Hur Tydlig Är Din Hemsida?

Hur långt ska innehållet vara på en landningssida eller produktsida? Spelar ingen roll bara sidan ger svar! Det visar en ny undersökning som redovisas av marketingsherpa.

Stratton Craig, en Copywriting byrå baserad i London frågade 690 konsumenter. Byrån frågade vad de gillar och inte gillar online. En fråga löd: Q. Vad är det viktigaste i ett företags kommunikation?

Dia svara på frågor

Kunder Bryr Sig Inte Om Längden, De Bryr Sig Om Svaren

Man brukar säga att ju kortare man kan uttrycka sig genom att använda de rätta orden desto bättre! Men enligt den här undersökningen är det inte korthet besökare letar efter på landningssidan eller produktsidan. Med landningssida menar jag här den sida som besökaren börjar sitt besök på. Exkluderad startsidan som ju i de flesta fall inte bör vara landningssida för specifika budskap.

Av de som svarade i undersökningen var det mest populära svaret på vad som är viktigast i ett företags kommunikation “tydlighet”. Som nummer två kom “att kunna svara och samverka med dem”. Besökare verkar alltså vilja ha svar på sina frågor. Svar som gör att de kan komma vidare i sin beslutsprocess och nå sina mål eller uppfylla önskningar och behov.

De vill att hemsidor ska vara tillräckligt tydliga så de kan hitta svaren. Och om information inte ger alla svar, ha möjligheten att samverka med dig.

Hur Långt Ska Innehåll Och Marknadsmaterial Vara?

Så långt som det behöver vara! Många kanske tycker 300 till 500 ord eller i vart fall ovanför bildskärmens underkant! Grundregeln är ju att man inte ska behöva skrolla på en landningssida.

Ett bra svar är att innehåll och marknadsmaterial inte bör vara uppbyggt kring korthet, smarthet eller snygghet för sin egen skull. Det är bara effektivt om det hjälper till att tydliggöra dina erbjudanden. Och det i sin tur i syfte att hjälpa besökaren att ta bästa möjliga beslut vilket är att konvertera. Om du verkligen erbjuder kundnytta det vill säga!

Sen finns såklart några tumregler som hjälper till att utesluta en viss längd på innehållet.

1.     Mobil Eller Stationär Konsument Av Innehåll

Helt olika förutsättningar gäller om innehållet konsumeras på en mobiltelefon eller dator. En film till exempel måste vara kort för att fungera på en mobiltelefon.

2.     Ämnet Som Innehållet Handlar Om

Guider kräver en viss längd för att vara fruktbara. Inbjudan och registrering till ett Webinar ett annat.

3.     Målet Med Innehållet

Med det vill jag säga att innehåll du skapar idag ska möta mål du har idag. Till exempel är det skillnad på om man vill bli bra på att sälja publikationer jämfört med att förmedla nyheter. Över tid kanske målet ändras från att skapa trafik och sökmotorranking till att mer skapa engagemang och diskussion. På så sätt kanske du kan behålla besökare längre över tid och genom det öka konverteringar.

4.     Stadie I Verksamhetens Utveckling

Är du en startup kanske korta texter är rätt då de är enklare att dela. Du har inte tid och resurser. Är verksamheten större finns troligen resurser för att skapa innehåll som har en längre livstid.

5.     Personligheten Och Stilen Hos Dig

Den personlighet och stil du har är det som attraherar publik. Inte tvärtom. Anpassa sin personlighet och stil efter publiken. Är du kortfattad mitt i eller lång! Försök vara din person och autentisk.

6.     Slutkunden

Vem ska läsa innehållet eller marknadsmaterialet. Är det proffs i branschen eller personer som är uttråkade? Och (kanske självklart men det verkar inte så) om du kan svara exakt på de frågor som dina besökare har beroende på var de är i sin beslutsprocess, via rätt media. Ja, då är chansen stor att konverteringarna kommer att öka.

Tratt

7.     Ha Ett Strukturerat Angreppssätt

När du har en bra bild av vad du tror passar din publik, är det bästa sättet att säkerställa din ideala längd på innehåll och budskap genom att testa. Inte endast förlita dig på hur andra gör eller vad som fungerar för konkurrenter. Vanligaste testmodellen idag är A/B test. Besökare dirigeras slumpmässigt till en av två versioner av innehållet. Version A (kontrollen) och version B (variationen). Enkelt uttryckt vinner den version som får mest konverteringar.

Du kan sätta upp A/B test i Google Analytics. Inga konstigheter.

GA A_B Test

Google beskriver här utförligt hur du går tillväga.

Ett annat sätt är att leta upp de sidor som är mest värda. Det kräver att du:

  • Aktiverat mål eller e-handel i Google Analytics
  • Satt ett värde på målen i Google Analytics

Sedan kan du via den här anpassade rapporten, Vinstindex, se vilka sidor som har ett värde. Alltså bidrar till konverteringar och resultatet. Tips: Filtrera bort sidor med värde under noll och sidor med färre än ett besök under den tid du vill mäta.

Slutligen sorterar du på sidor med högst värde och sidor med högst besöksantal. Sidor med stort värde men få besökare justeras så besöken ökar. Sidor med många besök men med ett litet värde justeras så de ökar i värde. Till exempel genom att bättre svara på besökares frågor. 🙂

Vinstindex2

Nedan tabell är en generalisering av hur mixen kan se ut mellan långt och kort innehåll. Men glöm inte att svara på din publiks frågor beroende på var de är i beslutsprocessen.

LångtKortTabell