Hur Du Kontrollerar Kvaliteten På En epost Marknadskampanj!

Värdet av att ha en process för att säkerställa kvaliteten av epostkampanjer kan inte överskattas. Snarare är den guld värd!

Ofta är epost utskick en del av en större marknadskampanj och utskicket brukar ligga i frontlinjen av kPostlåda Lars Norenampanjen. Det första mottagarna av marknadskampanjen ser.

När det gäller epostkampanjer är vissa saker uppenbara eller borde vara. Som till exempel att läsaren skummar mailet – du har 10 sekunder på dig att fånga intresset. Och att du fokuserar på nyckelfördelen du erbjuder, matchar den mot ”problemet” och löser problemet.

Om du har en process för att granska varje detalj noggrant är chansen större att både överglänsa konkurrenter och att förbättra företagets standard när det gäller epost utskick!

 

Epost meddelandet

Då så, kampanjen är skapad och planerad in i minsta detalj. Och som jag nämnde ovan är epostutskicket troligen det första befintliga och potentiella kunder kommer att erhålla och se. Det första de ser i sin inkorg är rubriken. En rubrik som såklart måste vara fångande, lockande och inte överdrivet “krängande”. Vi vill ju inte att användare kastar mailet utan att ens en gång ha öppnat det.

Öppna meddelandet och granska det från början till slut. Varje liten detalj. Presenterar grafik och innehåll erbjudandet på bästa möjliga sätt? Fungerar länkar korrekt och inte är brutna? Är det enkelt för användaren att förstå var att klicka och göra härnäst? Finns det alternativ text till bilderna? Skapade ni en ren textversion? Är värdet av erbjudande tydligt och kortfattat? Andas mailet överdrivet mycket sälj. Och såklart inga felstavningar eller felaktig grammatik!

Objekt som alltid skall granskas:

  1. Utformning och utarbetning sammantaget
  2. Rubrik
  3. epost grafik
  4. Alternativ text till bilder
  5. Länkar till erbjudanden
  6. Textversion av mailet
  7. Sidfot/Logotyp/Länkar till sociala media
  8. Stavning/Grammatik

 

Landningssidan

Som du “säkert” vet är det här som konverteringstrolleriet händer! Så denna sida måste vara klockren. Med andra ord är det värt att investera tid i att utforma en landningssida som tydligt presenterar värdet och fördelarna med erbjudandet.

Det är flera olika komponenter som gör en landningssida mer eller mindre effektiv på att konvertera besökare.

  • Rubrik

Rubriken skall vara tydlig och koncis. Använd rubriken för att summera ditt erbjudande så tydligt som möjligt. Är det en e-bok säg att det är en e-bok. Vilken typ av e-bok är det? Vad kommer besökare som konverterar på sidan att få? Varför är denna e-bok fördelaktig? Besökaren skall snabbt förstå vad sidan är till för.

  • Gömd navigering

För att minska friktionen som kan distrahera besökaren ska du gömma topp och sidnavigering. Besökaren har kommit till landningssidan av en anledning. Försök inte att skicka till någon annan sida. Skapa bara en sömlös väg att komma åt informationen besökaren är på sidan för att komma åt.

  • Sammanhang/Kontext

Det är bra att ha en underrubrik som beskriver lite information om fördelarna med erbjudandet. Denna är landningssidans värdeerbjudande. Om besökaren endast läste underrubriken, är det tillräckligt för att besökaren skall vilja göra en CTA (call-to-action)? Sen ska du lägga till ett sammanhang till erbjudandet, varför är detta erbjudande värdefullt för besökaren?

  • Värde

I de flesta fall är inte rubrik och underrubrik tillräckligt för att besökaren skall vilja göra en CTA. Använd resten av texten till att tydligt och enkelt förklara erbjudandets värde. Använd punktform och var saklig. Dela upp stora textmassor. Vad får besökaren ut av erbjudandet?

  • Bild

90 % av informationen som går genom hjärnan är visuell och det visuella processas 60 000 gånger snabbare än text i hjärnan! Använd en relevant bild som matchar erbjudandet.

