Frågor Företag Ställer Som Ska Göra Om Hemsidan!

Att göra om hemsidan är ungefär som att bygga om hemma. Ett stort åtagande som skapar en mängd olika frågor om vad som verkligen är viktigt. Och vad som kan läggas åt sidan eller finns med för att det är snyggt.Hus

De viktigaste tyckarna är familjen där alla menar väl och gärna har åsikter och råd. Men som i slutändan endast bryr sig om där de spenderar mest tid (eller var de tror kompisar kommer att spendera mest tid).

Och som med alla förändringar är det rörigt från början. Något som skapar osäkerhet och kanske till och med stress. Känner du igen dig?

Hantverkarna är alla duktiga på sin sak men DU måste instruera och hålla koll. De gör det du säger….inte alltid. Samma för många Webbdesigners om du inte vill betala en massa såklart. För en projektledare som ska utreda, förstudie och så vidare. Fungerar för större företag men inte det stora flertalet. Så hur gör man?

Nedan följer de vanligaste frågorna och svaren när det gäller omkonstruktion av hemsidan. Har du förberett de så är det lättare att instruera eller skriva en brief för de som ska göra om hemsidan. Och det blir billigare!

Kan Vi Behålla Samma Innehåll Och Endast Göra Det Snyggare?

Självklart behöver du inte börja om från början. Tvärtom, gör du det kastar du så att säga ut bebisen med badvattnet. Det finns en massa sanningar i ditt befintliga data. Vilka sidor och blogginlägg attraherar flest besökare och skapar leads? Varför? Vilka organiska sökfraser genererar mest trafik? Och vilka sidor pekar de till? Hur har besökare rört sig på hemsidan? Vilka länkar och CTA:er har gett mest resultat? Besökslängd på sidor och vilka har högst avvisningsfrekvens? Hur presterar landningssidor och så vidare.

Det är oerhört viktigt att du gör en analys (kalla det obduktion) av hemsidan innan du börjar logo-gaomkonstruktionen. Genom det får du hjälp med vad som fungerade och inte för att undvika misstag på den nya hemsidan.

Det är också så att Google och andra har indexerat befintligt innehåll för sökmotorer. Tar du bort kan det skada dina SERP (Search Engine Result Page) resultat.

Har du en hemsida som redan har en bra uppfattning om vilka köparna är och vad de behöver. Det finns en stadig ström av leads som kommer in och ett sätt att odla de. Då kanske det räcker med att fräscha upp designen. Dock är det troligen så att avsaknaden av just det är anledningen till att hemsidan måste göras om. För hemsidan måste börja leverera till resultatet och inte bara kosta pengar.

Om din hemsida inte är inbound vänlig kommer en ny design inte att vara tillräckligt för att attrahera och odla den typ av leads du vill ha. Du måste ta fram en strategi för innehåll som sedan blir grafiska element och strukturera varje sida så att besökare stannar, klickar och kommer tillbaka.

Och införa en strukturerad löpande analys. Precis som med ekonomisystemet för ett sådant har du väl!

Hur Kan Vi Använda Hemsidan För Att Rikta In Oss På Specifika Köpare?

Många företag antar det vet vilka de riktar in sig på! Men väldigt ofta vet de inte tillräckligt om specifika kunder och deras behov i olika steg i inköpsprocessen.

Det räcker inte med att säga att du riktar in det på forskare eller inköpare. Du behöver  veta om deras titlar, personliga utmaningar, vad som driver de och deras vattenhål. Vad för frågor har de! Varför de gör något!

Genom att kartlägga köparnas personas får du en rätt och komplett bild av din eller dina idealkunder. (Hämta mallen högst upp till höger.) Det sker dels genom information om branschen ifråga men framförallt genom att intervjua och ställa ett antal frågor. Som nedan exempel på frågor.

intervjufrågor

Det värsta du kan göra är att anta. Din strategi grundar sig ju på köpares persona. Blir det fel, ja då…

Resultatet av att kartlägga köpares persona gör att ni kan fastställa hur ni ska guida varje persona genom hemsidan. Detta oavsett om de letar mer information eller faktiskt ska köpa nu. Nyckelordet är personalisering. Hemsidan ska berätta vilka problem ni löser och utbilda. Inte prata produktegenskaper annat än där det är relevant. Kolla här för några praktiska exempel på personaliering!

Vad Är God Praxis På Design Av En Hemsida?

Mitt förra inlägg handlar om just det. Kolla här. Men för enkelhetens skull listar jag nedan.

Ute:

  • Roterande banners
  • Horisontell layout
  • 3-dimensionell design

Inne:

  • Stora hjälteområden
  • Hemsidor där du bläddrar
  • Platt design

De bästa hemsidorna idag laddar snabbt, pratar till kundens behov, erbjuder en tydlig stig och är responsiv. De är också optimerade för att fånga och odla leads.

Hur Gör Jag Hemsidan Mer Mobilvänlig?

HubSpot sammanfattar det bra i detta inlägg. Men igen för att förenkla:

  • Undvik Flash, Quicktime andra plugins som mobila användare kanske inte kommer åt
  • Inte bredare än 960 bildpunkter för att undvika onödigt bläddrande
  • Inte använda ett typsnitt mindre än 11 bildpunkter
  • Behålla den primära navigeringen stor och enkel att läsa

Även om du inför responsiv design måste du tänka mobilt. En mobil besökare är mer en informationsinsamlare än köpare till exempel. Så bara att införa responsiv design räcker inte. Min blogg till exempel är responsiv men jag har en WordPress plugin som gör om den responsiva designen för att passa mobiler. Alltså tar bort alla bilder och gör det lätt att läsa. Nu är det lättare för en blogg än en ehandelshemsida att praktisera men ändå!

a) Responsiv

 

Responsiv design

 

B) Mobil

 

Mobil design

Avslutningsvis

Utan en strategi och analys för att mäta effekten är en omkonstruktion av hemsidan precis som att måla om vardagsrummet. Det ser slående och inbjudande ut! Men det gör lite för att faktiskt göra ditt hem till en bättre plats att leva i.