar iPhone och Android användare olika innehåll på den här hemsidan. Intressant!

Landsidor iphoneandroid

Identifiera Mobila Besökares Organiska Sökbeteende

1. Sökfraser Och Toppsidor I Sökresultaten Via Google Verktyg För Webbansvariga

Om du inte redan använder Googles verktyg för Webbansvariga måste du börja nu. Det är fantastiskt och gratis! Läs mera och aktivera ditt konto här.

Nedan bild visar sökvolym, visningar, klick, CTR (Click Thru Rate) och position. Både för sökfrågor och landningssidor. Glöm inte att filtrera på mobil sökning.

Bild 4a 4b

2. Använd Keyword Planner I Google Adword

”Keyword planner” i Google Adword är ett enkelt sätt att få en uppfattning om hur sökord används i olika typer av enheter. Som hur stor sökvolymen är på mobila enheter för ett specifikt sökord.

Keyword planner

3. Kolla Hur Hemsidan Ser Ut Via Mobilemulatorer

Finns flera olika varianter av mobilemulatorer. En variant på mobilemulator heter mobile phone emulator. En annan variant av mobilemulator kommer från Hubspot och heter HubSpot device-lab.

mobilephoneemulator

Kontrollera Eventuella Problem Med Användarupplevelsen Med Hjälp Av Googles Verktyg För Webbansvariga

Användbarhet

Användbarhet

 

Indexeringsproblem

webbplatsfel

 

Hur snabbt laddar sidorna!

Här kan du se eventuella problem med laddningstiderna för de viktigaste sidorna. Och du får förslag på hur du kan ta bort problemen.

Den första bilden från Google Analytics och visar förslag på hur laddningshastigheten av sidor kan ökas för mobila enheter. Den andra bilden från Googles verktyg för Webbansvariga visar mer generellt vad du kan göra för att öka hastigheten på mobila enheter.

Laddningshastighet

Glöm Inte Det Fundamentala

Rubrik

  • Ha med nyckelord i rubriken
  • Inte längre än 50-60 tecken oavsett mobil eller stationär enhet. Hänger ihop med hur rubriken visas i sökresultatet. Om rubriken är lång klipps den av.
  • Beskrivande och attraktiv
  • Inte längre än 160 tecken och kortare för mobila enheter
  • Locka läsare att klicka vidare
  • Innehålla nyckelord

Metabeskrivning

  • Beskrivande och attraktiv
  • Inte längre än 160 tecken och kortare för mobila enheter
  • Locka läsare att klicka vidare

URL: er

  • Kort och beskrivande
  • Innehålla nyckelord

Om Din Hemsida Innehåller Strukturerade Data

Bygger innehållet på strukturerade data som till exempel en restaurang, lokalt företag/butik med öppettider eller annan strukturerad information. Ja, då har Google ett enkelt verktyg som heter Data Highlighter för att märka upp ord så Google kan visa de på ett attraktivt sätt i sökresultaten. Du kommer åt verktyget via Googles verktyg för Webbansvariga.

Strukturerade data

 

Kolla videon från Google.

Glöm Inte Google+

Google plus

Avslutningsvis

Ovan har jag beskrivit hur du tar reda på andelen mobiltrafik till hemsidan. Vilken typ av enheter som används, innehåll mobila användare konsumerar och de organiska sökord de använder där hemsidan dyker upp i sökresultaten. Också hur hemsidan beter sig tekniskt. Med den här kunskapen kan du skapa en användarupplevelse i världsklass oberoende av enhet. Även om du är en mindre organisation.

Här är ett bra exempel på optimerat innehåll för olika enheter. Visst, Tripadvisor är ett stort företag med resurser men det mesta kan du också göra!

tripadvisor

Det jag inte tagit upp i detta inlägg kring SEO strategi för mobiltelefoner är:

  •  Hur du marknadsför användarupplevelsen
  1. Landningssida för att marknadsföra appen
  2. Marknadsföra appen på den mobila versionen
  • Hur du indexerar mobilappen för Google
  • Hur du jämför dig med konkurrenterna

 

Hör av dig