Hur Mår Hemsidan Hos Sökmotorerna?

Det är viktigt att återkommande genomföra en revision av hur hemsidan mår utifrån sökmotorernas ögon. Dels upptäcker du områden som behöver förbättras och dels behåller du en bra kvalitet på hemsidan genom att den är uppdaterad enligt den senaste utvecklingen. Och du ligger steget för konkurrenterna.

Är du är en stor organisation har ni kanske människor som tar ansvar för det. Men för det mindre företaget är det en utmaning att hålla efter hemsidan från sökmotorperspektiv. Detta inlägg handlar om hur du kan sökmotor revidera hemsidan även om du är ett mindre företag. Oavsett är det en bra investering!

 

Hur Hemsidan Idag Presterar Hos Sökmotorer

Det finns ett antal punkter som alla är viktiga för att ha koll. Eller i alla fall veta att du inte har koll. För det krävs en insats av någon om det skall bli bra!

För att din hemsida skall få rätt förutsättningar hos sökmotorer måste du två gånger om året kontrollera följande:

  • Titlar Och Inledande Beskrivning

Är de unika för respektive sida och har rätt textlängd. Titlar bör vara korta och den inledande texten maximalt 150-160 tecken. En tumregel är att du har 50 tecken på dig att fånga läsarens intresse.

Nyckelord i början mitten och slutet, det vill säga är sidorna fokuserade på det de handlar om. Kan läsaren väldigt enkelt förstå sidan via titeln och säljer beskrivningen in sidan till läsaren. Alltså budskapet som sidan skall förmedla.

  • URL Strukturen

Kontrollera att de är unika och formaterade så besökare förstår. Till exempel:

Dålig URL: http://www.exempel.se/14/dåligurl/13256096

Bra URL: http://www.exempel.se/braurl

Bra URL: er inkluderar nyckelord utan att överdosera. Till exempel WordPress inkluderar automatiskt (´-´) för att separera ord. Och orden ska vara unika för respektive sida och kortare än 255 tecken inkluderat domännamnet.

  • Formattering Av Text

Använd inte endast vanlig text utan för huvudtitlar (H1) och huvudrubriker (H2). Vidare fetstil och kursivt samt punktform där det bidrar till strukturen. 

  • Innehållet

Innehållet ska som du nog redan vet helst vara unikt, det vill säga endast finnas på en sida. Finns olika verktyg för att kontrollera om det finns kopior som Copyscape. Hittar du dubbletter måste de tas bort eller förändras och indexeras om.

Beroende på vad som är syftet med hemsidan bör ”gammalt” innehåll rensas bort. Eller om du via 301 omdirigering automatiskt styr besökare till andra sidor.

Bäst är att ha en redaktionell kalender för innehåll och samla äldre innehåll i ett bibliotek där biblioteket får ett värde i sig. Till exempel kan du styra tillgången till biblioteket via registrering och på så sätt fånga leads.

  • Intern Länkning

Länka mellan sidor är användbart både för sökmotorer och användare. Viktigt att tänka på är:

      • Inte bara använda nyckelord i ankartexten utan i sidans titel
      • Sidor med fler interna länkar graderas högre än de med färre
      • Att sidor med länkar från sidan graderas högre än sidor utan länkar
      • Att det bör finnas mellan 2-10 interna länkar per sida
  • Bilder

Som du vet får inte bilderna ta för lång tid att ladda i webbläsaren. Du kan kontrollera tre saker:

      1. Att bilden har ett beskrivande namn
      2. Att bilden har en alternativ beskrivande text
      3. Att bilderna komprimeras för att få ned storlekenTill exempel finns det ett verktyg för bildkomprimering från Yahoo som heter Smushit. Verktyget kräver manuell hantering så om du har många bilder kanske du ska använda ett “content delivery network (CDN)”. Är hemsidan gjord I WordPress finns Smushit som Plugin. Bilderna komprimeras automatiskt när du laddar upp de i media biblioteket i WordPress. Perfek
  • Brutna Länkar

Det är ganska självklart att brutna länkar inte är något man vill ha på hemsidan. Besökaren blir besviken och sökmotorer likaså. Du kan använda ett manuellt verktyg som Xenu för att söka efter brutna länkar eller om hemsidan är byggd i WordPress en, javisst, plugin som heter Broken Link Checker. Denna plugin kontrollerar automatiskt hemsidan och meddelar om den upptäcker en bruten länk, super! Sen kan du ta bort eller uppdatera länken med en giltig länk.

Använd även rapporten genomsökningsfel i Googles verktyg för Webbansvariga för att dubbelkolla då ju trots allt Googles verktyg för webbansvariga visar hur Google ser på din hemsida. Och det är viktigt att ha den insikten. Om du inte känner till Googles verktyg för Webbansvariga, kan du läsa mer här.

