Allt Viktigare Att Mail Ser Snygga Ut i Telefonen
915
post-template-default,single,single-post,postid-915,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Allt Viktigare Att Mail Ser Snygga Ut i Telefonen

Lästid 3 min

penna

Visste du att mobila enheter enligt en undersökning av IBM, inom detaljhandeln, kommer stå för 20% av försäljningen på hemsidor och mer än 43% av trafiken på Internet generellt i November 2014. Det här är en fantastisk möjlighet att engagera med människor praktiskt taget när som helst var som helst.

Samtidigt kanske ett mail som öppnas i en mobil enhet inte kommer att öppnas igen i en stationär. Därför är det kritiskt att mailet visas på ett attraktivt sätt. Och att missa möjligheten att fånga upp någon som lämnat sin mejladress eller övergett en varukorg i sista sekunden kommer ingen att ha råd med på sikt.

Så hur skriver man ett bra mail som mottagaren faktiskt läser? Finns inget 100 procentigt recept för det. Däremot finns det många recept på hur man inte skall skriva. Och mailformatet för mobila enheter säger att budskapet skall förmedlas inom 10 sekunder!

I detta inlägg tipsar jag om några saker att tänka på för att skriva ett bra mail. Saker jag fångat upp från flera av de bloggar jag följer!

Det här enkla verktyget – hubspot-device-lab –  från HubSpot som visar hur mailet eller hemsidan/sidan ser ut i olika enheter!

device

Exempel: maxahemsidan i iPhone 4 och 4S. iPhone 4 visar en WordPress plugin som tar bort bilder och förstorar text.

Tips

För många så gör erfarenheten av att skriva eller producera mail att det utvecklas en sorts semi universell praxis man använder sig av. Och det är ju bra! Men ibland tappas den bort i översättningen från företagslogisk till kundlogisk. Därför kommer här en uppfräschning!

Tips #1. Skriv texten med förståelsen för att publiken troligen inte kommer att läsa, mer skumma igenom

Det sägs att de flesta människor antingen är “arkiverare” som skapar särskilda mappar för varje mail eller är “staplare” som låter inkorgen fyllas utan hopp om att hålla efter. Vilket som så konkurrerar ditt mail med en redan överflödande inkorg. Att sticka ut – och snabbt – är det enda hopp du har som du säkert redan vet.

Jag säger inte att alla mail måste vara korta, men de behöver vara läsbara på ett översiktligt sätt. Läsaren bör kunna förstå huvudbudskapet inom 10 sekunder. Rubriker bör ligga först eller sist inte i mitten. Introduktionsstycken bör också vara korta och leda direkt till huvudtexten. Normalt tre meningar eller mindre. Allmänt bör du testa textlängden och ämnen för att veta vad publiken föredrar att läsa!

Tips #2. Sluta sälj till publiken och erbjud verkligt värde

Ingen gillar att bli bombarderad med produkterbjudanden och specifikationer. Missförstå mig rätt, vi gillar alla ett bra erbjudande men bara inte hela tiden varje dag. Mail bör vara en pågående konversation och alltid erbjuda verkligt värde. Fråga dig själv, “Klarar detta än sen då testet?” Om inte kasta det du har och börja om.

Använd fokuserat språk som “Få” eller “Erhåll” utan att få läsaren att tänka på allt den behöver göra. Du behöver skapa någon form av förtroende med läsaren och säkerställ att du tillhandahåller en mail adress som de som vill kan svara till och ge feedback!

Tips #3. Tydlighet är nyckeln

Har du någonsin läst ett mail utan att förstå vad de försökte säga? Jag har! Allt från anonyma interna akronymer ingen utanför kontoret förstår till att kopiera tre till fyra uppmaningar, rörighet dödar konversation.

Fokusera på en nyckelfördel, matcha nyckelfördelen mot problemet och presentera lösningen i mailet. Tonen bör vara hjälpsam och vänlig! Använd aldrig ord som inte förmedlar värde som “Skicka” eller “Klicka”. När det är möjligt tillhandahåll mer klarhet och kvantifiera ditt budskap. T ex använd “Få omedelbar tillgång till alla 32 tips” istället för “Ladda ner nu”.

Tips #4. Testa

Det som fungerar för ett företag fungerar inte för ett annat. Det enda riktiga sättet att veta om budskapet fungerar är att testa. Vanligast är A/B test.

A/B test genomförs för att undvika hypotetiska diskussioner om hur mottagare kommer reagera på olika typer av mail. Istället skaffar du riktiga bevis på var mottagaren klickade och vilken copy som faktiskt är bäst på att konvertera.

I ett A/B test styrs mottagare mot en av två versioner av mailet. Olika element i mailet testas. Elementet som testas heter ”control” och elementet som man tror ger en förbättring heter ”treatment”.

Men du behöver en programvara som Hubspot som klarar av att göra A/B test på mail!

Mobile_Optimized

Hör av dig