Segmentera Ut Bra Facebook Inlägg Enkelt Via Google Analytics

Om du publicerar inlägg på Facebook som länkar tillbaka till hemsidan är det enkelt att ta reda på vilken typ av inlägg som driver mest trafik. Om du har Google Analytics det vill säga!

Och självklart är det lika enkelt oavsett socialt media.

Poängen med att segmentera ut ”bra” inlägg från till exempel Facebook är att dessa inlägg ger tips om innehåll som driver trafik. Du får hjälp med vad din publik tycker är intressant.

Förhoppningsvis är det fler som engagerar med innehållet genom ”gilla”, ”dela” eller ”kommentera”. Då sprider sig innehållet till som det heter ”Friends of fans”. Jag har tagit fram ett Friend of fan Index. Jag kallar det Friend of Fan KPI och det visar hur du lyckas med att få dina fans att sprida ditt varumärke. Som i nedan exempel. Frågan är vad som är ett bra index?

Bild 1

Mer om Friend of Fan KPI i ett annat inlägg. Detta inlägg handlar om hur du gör i Google Analytics för att segmentera ut bra inlägg från Facebook.

Öppna Upp Rapportvyn I Google Analytics

  1. Välj datum som passar
  2. Välj Audience och Overview i rapportvyn
  3. Välj ”+Add Segment”

Bild2

Klicka på ”+NEW SEGMENT”

Bild 3

Skapa Nytt Avancerat Segment För Facebook Trafik

A) Döp segmentet till Facebook trafik

B) Välj Traffic Sources

C) Välj Filter Sessions

D) Välj Source och villkor ”matches regex”

E) Skriv facebook.com|m.facebook.com

F) Testa segmentet

G) Spara segmentet

Bild 4

Voilà, du har just segmenterat ut trafiken från Facebook!

Bild 5

Segmentera Ut Sidor Som Fått Mest Trafik

Den 17 oktober i nedan bild visar på en exceptionell trafikökning.

Bild 6

Vad du gör är att isolera trafiken till dagarna runt i detta fall den 17 oktober. Jag har valt den 15 till den 19 oktober. Anledningen till att jag inte endast valt den 17 oktober är att det finns tidsfördröjning i rapporteringen av statistik från Google. Den varierar beroende på rapportvy. På detta sätt undviker du osäkerheter.

Bild 7

Nästa steg är att välja rapportvy Behaviour, Site Content och till sist Landning Pages. Då ser du vilken landningssida som fått flest besök. Klicka på den lilla ikonen till höger om URL: en så öppnas ett förhandsgranskningsfönster. Nu ser du vilken sida det är och vad den handlar om.

Bild 8

 

Bild 9

 

Sedan brukar jag gå in på Facebook och leta upp det datumet för där finns Facebook inlägget. Så du får visuellt bevis.

 

Bild 10

Analys Av Inlägget Och Landningssidan

a)      Facebook

Inlägget har fått många på Facebook att klicka vidare till landningssidan. Och även om inlägget bidrog till en rejäl trafikökning till hemsidan så gav inlägget ett väldigt lågt resultat på Facebook. Friend of Fan index på långt under en procent. Alltså inte en procent av fansen spred inlägget vidare.

En sak är räckvidd, en annan sak är engagemang eller interaktion. Även om räckvidden är stor hjälper det inte om engagemanget är lågt. Det är ungefär som Aftonbladets löpsedel utanför Pressbyrån. Många kanske ser löpsedeln men hur många av de köper faktiskt tidningen eller rekommenderar till sina vänner.

Slutsats: = bra räckvidd men lågt engagemang. Inlägget var intressant men lyckades inte att engagera. Fråga: Hur går det att öka engagemanget för liknande inlägg?

b)     Google Analytics

Avisningsfrekvens (bounce rate) på 75 %. Samtidigt stannade besökarna ganska länge, flera minuter. 40 % återkommande besökare. Betydligt större andel än för hemsidan generellt under perioden.

Slutsats: Innehållet intressantare än annat innehåll då fler återkommande besökare än normalt och som också stannar längre på sidan än normalt. Samtidigt lyckades innehållet inte hålla kvar läsare på hemsidan. Fråga: Hur går det att få läsare att stanna kvar på hemsidan?

Nu vet inte du som läser detta hur inlägget eller landningssidan ser ut av naturliga skäl. Men om landningssidan kan man säga att det är alldeles för mycket sidfriktion där även utgående länkar finns med. Finns heller ingen tydlighet vad man vill att läsaren ska göra. Läsa såklart men sen då! Och på Facebook borde man prova att inte bara kopiera och klistra ingressen på landningssidan. Kanske börja med en fråga, utmana lite och uppmana.

Avslutningsvis

Nu vet du hur enkelt det är att analysera bra inlägg på Facebook som leder till hemsidan. Bra inlägg som kan föda andra inlägg som genererar ännu bättre resultat med små medel. Och det bästa med allt är att det inte känns överväldigande. Prova själv!

Kolla videon från Google om Avancerade Segment i Google Analytics