Crawlerror rapport

 

  • Ha För Många Bannerannonser Ovanför Bildskärmens Nederkant

Sen förra året straffar Google hemsidor som har för många bannerannonser på den del av hemsidan som bildskärmen visar innan du måste skrolla nedåt. Här visar Google på hur du skall göra för att göra rätt.

Annons ovanför nedrekant

 

  • Laddningstid För Sidor
      • Att hemsidan laddar snabbt är viktigt som du vet. Det tar inte många sekunder innan besökaren tröttnat och klickat vidare. Det påverkar även sökrankningen för som Google säger “ Snabba hemsidor skapar glada besökare”. Numera finns laddningstid med i Google algoritmen.

Du kan använda Googles verktyg för Webbansvariga och det finns andra verktyg. Som det här från Gtmetrix.

  • Google Författarskap

Sidor som har en verifierad författare har en högre CTR visar undersökningar då en bild på författaren visas i sökresultaten. Sannolikheten är också större att hamna högre i sökmotorranking eftersom förtroendet för hemsidan ökar i Googles ögon.

Authorshipstatus

Du verifierar författarskap genom ditt Google+ konto.

  • Hemsidans Struktur

Det är ingen raketforskning att förstå att hemsidans struktur påverkar användarupplevelsen men också placering hos sökmotorer.

Grundläggande för en hemsida idag är:

      • Att innehållsstrukturen är tydlig. Till exempel i relevanta kategorier och sidor.
      • Att det finns Kontakta oss, Integritetspolicy, Ansvarsbegränsning och Om hemsidan sida

 

  • Verktyg För Att Kontrollera Hemsidan

Jag återkommer ofta i mina inlägg till vikten av att kunna kontrollera hemsidan. Inte bara som i det här inlägget hur hemsidan mår utifrån sökmotorperspektiv. Utan hur hemsidan presterar. Rör sig besökare som vi vill? Finns det flaskhalsar? Vad skiljer mellan mobila och stationära besökare, och så vidare. Lösningen heter Google Analytics och här kan du läsa mer.

  • Sociala Media

Sociala media påverkar sökmotorrankningen dels genom antalet inkommande länkar från sociala media och exponering som skapar fler naturliga länkar när människor trycker på dela knappar.

Du har säkert redan en Facebook sida, LinkedIn, Google+, etc. Det du behöver göra är att säkerställa att sociala media sidan är transparent mot hemsidan. Men anpassad efter respektive socialt media. Till exempel är Facebook mer inriktad mot privatpersonen och LinkedIn mer mot den professionella yrkesrollen.

  • Utanför Hemsidan Sökmotoroptimering

Det här är en delikat punkt. Detta då det lätt blir fel. Och det finns oseriösa människor där ute som du inte har kontroll över. Allt du gör som gäller länkar MÅSTE vara relevant för vad din hemsida handlar om och tillföra mervärde. Allt annat är fusk!

      • Inkommande länkar
      • Du måste ha kontroll på vem som länkar till din hemsida. Detta tar du reda på via Googles Verktyg för Webbansvariga.

Länkar till din hemsida

Hur många unika domäner länkar till dig? Är alla trovärdiga? Hur många pekar mot startsidan respektive olika sidor? Vilka sidor har flest länkar? Hur stor andel av länkarna bygger på nyckelord?

Svaren på frågorna genererar olika åtgärder. Till exempel om endast ett fåtal domäner länkar till dig måste du försöka öka antalet. Genom samarbete med andra hemsidor som tillför mervärde för din hemsida eller gästbloggare.

Om de flesta länkarna går till startsidan måste du försöka styra om de till sidor genom att ta bort länkar från startsidan eller öka antalet relevanta länkar på sidor.

Riktigt illa är det om länkarna är baserade på nyckelord. Det är stor fuskvarning på det. Det du kan göra är att omvandla de till naturliga länkar genom att till exempel använda ditt domännamn och inläggets fulla titel.

Om jag vore du skulle jag koncentrera all kraft på att skapa bra innehåll för då kommer bra länkar med automatik. Och bra innehåll från gästbloggare.

  • Marknadsföra Hemsidan Utanför Sökmotorer (Exklusive Annonsering)

Till exempel genom att göra den responsiv så den passar olika typer av enheter, kanske tillverka en app och via filmer på YouTube.

Checklista För Sökmotor Revision

Detta är en checklista som består av 60 olika kontrollpunkter. Listan är i Excelformat och du kan hämta den här!

 

Excelmall för SEO check