09 maj Genomför Du Revision Av Innehållet På Hemsidan? Ja Eller Nej
Lästid 5 min
Att genomföra en revision är som att gå till tandläkaren. Antingen har du skött tänderna bra eller inte. Och ju sämre du varit desto mödosammare besök eller flera. Så även med en hemsida. En revision kan vara mödosam och kräva mycket mental energi eller inte beroende på skick. Men ger bra återbetalning.
Återbetalning som kommer genom att du verkligen går igenom innehållet på hemsidan (och kanske konkurrenter), förbättrar det och skapar en plan för framtiden. Och gör du återkommande revisioner blir det inte mödosamt, precis som hos tandläkaren.
Även om det är en tidskrävande insats att genomföra en revision av innehållet på hemsidan är det otroligt värdefullt. En revision möjliggör för dig att:
- Identifiera innehåll som redan finns.
- Uppskatta hur bra optimerat innehållet är för användare och sökmotorer.
- Ta reda på vilket innehåll som ska uppdateras eller tas bort.
- Förstå hur du kan förbättra produktionen av innehåll för bättre användbarhet, lojalitet och synlighet hos sökmotorer.
Om innehåll är din kung så säkerställer en revision av innehållet att allt står rätt till i ditt kungadöme!
Det du får gratis av en revision är också en hälsokontroll av syftet med hemsidan eller hemsidans ”Mission Statement”. Nedan bild är från WordPress och ”First steps with WordPress”!
Om en hemsida successivt växer men aldrig revideras är det lätt att syftet med hemsidan blir otydligt. Kanske inte för dig men för besökare. Och som du vet kommer besökare till hemsidan för att få en uppgift utförd. Om inte det sker enkelt så sticker de.
På min blogg har jag sammanfattat under ”Om maxahemsidan” syftet med maxahemsidan.
Viktigt Att Du Vet Vad du Letar Efter!
Närma dig revisionen med en bra förståelse för vad du letar efter och för vilket syfte. Då kan du bestämma vad som är värt att spåra och du behåller fokus på det lämpliga slutmålet!
Några exempel på slutmål:
- Är du oroad över trafikvolymen?
- Knyter du samman innehåll med konvertering?
- Identifierar du mängden olika typer av innehåll som du har på hemsidan?
- Letar du efter innehåll som ska uppdateras?
- Letar du efter innehåll som ska återanvändas?
Om du har en plan för revisionen vet du vad du letar efter. Vad som är viktigt och vad som är till hjälp att registrera. Annars finns en sannolikhet att något missas som kan vara viktigt i ett senare skede. Och om du känner dig osäker ifall ett särskilt värde skall spåras – spåra det i alla fall! Efter ett antal sidor ser du om det är värdefullt för att identifiera mönster och beteenden. Om inte så döda det!
Skapa Ett System För Gradering Av Sidor!
För många av oss används revisionen av innehåll för att se hur bra sidor presterar så vi kan förbättra de. Ett system för gradering av sidor kan hjälpa dig att utvärdera den informationen på ett logiskt och intuitivt sätt.
Jag gör det genom poängsättning, till exempel 1 – 5. Det beskriver tillräckligt bra för att möjliggöra identifiering av en sida som presterar dåligt. Fastna inte i avancerade tankar utan in på sidan, bedöm och gå ut. Och när du bedömer kvaliteten på sidorna är inte det viktiga att hitta den perfekta poängen. Om en sida får en 3:a men fortfarande leder besökare på rätt väg kanske det är tillräckligt bra.
Samtidigt är det viktigt att inte hamstra sidor. Arkitekturen får inte se ut som i det där garaget där det lagrats saker i 30 år. Så om du hittar sidor som är överflödiga, duplikat eller inte längre uppfyller ett syfte ska de tas bort. Sväll inte hemsidan med antagandet att föråldrade sidor inte gör skada. Men glöm inte att göra 301 omdirigeringar för sidor du tar bort.
Nu Behöver Du Ett Kalkylblad!
Förbered att kalkylblad med rubriker på den information du behöver. Kalkylbladet blir din karta och livlina genom revideringsprocessen. Hemsidans storlek, ditt mål och hur mycket du klarar av smärta avgör vad du kommer att spåra.
Här kan du ladda ner en Google spreadsheet mall.