  • Kontaktformulär

Om du använder kontaktformulär så fråga bara efter precis det du behöver. Ju längre formulär desto mindre är chansen att besökaren fyller i. Att använda smarta formulär är bra. Smarta formulär fyller i automatiskt fält som en återkommande besökare redan fyllt i vid tidigare besök. Läs mer om formulär.

  • Integritetspolicy

Inkludera länk till företagtes integritetspolicy på landningssidan eller i kontaktformuläret för att besökare skall känna sig lugna. Detta bidrar starkt till landningssidans trovärdighet.

  • ”Skicka” knapp

Denna knapp är landningssidans CTA knapp. Säkerställ att knappens namn innehåller ett ord så besökare enkelt förstår vad de behöver göra för att erhålla erbjudandet. Om besökare skall få en PDF, använd ord som ”Ladda ner”.

  • Sociala media delningsknappar/länkar

Möjliggör för besökare att dela dina landningssidor. Har besökaren kommit så här långt är sannolikheten större att besökaren delar. Ha även med en delningsknapp via mail. Vidarebefordran via mail är inte sociala media men hjälper till att sprida ditt innehåll till en större publik. Mer synlighet leder till mer trafik till din landningssida och i slutändan fler konverteringar.

 

Tack Sidan

När en besökare konverterat genom att genomföra en CTA bör du alltid skicka besökaren till en tack sida som levererar innehållet du lovade på landningssidan. Det är här du tar tillbaka navigeringen du gömde på landningssidan och styr besökare till andra delar på din hemsida, eller fler erbjudanden som kan vara intressanta. Precis som med landningssidor finns det tydliga strategier som man kan använda för att optimera tack sidan. De fyra viktigaste komponenterna i en effektiv tack sida är tillgång till erbjudandet, sociala media dela länkar, sekundära CTA och autosvar mail.

1)       Tillgång till erbjudandet

Först av allt nu när besökaren kommit så här långt och har bestämt sig för att nappa på ditt erbjudande. Säkerställ att du täcker det konventionella syftet med tack sidan med att säga Tack! Det är också bra att inkludera rubriken på erbjudandet på tack sidan så besökaren vet att den är på rätt sida. Sen ge tillgång till erbjudandet på ett tydligt sätt.

2)       Sociala media delningsknappar

Dessa knappar är ännu viktigare på tack sidan än landningssidan då den som kommit så här långt har störst sannolikhet att dela. Säkerställ att knapparna leder till landningssidan och inte tack sidan.

3)       Sekundära CTA

Exempel på sekundära CTA är abonnera på vår blogg, nyhetsbrev, registrera dig för gratis test, anslut till oss på Facebook, etc.

Summan av kardemumman är att ha åtminstone ett starkt CTA på tack sidan och att det är sömlöst bundet med det initiala erbjudandet. På så sätt skapar du ett marknadsföringsflöde utan avbrott vilket människor älskar!

 

Uppföljning

Vad händer nu? En potentiell köpare har trätt in i säljtratten. Många landningssidor har funktionen att ett automatiserat mail skickas till besökare som precis har konverterat via ett formulär. Om så granska mailet och särskilt om länkar fungerar ifall det är sättet för användare att lösa in kampanjen. Och stavningen 🙂

Och resultatet av epost marknadskampanjen spårar du i Google Analytics!

Kolla den här videon om hur du spårar epost kampanjer i Google Analytics!

 

Slutligen vill jag passa på att nämna att hur mycket tid som helst kan användas till att granska och förbättra arbetsflöden och processer kring:

  • att erbjudanden matchar inköpsprocessen och köparnas personer
  • att leda prospekt genom säljtratten via rätt innehåll

Oavsett så gäller samma principer för kvalitetskontroll:

  1. Utformning och utarbetning sammantaget
  2. Omedelbart tack- eller svarsmail
  3. Arbetsflödet så marknadsföringsslingan sluts

Och detta är en process som aldrig tar slut. Justera strategin, förnya grafiken, förändra hur du presenterar rubriken eller hur du presenterar ditt erbjudande, osv!

 LarsNoren