Vad Omfattar HubSpot´s Inbound Certifiering?

Är du intresserad av att lära dig vad inbound marketing faktiskt är? Och hur du praktiserar det! Då är det värt att investera några timmar på HubSpot´s inbound certifiering. Certifieringen är gratis och du behöver inte vara kund för att göra den.

HubSpot är ett CMS som väver samman hemsidans innehåll med säljtratten. Till exempel genom att personalisera för olika typer av besökare beroende på var de befinner sig i sin beslutsprocess. Systemet är en komplett plattform med alla verktyg förcert bild inbound marketing. Plattformen hjälper dig attrahera besökare och konvertera de till kunder. Dessutom är det användarvänligt!

Jag tog mitt certifikat 2012 och har precis förnyat det. Och då certifieringen utvecklar dig som marknadsförare avsevärt, tänker jag i två inlägg beskriva vad certifieringen omfattar. Vem vet, du kanske blir intresserad!

HubSpot arbetar efter en metodik som består av fyra olika delar.

metodik

I detta inlägg tar jag upp Attrahera och Konvertera!

Attrahera

Attrahera besökare gör du genom att hemsidan är optimerad, du har en blogg och förstärker räckvidden av ditt innehåll genom sociala media.

1.       Optimera Hemsidan

Hur optimerar du hemsidan? Först och främst måste du förstå vilka som är dina kunder. Det gör du genom att beskriva det som kallas köpares persona. Och vilken typ av upplevelse du vill att de ska ha på hemsidan. En optimerad hemsida både attraherar, konverterar, stänger och gläder. Men under rubriken Attrahera handlar optimering om att skapa en upplevelse i världsklass genom tydligt innehåll, användarvänlig design och optimering av nyckelord.

Det du lär dig i detta studieavsnitt är den roll som optimering av hemsidan har inom inbound marketing, vem du optimerar hemsidan för och hur du gör!

  • Hur du ställer in hemsidan för att den skall prestera.
  • Hur du optimerar hemsidan för besökare.
  • Hur du optimerar hemsidan för sökmotorer.
  • Hur du tar fram mål för vad du vill att hemsidan ska göra.
  • Hur du gör hemsidan enkel att förstå för besökare och sökrobotar.
  • Exempel på bra optimering av hemsidor.

2.       Grunderna För Hur Du Bloggar

Som du nog redan vet är det kritiskt om du ska lyckas med inbound marketing att du bloggar.

Blogginlägg gör inte bara att du har möjlighet att visa på tänkt ledarskap i branschen. Blogginlägg gör också att du kan utbilda prospekts, svara på deras frågor och lösa deras problem. Blogginlägg är otrolig möjlighet att öka din SERP (Search Engine Result Page). Alltså du dyker upp i sökresultaten via dina nyckelord.

Detta studieavsnitt lär dig:

  • Hur besökare, leads och kunder genereras via bloggande.
  • Hur du använder bloggen för att skapa förtroende och auktoritet.
  • Idéer på olika ämnen att blogga om.
  • Hur du publicerar samma inlägg flera gånger.
  • Hur du analyserar resultatet av ditt bloggande.
  • God SEO praxis för bloggande.
  • Hur du formaterar blogginlägg
  • Hur du genererar leads via bloggen

3.       Förstärka Räckvidden Av Innehåll Via Sociala Media

Sociala media används i alla fyra steg! Men hur gör du för att få det att fungera? Vilka Sociala media är bäst för dina köpares persona? Hur engagerar du med dem på det Sociala mediet. Just det lär du dig här och varför Sociala media är så viktigt för din inbound strategi.

Så vad lär du dig exakt i detta avsnitt?

  • Oavsett persona är chansen stor de är på Sociala media.
  • Olika taktiker för att för att öka antal besök, leads och kunder.
  • Hur du använder Sociala media för att göra kunder till promotorer.
  • Hur Sociala media passar in i kundens beslutsprocess.
  • Exempel på bra innehåll och strategier.
  • Vilka frågor du ska ställa för att utveckla din strategi för Sociala media.
  • God praxis för Sociala media.
  • Beskrivning av de 4 stora Sociala media nätverken
  • Hur du hela tiden förfinar och blir bättre.

Konvertera

1.      Skapa Innehåll Med Ett Syfte

Bra innehåll är skapat utifrån köpares persona. Innehåll som konverterar fokuserar på att erbjuda de här ideala kunderna lösningar på sina problem. Och är skräddarsytt för att passa precis där de befinner sig i sin beslutsprocess. I den här delen lär du dig inte bara vad som gör ett bra innehåll, utan även hur du kan bygga upp ett maskineri för innehåll i din organisation.

Du lär dig:

  • Vad innehåll faktiskt är.
  • Varför innehåll är marknadsföringens DNA.
  • Hur du skapar lösningsorienterat innehåll.
  • Hur du skapar rätt innehåll för rätt person.
  • Hur du matchar innehållet mot inköpsprocessen.
  • Kraften i leveransen av innehållet.
  • Hur du tar fram en framgångsrik strategi för innehåll i din organisation.
  • Kvalitetsinnehåll och konverteringsgrader.
  • Hur bra innehåll ser ut i varje steg av metodiken och köparens resa.

2.      Anatomin På En Landningssida

Syftet med landningssidor är att konvertera besökare till leads!

De fungerar som digitala säljare. Arbetar 24/7 för att kommunicera ditt erbjudande och samla värdefull information om leads. Så att förstå nyckelelementen i en landningssida av hög kvalitet gör att du kommer fördubbla konverteringarna jämfört med de som inte fattat hur man gör!

Här lär du dig:

  • Varför och hur landningssidor skapas för att konvertera besökare till leads.
  • Landningssidor som digitala säljare.
  • Varför leads inte ska hanteras jämlikt.
  • Hur du skapar rätt erbjudande.
  • Hur du förstår kundens resa i relation till ditt erbjudande.
  • Hur du relaterar köpares persona till ditt erbjudande och landningssidor.
  • God praxis att använda som riktlinjer när du skapar landningssidor.

3.      Hur Du Finslipar Konverteringsprocessen

Konverteringsprocessen är kritisk om du säkert redan vet. Fungerar inte den, ja då spelar det ingen roll. Den här processen består av tre huvudkomponenter: calls-to-action (CTA), landningssidor och tacksidor. Du måste lära dig hur du använder de här verktygen för att bygga konverteringsvägar på hemsidan. Och sedan använda dessa vägar för att leda dina potentiella kunder genom sin resa.

Du lär dig:

  • Konverteringsvägen: CTA till landningssida till tacksida.
  • Hur du bygger konverteringsvägar.
  • Vad du ska erbjuda beroende på fas i beslutsprocessen.
  • Hur du använder rätt CTAs.
  • Vad som gör en bra tacksida.
  • CTAs som attraherar uppmärksamhet och förtjänar klick.
  • Tacksidor som får människor till nästa fas i köparens resa.

I nästa inlägg kommer jag att gå igenom Stänga och Glädja delarna i metodiken. Vad som Jag inte tagit upp som en enskild punkt men som är en springande punkt är ANALYS. Vikten av att ha en Webbanalys mätmodell som tar avstamp i affärsmålen och sedan bryts ner i mål, mätvärden och nyckeltal. För du vill ju ha järnkoll på hur hemsidan presterar och ständigt göra den bättre!

Kolla videon om HubSpot!