Filtrera Bort Robottrafik Via Google Analytics & Få Bättre Statistik!

För några månader sedan installerade jag en plugin i min WordPress som heter Visitor Maps and Who’s Online. Denna plugin visar bland annat robottrafik. Super tänkte jag! För det kan vara kul att se hur den trafiken ser ut. Efter ett tag började jag förstå att de, och de är massor, besöker min blogg ofta. Så ofta att det kanske kan påverka besöksantalet och snedvrida statistiken.

Och som med ett brev från posten har Google Analytics precis släppt en ny funktion där man enkelt kan klicka i en flagga som exkluderar trafiken från spindlar och robotar. Just för att statistiken ska vara mer korrekt.

Men innan jag beskriver hur du sätter flaggan i Google Analytics vill jag berätta lite mer om vad robottrafik är! 

Vad Är Definitionen På Robottrafik?

Robottrafik är den delen i online trafiken och aktiviteter som genereras artificiellt via automatiserade robotar och spindlar.

Det är bevisligen svårt att utvärdera. Men enligt flera olika källor uppskattas det att andelen robottrafik till en hemsida ligger mellan 10 % till 20 % av den totala trafiken. Varje hemsida får automatiskt en viss nivå av robottrafik. Så ju lägre andel genuin trafik desto större andel robottrafik. Andelen robottrafik varierar också beroende på hemsidans natur och aktivitet. Till exempel ju oftare en hemsida eller blogg uppdateras med nytt innehåll ju oftare kommer sökmotorrobotarna.

När en utgivare eller förläggare själv producerar robottrafik för att generera artificiella annonsvisningar och bedrägliga annonsintäkter kan den största andelen av trafiken vara robottrafik. Läs mer hos Google om bedrägliga annonsvisningar.

Det finns berättiga, officiella robotar och dåliga robotar.

Bra robotar är användbara för att de tillhandahåller ett flertal Internettjänster.

Bra robotar är:

  • Sökmotorrobotar
  • Robotar som används för att mäta tillgänglighet och svarstider
  • E-rykte robotar
  • Robotar som mäter annonsering

Dåliga robotar används för:

  • Skörda e-postadresser
  • Automatiserad kontoregistrering i syfte att skapa flera e-postkonton
  • Spinna innehåll (skriva om innehållet i en artikel så den uppfattas som flera olika artiklar hos till exempel Google)
  • Spamma bloggar och kommentarer
  • Klick och bedrägliga visningar av till exempel annonser

Robottrafik tar i onödan upp internets infrastrukturresurser och kan påverka webbanalys och annonsering. Till exempel vill inte annonsörer att betalda annonser skall ses av robotar.

Det finns något som heter ”Captcha” som är ett bra sätt att förhindra robottrafik. Captcha syftar till att fastställa om användaren är en människa eller inte. Det vanligaste sättet och som du stött på många gånger är att användare måste skriva in tecknen som finns i en förvrängd bild. Mycket irriterande tyvärr för de flesta av oss. Särskilt när bilden med tecknen är väldigt otydlig. En modernare variant och som jag använder är att man själv får välja vilka tecken men det måste vara minst två. Kanske inte lika säkert men ändå!

När användaragenten eller robotens signatur känns igen kan webbanalysprogram och annonsservrar filtrera bort robottrafik. Se till exempel Interactive Advertising Bureau (IAB). Samtidigt har dåliga robotar ofta en okänd signatur. Det enda som inte påverkas av robotar är online-panelmätning.

IAB uppskattade mars 2014 att robottrafiken genererar 36 % av all trafik online – Svindlande!

Hur Du Filtrerar Bort Spindel- Och Robottrafik Via Google Analytics!

Google har på sin officiella Google+ sida tillkännagett ett nytt filter som hjälper ägare av hemsidor att identifiera ”äkta” trafik från den som kommer från robotar och andra spindlar.

Genom att kryssa i en ruta i ett filter kommer Google Analytics att filtrera bort all trafik från kända robotar. Listan på robotar tar Google från just IAB jag nämnde ovan och deras: IAB/ABC International Spiders & Bots List. Den här listan ar IAB skött om sedan 2006. Normalt kostar den här listan runt 90 000 sek men IAB medlemmar har rabatt!

För att filtrera bort spindeltrafik från Google Analytics:

  1. Gå till Administratörsidan
  2. Välj Inställningar för dataurval

GA 1

 

  1. Skrolla ner till du ser Botfiltrering (under Valuta)
  2. Klicka i boxen “Uteslut alla träffar från kända botar och spindlar
  3. Glöm inte att spara

GA 2

På grund av hur det här implementerats och kostnaden för listan, kommer du inte veta vilka robotar som faktiskt är på din hemsida. Du kommer heller inte kunna filtrera bort specifika robotar. Men genom att klicka i filtret för att få bort de kommer det uppstå en skillnad i trafikmönstret. Och till ett ärligare trafikmönster som gör att du bättre kan förstå besökarna på hemsidan.

Som jag tagit upp så varierar siffrorna mellan 10 % till över 30 % när det gäller andelen trafik till hemsidan som kommer från automatiserade robotar och spindlar. Även om listan uppdateras regelbundet så kan den omöjligen känna till alla robotar. Alltså är sannolikheten stor att robotar och spindlar kommer fortsätta att besöka hemsidan i någon omfattning.

Troligen kommer besöksantalet till din hemsida minska, kanske rejält. Samtidigt blir siffrorna korrekta och det är ju viktiga.

Avslutningsvis

Jag har nyligen klickat i flaggan för att filtrera bort robotar när det gäller maxahemsidan. Och innan dess för flera månader sedan installerade jag pluginen som visar vilka robotar som besöker maxahemsidan.

Alltså kan jag jämföra före och efter. Dels hur antalet robotar minskar jämfört med trafikpåverkan på bloggen. Dels se vilka robotar som fortsätter att besöka maxahemsidan.

Så om några månader kommer ett inlägg om “Erfarenheter av Google Analytics funktion för att filtrera bort robotar och spindlar”!

Kolla den här videon om hur robotar och spindlar förvränger trafiken. Du får dra din egen slutsats!