Följande bör vara med från början. Sedan beror andra rubriker såklart på hur din hemsida ser ut.
- Sid URL
- Sid titel
- Metabeskrivning
- Rubrikanvändning
- Antal ord
- Typ av innehåll – Artikel, Blogginlägg, Landningssida, Video
- Fungerar länkar
- Är språket bra (Rättstavning och Grammatik)
- Innehållets tillstånd – Alltid aktuellt, Passerat bäst före datum, Utanför ämnet, Återanvänd
- Målgrupp – Attrahera besök, Konvertera till leads, Stänga leads till kunder, Glädja kunder
- Facebook Gilla
- Facebook Dela
- Facebook Kommentarer
- Twitter Dela
- LinkedIn Dela
- Google+1´s
- Ägare av sidan
- Sidgradering (1-5)De här datapunkterna ger dig en grundläggande information för att kunna spåra beteenden och effektivitet.
Börja I Liten Skala!
Försök inte att ge dig på varenda sida om din hemsida är av storleken flera tusen sidor. Starta istället med bloggen eller en mapp. Då får du en känsla av processen och identifierar datatyper som är mest värdefulla kontra dina ansträngningar. Och du kan vara mer effektiv när du sedan ger dig på den stora massan sidor.
Viktigt Du Har En Viss Kunskap Om SEO!
Oavsett om du genomför revisionen som ansvarig för innehåll, marknadschef eller annan position som inte förutsätter SEO kunskaper, är det viktigt att du vet hur SEO tillämpas på innehåll.
Du behöver inte vara SEO expert men du bör kunna identifiera om metabeskrivningen är för lång, hur du fixar brutna länkar eller vad status koder betyder. För det kommer att vara jättevärdefullt när du simmar i data. Har du ingen kunskap måste du skaffa hjälp! Bäst är om du kan lära dig! För att marknadsföra innehåll utan SEO kunskaper fungerar inte på sikt.
Till exempel måste du kunna skillnaden mellan Sidrankning och Sökmotorrankning hos Google.
Sidrankning: Enkelt uttryckt bestäms sidrankningen dels av antalet inkommande länkar till en sida och sidrankningen på sidorna som tillhandahåller länkarna. Dels av storleken på sidan, antal ändringar, tid sedan senaste uppdateringen, texten i rubriker och text i hyperlänkad ankartext.
Googles underliggande antagande är att mer viktiga sidor har fler inkommande länkar än andra sidor.
Sidrankningsvärdet indikerar en sidas viktighet. En länk till en sida räknas som en röst för stöd, det vill säga att sidan är viktig. En sida som är länkad till många sidor som har hög rankning får själv hög rankning.
SERP Rank (search engine results page): Detta är det faktiska resultat som returneras av en sökmotor som ett svar på ett sökord eller en sök fras. Resultatet är en lista med länkar och beskrivande textsträngar. Rankningen bestäms av var länken hamnar I sökresultatet. Ju högre upp desto högre rankning. En sidas position hos Google beror enkelt uttryckt på sidans som det heter relevans och rykte eller som det också heter auktoritet och popularitet.
Simma På, Drunkna Inte!
När du simmar i data kommer du att avslöja mycket intressant. Kanske sidor du älskade men glömt bort och mer innehåll än du kunde drömma om. Innehåll som kan vara mycket mer optimerat och möjligheter att ta bort sidor som inte längre fyller ett syfte.
Simma på. Men fastna inte i besatthet över något som inte passar perfekt i hemsidans arkitektur eller metriskt. Registrera informationen och fortsätt genom hemsidan.
Kolla Konkurrenter Medan Du Är I Zonen
Varför inte passa på att kolla konkurrenter när du skapat ditt interna styrkort. Gör en sida för sida jämförelse av de viktigaste sidorna.
- Var finns det luckor i innehållet?
- Riktar de in sig på målgruppen annorlunda?
- Är deras innehåll bättre optimerat?
- Är de fokuserade på mer omfattande innehåll och ni kortare
Inget av ovan signalerar att Ni gör något fel men är viktig information att känna till när du går vidare.
Det Är Värt Det?
Förutom att en revision leder till en bättre hemsida, blir informationen ännu mer värd när ni skall göra om hemsidan!