Fördelar Med Google Författarskap För Dig Och Ditt Företag

Har du någonsin undrat över varför vissa sökresultat visar bild på en person? Svaret är att den personen har lyckats med att sätta upp Google Författarskap för det innehåll personen delar online.

Google Författarskap är ett sätt för människor som söker att omedelbart se vem som skrev en artikel och identifiera de via namn och bild. Och hur Google vet att en (i just detta fall) människa med namnet Lars Norén publicerat den artikeln.

marknaskampanj serp

Google författarskap skall dock inte blandas ihop med Google författare rankning (Author Rank). Google författare rankning är ett sätt där Google fastställer din expertis inom ett eller flera ämnen. Om innehållet konstant publiceras på Google+ och delas är det en stark signal att innehållet är av hög kvalitet och erbjuder ett högt värde. Vidare att det främst gäller längre artiklar som går in på djupet om ett ämne. Vill passa på att nämna att när det gäller författare rankning så finns många oklarheter om hur Google tänker och vad det egentligen ger.

Här kan du se din rankning: Author Rank.(länk som inte längre fungerar. Borttaget i slutet på november 2014)

Författtarranknong

Så om ditt företag eller du har en blogg och konsekvent skapar innehåll som en del av strategin för marknadsföring av innehåll! Då har du möjligheten att enkelt göra något som påverkar dig och företaget positivt.

Ett av de bästa sätten att växa online verksamheten är som du redan genom att öka antalet besök till hemsidan. Och här finns de flera olika SEO strategier av vilka blogga är en. Bloggen driver trafik genom att inlägg dyker upp i sökresultat när människor söker och sedan (förhoppningsvis) klickar på just ditt inlägg och sedan delar med andra.

För att maximera nyttan med denna typ av innehåll kan du lägga till din Google+ författar information.

Som Google CEO Eric Schmidt säger:

”Inom sökresultat kommer information knuten till verifierade online profiler rankas högre än innehåll utan sådan verifiering. Med resultatet att de flesta användarna naturligast klickar på topp (verifierade) resultaten.”

Det är också så att då ditt innehåll är relevant och engagerande kommer besökare troligen att stanna lite längre. Inte backa direkt eller gå någon annanstans och detta signalerar till Google att din sida är en bra sida. Resultatet blir bättre rankning eftersom människor hittar det de söker efter.

 

Google Författarskap Är Bra För Ditt Personliga Varumärke

Om du bloggar regelbundet har du potentialen att skapa ett namn i den bransch du skriver om. Har du dessutom satt upp Google Författarskap på rätt sätt kommer människor som regelbundet söker runt ett ämne börja känna igen dig. Och (förhoppningsvis) börjar de så småningom klicka på ditt innehåll istället för någon annans då de känner igen dig. Namn kan vara svåra att komma ihåg. Även om du läst flera artiklar av samma person kanske du inte vet om det utan ett foto vid sidan av namnet. Och ännu mer grundläggande är ju att inlägg med ett foto sticker ut mer och då har en större sannolikhet att människor klickar.

Ju mer auktoritet du förtjänar desto fler människor kommer att klicka och länka tillbaka till din blogg. Och bloggen lever på företagets hemsida såklart. Är inte fristående! Så småningom kommer du alltmer att associeras med auktoritet och relevans, något som förs över till ditt personliga varumärke och verksamheten :-).

Kanske du tycker det låter tekniskt med Google Författarskap men det är det inte.

-Skapa ett Google+ konto

-Ha en bra bild på dig

-Säkerställ att bloggen är uppsatt så att varje inlägg visar en signatur med ditt namn som det ser ut på Google +

Googlplus i slutet av inlägg bild

-Verifiera att du har en mejladress på samma domän som domänen för innehållet. Till exempel lars.noren@maxahemsidan.se och www.maxahemsidan.se. Det går att verifiera även om du inte har samma mail och domän. Kolla hur du gör här!

-Länka i Google+ din Google+ profil till bloggen.

links

-Länka i ditt CMS system till Google+. I mitt fall är det WordPress.

Google+ profil i WordPress

Efter ett antal dagar och ett antal inlägg ser du resultatet.

 

Om du inte gjort anspråk på ditt Google författarskap bör du göra det och införa det på företaget då:

Det genererar högre klickfrekvenser. Större chans att den som sökt klickar om det finns en bild.

Det genererar högre synlighet. Sticker ut i sökresultaten

Det genererar fler sidvisningar i sökresultaten om besöken på sidor varar i minst 2 minuter. Med andra ord dyker det upp relaterade sidor till den som dyker upp i sökresultatet. Dessa visas under huvudresultatet.

Undvika plagiat. Innehåll märkt med författare hamnar över innehåll utan författare

Upphöjer författarens roll. Allteftersom innehåll skapas inom några kategorier byggs ryktet på och människor börjar känna igen författaren eller värdet av författarens innehåll.

Verifiera gästinlägg och kommentarer. Din Google profil följer dig på internet in i kommentarer och artiklar på andra bloggar.

Bygga förtroende. Igenkännande av att du har ett Google+ konto och bild bredvid sökresultatet gör att du särskiljs från de “ansiktslösa” skaparna av innehåll. Det faktum att någon form av verifiering skett skapar en trovärdighetsfaktor hos användaren.

Socialt bevis. Ju fler Google+ följare ju större chans till ännu fler följare.

Ingen kan kidnappa ditt namn. Om det finns flera författare med samma namn kommer den som har ett verifierat konto att bedömas som mer trovärdig.

Här kan du läsa allt om Google Authorship & Author Rank

Kolla den här videon!