5 Saker Du Behöver Veta Om Automatiserad Marknadsföring

Som marknadsförare vet du redan att många kvalificerade lead inte är redo att köpa. Forskning från Gleanster påstår att mer än 50 % inte är redo att köpa den dagen de konverterar på din hemsida. Om du då kontaktar de och går för hårt fram är risken stor att de tappas. Jag tror många framförallt inom sälj har den erfarenheten och javisst även jag.

Men som du säkert också vet betyder det inte att de inte kommer att köpa, de är bara inte redo. Och om du inte hanterar denna typ av lead korrekt kostar det onödig tid och pengar. Alltså, det är viktigt att vårda leads men det måste ske på ett effektivt sätt för att vara värt insatsen.

Lösningen är att bygga upp vården av leads via arbetsflöden. Och indikatorer på att just ditt företag har behov av arbetsflöden om ni skall lyckas är:

  • Ni genererar leads men struntar i de som inte är redo att köpa.
  • Sälj är inte nöjda med de leads som du skickar till dem.
  • Ni skickar samma mail till alla på listan.
  • Ni samlar in värdefull lead information men segmenterar inte informationen.
  • Ni anpassar inte erbjudande och budskap baserat på de behov som leads har.
  • Ni massuppdaterar kontaktinformation manuellt
  • Ni vill konvertera fler leads till kunder genom bättre vårdande av leads

 

1.      Inriktning

När marknadsföringen automatiseras räcker det inte längre med en enkel segmentering av marknaden som demografi, det vill säga efter kön, ålder, civilstånd, etniskt tillhörighet med mera. För att vara framgångsrik med automatiserad marknadsföring måste du kombinera online beteende med den information du har om besökare/kunder för att skapa en komplett bild av:Inköpsprocessen

  • En persons roll och ansvar
  • Specifika utmaningar i verksamheten som behöver en lösning
  • Deras position i inköpsprocessen
  • Hur tidigare interaktioner med ditt varumärke ser ut

Om du har den här typen av information får du en jättehjälp med att skapa effektiva meddelanden till användare som ökar chansen att de konverterar. Och tvärtom, har du inte gjort hemläxan kan det bli negativt och vem har som sagt inte den erfarenheten…

Visste du att personifierade email förbättrar kampanjens resultat med 32 %. Circle Research – B2B Email Marketing Trends

 

2.      Engagemang

Det är inget nytt att prata med kunder. Har säkert funnits i urminnes tider. Men det som hänt i och med att arenan för automatiserad marknadsföring uppstått är som du vet är att fokus har flyttats från ditt företag och era produkter till kundernas behov och preferenser. Detta betyder att kunderna engagerar sig i ditt företag när de är redo och endast då. Så en kritisk framgångsfaktor blir att veta hur ni ska hantera och agera på den informationen.

Baserat på det är det ingen raketforskning att förstå att ert företag måste samla ihop relevant bakgrundsinformation så när kunder sträcker ut en hand har ni rätt innehåll som engagerar de. Och i slutändan hjälper riktad information till att konvertera engagemanget till försäljning.

Visste du att händelsestyrd marknadsföring kan potentiellt spara 80 % av din budget för direktmarknadsföring – Gartner Research

 

3.      Konvertering

Om du har engagerat kunder med relevant innehåll så kommer de vid den tidpunkt de kommer i kontakt med till exempel en säljare med största sannolikhet ha fattat sitt inköpsbeslut. Men de har inte valt leverantör. Så marknadsförarens arbete flyttas nu från att tillhandahålla innehåll som informerar till innehåll som möjliggör för kunden att ta ett beslut.

Detta betyder:

  • Identifiera och adressera specifika utmaningar/problem som kunden har.
  • Upprätthålla kontakten med leads genom den kanal som de valt.
  • Använda erfarenhet och kunskap som erhållits från tidigare transaktioner för att hjälpa kunden.

 

4.      Analys

Rätt utfört så spåras varje engagemang och efterföljande konvertering och den informationen ger ytterligare värdefulla insikter. Att automatiskt fånga data vid varje steg i kundresan, gör att marknadsförare kan se:

  • Vilka medel i en marknadskampanj som var effektivast.
  • Segmenterade siffror för att kalkylera prestationen utifrån geografi, omsättning eller andra värden som just ditt företag tycker är intressanta.
  • Om vissa aktiviteter var bättre än andra på att flytta kunder i säljtratten.

Sist men inte minst kan datat användas för framtida kampanjer för att finslipa och förbättra återbetalningen på satsade pengar. Och datat kan slussas vidare in i säljstödsystem för att komplettera bilden av kunderna och förbättra säljeffektiviteten.

Visste du att endast 21 % av marknadsförare säger att deras verktyg idag klarar av att mäta rätt saker. Endast 26 % tror datat de samlar in är korrekt. BtoB Research – Defining the modern Marketer: From Real to Ideal.

 

5.       Tekniken Bakom

Det som gör det möjligt med automatiserad marknadsföring är såklart den tekniska infrastrukturen bakom. Infrastrukturen omvandlar riktlinjer och utlösare till åtgärder. Teknologin är ansvarig för att initialt engagera med kunder eller potentiella kunder för att sedan förse de med den information de behöver i ett format de väljer.

Bra teknik bör:

  • Komplementera existerande system för att känna igen maximalt värde.
  • Hjälpa till att förena sälj och marknad för mer sammanhållen försäljning.
  • Bistå med att nå omsättningsmålen.
  • Tillhandahålla verktygen du behöver för att nå kunder på ett sätt de väljer.

Visste du att användare av plattformar för automatisering av marknadsföring har 53 % högre konverteringsgrad när det gäller ”svar på kampanj” till ”kvalificerat marknadslead” jämfört med icke användare. Aberdeen Group

Bästa plattformen på marknaden erbjuder Hubspot. Kolla in den! Jag tror du blir intresserad!

 

 CTA