Vilket Format Är Bäst För Ditt Nästa Blogginlägg?

Ibland är det svårt att välja!Featured image

Och när det kommer till att rätt format för ditt nästa blogginlägg finns det ett smörgåsbord att välja från.  Kanske du helst väljer ”hur-du-gör” blogginlägg eller kanske ”listformatet”. Även om du har ett format du oftast använder kanske det inte är det rätta för det ämne du skriver om.

I detta inlägg bryter jag ner några av de mest populära formaten för blogginlägg i syfte att hjälpa dig bestämma vilket som är rätt för den idé om blogginlägg som snurrar runt i ditt huvud.

Med detta sagt måste man komma ihåg att de flesta blogginlägg passar för två eller fler format. Poängen är att kunna känna igen att det inte endast finns ett format för inlägg och att vissa format passar mycket bättre för vissa idéer än andra. En annan sak att tänka på är att ofta handlar det om vilken vinkling du vill göra på ämnet. Till exempel om du vill skriva ett inlägg om ponnyridning så finns det troligen en vinkling som passar för alla format jag beskriver nedan. Allt handlar om den vinkling du väljer att följa.

 

13 Populära Blogginlägg Stilar & Format Att Välja Mellan

 

1) Hur-du-gör Inlägg

Kort sammanfattat: Inlägg som berättar för läsaren hur de gör något

Det här är det mest förekommande blogginlägg formatet för professionella bloggare. Och det är perfekt för Hur-du gör inlägg är av sin natur utbildande och super för att generera organisk söktrafik. Använd Hur-du-gör inlägg när ämnet hänger ihop med att utbilda publiken om något de inte vet om.

Ofta kan Hur-du-gör inlägg stärkas med stödjande visuella komponenter när det gäller koncept som tillåter att de förklaras visuellt, som en instruktionsvideo eller bilder.

Exempel:

 

2) Listan Inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som presenteras i listformat

Ett annat väldigt populärt format för blogginlägg är listformatet. Detta då innehållet är organiserat som en lista. Listinlägg är lätta att känna igen genom titeln eftersom titeln ofta inkluderar ett nummer och är ett bra format för nybörjarbloggare då de är mer formella. Dock har listinlägg ett dåligt rykte och förnimmas med dåligt innehåll. Och visst det finns en hel del dåliga listinlägg där ute.

Men när det görs korrekt är listinlägg ett bra sätt att samla tips, idéer eller taktiker under ett ämne och som resulterar i innehåll med hög kvalitet. Plus människor älskar listinlägg.

Kolla detta blogginlägg för att lära dig hur du skriver bra listinlägg.

Exempel:

 

3) Det Nyanserade Inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som belyser och nyanserar olika innehåll runt ett visst tema.

Ett annat format som historiskt men orättvist fått dåligt rykte är det nyanserade inlägget. Även om det ibland anses som innehåll skapat av lathet och inte är i original, kan nyanserat innehåll vara väldigt hjälpsamt för läsare. Detta då det skulle ta mycket tid för läsare att själv efterforska de olika komponenterna i innehållet, utan läsaren får istället en sammanställning av källor på ett ställe.

Det nyanserade inlägget är idealt för att samla innehåll som branschexempel, statistik och videos bland annat. Och perfekt för att bygga relation med andra bloggare och verksamheter som du belyser med ditt nyanserade innehåll.

Exempel:

 

4) Det Tänkta Ledarskapinlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som får dig att tänka

Ett av den svårare typen av inlägg att skriva är de som sig har formen tänkt ledarskap.  Detta då det ofta handlar om uttalanden om var en bransch är på väg eller branschtrender och vad de betyder.

Och på grund av det är detta format på inlägg något som du inte bara kan skriva om spontant som “Jag tror jag skall skriva ett inlägg om tänkt ledarskap idag”. Snarare är de resultatet av genomtänkta observationer du noterat eller har tänkt på över tid. De tenderar att vara spekulativa och ibland kontroversiella av naturen men också vara gnistan till bra diskussioner.

Exempel:

 

5) Det roliga inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som är tänkta att roa dig.

