Vad Bör Online Butiker Visa På Produktsidor?
1952
post-template-default,single,single-post,postid-1952,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Vad Bör Online Butiker Visa På Produktsidor?

Lästid 3 min

Det finns många olika sidelement som online butiker kan visa på produktsidor. Pris, beskrivande bilder och texter är självklart. Men andra jätteviktiga sidelement visas i en väldigt varierande grad, ja, för liten grad!

Bakgrunden är ett inlägg från MarketingSherpa och Daniel Burstein, Director of Editorial Content, där MarketingSherpa frågat 1 827 marknadsförare vad de visar på produktsidor. Frågan är en del i en nyligen färdigställd undersökning, MarketingSherpa Ecommerce Benchmark Study.

Fråga: Vilken information visar Er hemsida tillsammans med varje produkt? (Välj alla som används)

Vad finns på produktsidor

Klicka på bilden för att förstora

Mer Är Bättre (Med Ett Undantag)

De mer framgångsrika företagen (här kan du läsa mer om hur betygsättningen kalkylerats) använder 19 av elementen. Allt från pris och bilder till trovärdighetsindikatorer och videos visas på produktsidor.

Och som du ser bör en hel del utrymme användas för att minska kundernas oro för att köpa av dig. I Sverige finns till exempel Trygg e-handel som kvalitetsstämplar e-handlare i Sverige. Trygg e-handel har 12 kriterier som måste vara uppfyllda för att bli kvalitetstämplad.

  1. Tydlig beskrivning av fullständiga företagsuppgifter
  2. Tydlig beskrivning av företagets support och tillgänglighet
  3. Tydlig beskrivning av konsumentens rätt till hjälp
  4. Tydlig beskrivning av alla kostnader som produkt- och leveranskostnader
  5. Tydlig beskrivning av leveranstider och om leveranstid inte kan hållas
  6. Tydlig beskrivning om vad som gäller vid återbetalning
  7. Tydlig beskrivning av ångerrätt
  8. Tydlig beskrivning av garanti och vad som gäller vid reklamation
  9. Tydlig beskrivning av bruksanvisningar
  10. Tydlig beskrivning gällande försäljning till minderåriga
  11. Vid behov kunna uppvisa god kreditvärdighet
  12. Tydlig beskrivning av säker online betalning

Och att e-handlaren följer svensk lag!

Undantaget eller det sidelement som inte bör användas är länkar till externa hemsidor. Externa länkar är bra utifrån SEO perspektiv och trovärdighet från tredje part. Men att leda kunder bort från hemsidan och säljtratten kan påverka konverteringsgraden negativt. Därför ska man undvika externa länkar på produktsidor.

Betyg Och Recensioner Används mer Frekvent Av Framgångsrika Företag

Vid en djupare jämförelse av data i diagrammet om olika sidelement på produktsidor, finns det element som har större skillnader i hur ofta de visas av mer eller mindre framgångsrika företag.

Vid varje köp finns en sannolikhet att produkten inte lever upp till förväntningarna. Denna oro som vi alla känner är dessutom mycket större på internet eller online då det inte går att ”känna och klämma” på produkten. Och extra stor oro finns om det är en helt ny kund!

Här hjälper betyg och recensioner till att dämpa oron.

En av respondenterna i undersökningen svarade att de för att överkomma denna typ av oro erbjöd recensioner från trovärdiga källor och en generös pengarna-tillbaka garanti.

När du använder betyg och recensioner för att minska oron se då till att göra det på ett ärligt sätt:

-Överdriv inte betygen felaktigt eller publicera falska recensioner
-Radera inte negativa recensioner

Betyg och recensioner minskar oron och bygger trovärdighet när de är ärliga. Oavsett om de är bra eller dåliga!
Dessutom kan kunder hitta andra recensioner och betyg om de flesta produkter från olika källor, oräkneliga bloggar, hemsidor som genomför recensioner, sociala nätverk eller till och med andra e-handel butiker. Om då informationen i din butik målar en för bra bild av en produkt kommer du att tappa förtroende.

Leveransinformation Visas Mer Frekvent Av Framgångsrika Företag

”Hur mycket kommer det här att kosta? Och när kan jag få det?” Detta är två grundläggande frågor som kunder har när de är på dina produktsidor. Så det är inget konstigt att mer framgångsrika företag troligen också visar leveranstider och kostnader på produktsidor.

Däremot är det konstigt att även de mer framgångsrika företagen sällan visar den här typen av information. Endast en tredjedel visar leverans- och hanteringskostnader och färre e-handlare visar leveranstider.

Testa Vad Som Fungerar På Din Hemsida

Förhoppningsvis har det jag skriver ovan gett dig lite idéer på vad du kan testa på produktsidor.

Här är ett bra test av produktsidor:  How carefully pinpointing customer anxiety led to a 78% increase in conversion. De visar också vilka element som gav högst konverteringsgrad.

Ha En Tydlig Strategi För Hur Kunden Skall Behållas

Undersökningen från Marketingsherpa visar att kundanskaffningskostnaden ökar. Särskilt för B2C och betald sökordmarknadsföring.

Mot bakgrund av det är det viktigt att ha en tydlig strategi för hur kunden skall behållas. För det är ju mycket billigare att behålla existerande kunder än skaffa nya.

En del av strategin för att behålla kunden omfattas av en ordentlig process för att spåra och testa. Undersökningen visa att de flesta e-handlare inte har det.

Analysbild

Eller som detta citat från en anonym respondent: ”De flesta av våra klienter vill bara ha en hemsida. Nästan alla våra klienter har ingen förståelse för betydelsen av att skapa en strategisk marknadsplan som integrerar hemsidan som en del av en trafik och konverteringsprocess. De förstår heller inte behovet av att aggressivt marknadsföra genom flera media för att driva trafik och bygga sin databas så hemsidan kan arbeta för dem. De flesta vill bara ha hemsidan byggd och väntar sedan på att floden av kunder ska flöda in. De förstår heller inte värdet och fördelarna av analysverktyg för att mäta resultat i syfte att modifiera marknadskampanjer och testa för ökad konverteringsgrad.”

LarsNoren