Vem älskar inte att skratta le eller bli förbluffad? Innehåll som har huvudsyftet att roa har en plats i din mix av innehåll och kan vara väldigt uppfräschande för din publik – så länge det sker med måttlighet.

Den här typen av inlägg är perfekta att publicera under semestertider, slutet av dagen eller veckan eller vid andra tidpunkter då din publik är sliten, trappar ner eller behöver en paus från det mer intellektuella innehållet på din hemsida. Se bara till att du behåller fokus på syftet med bloggen genom att konceptet för de roliga inläggen är relevanta.

Exempel:

 

6) “Vad för något” inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som förklarar ett koncept.

“Vad för något” inlägget är perfekt för introduktion av innehåll riktat mot en nybörjarpublik. Generellt syftar “Vad för något” inlägg till att introducera och förklara ett koncept som branschtrend, taktik eller verktyg. Och det belyser vad det är och varför du ska bry dig. Här är det bra att inkludera en CTA eller uppmaning till mer djupgående mellanliggande innehåll (som en ebok eller annat inlägg) i slutet av inlägget.

Exempel:

 

7) “Varför” Inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som förklarar varför.

Den här typen av inlägg är jättebra om du försöker skapa uppmärksamhet eller kännedom om hur viktigt eller signifikant ett ämne är. Det kan vara en trend, ett verktyg eller koncept. Och då denna typ av inlägg tenderar att vara inledande eller ge en introduktion till ett ämne är det smart att stödja dina “varför” argument genom exempel, fakta och statistik som hjälper till att övertyga läsaren om att detta är något de ska bry sig om. Tänk på inlägget som en artikel som skall övertyga.

Exempel:

 

8) Det Berättande Inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som efterliknar stilen i en historia som belyser mänskligt intresse. Detta genom att detaljerat beskriva koncept och idéer av särskilt intresse för marknaden.

Den här typen av inlägg passar bra för ämnen, människor eller trender som är värda en mer djupgående detaljerad undersökning och referat. Mer journalistisk typ av blogginlägg i artikelform.

Exempel:

  • Billion Dollar Babies: Are All These Little Companies Really Worth $1 Billion?

 

9) FAQ Inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som antar frågor och svar formatet.

FAQ inlägget är ett annat format som passar bra för nybörjarbloggaren eftersom FAQ formatet bygger på en mall. Formatet adresserar vanliga frågor som publiken har, grupperade under ett specifikt ämne.

Ett bra sätt att generera inlägg av denna typ är att be sälj och service avdelningarna, de som pratar med prospekt och befintliga kunder varje dag, att skriva ner vanliga frågor de hör. Du kan också samla frågor du får via blogg och sociala media, kommentarer samt från deltagare på webinarer. Och förutom vara bränsle för FAQ inlägg så kan de bli en resurs för sälj och service.

Exempel:

 

10) Intervjuinlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som innehåller citerade perspektiv från tredje part.

Som med FAQ formatet kan dessa inlägg formateras som frågor. Super för att introducera perspektivet från en tredje part gällande ett populärt ämne. Och ett bra sätt att utveckla en relation med branschexperter eller påverkare som du intervjuar. Slutligen kan de också öppna upp möjligheten för en större täckning, särskilt om den som blir intervjuad delar blogginlägget i sitt nätverk.

Exempel:

  • The Future of Inbound: Shel Israel Looks Ahead to the ’Age of Context’

 

11) Slideshare inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som innehåller en slideshare presentation.

Inlägg som byggs upp runt en specifik Slideshare presentation kräver mer tid för utformning jämfört med det textbaserade blogginlägget. Samtidigt är ofta resultatet värt det. Innehåll som passar bra som Slideshare presentationer inkluderar nyansering av visuella exempel, citat, grafer och snabba poänger samt allmänt historia berättande. Inlägg gjorda för Slideshare passar också bra för sociala media eftersom visuellt innehåll är enkelt att dela och är sociala media vänligt.

Exempel:

  • 15 Pearls of Wisdom From the Legendary David Ogilvy [SlideShare]

 

12) Infografik inlägget

Kort sammanfattat: Inlägg som innehåller en infografik

Liknande Slideshare inlägget kräver Infografik mer tid men ger mer tillbaka i de flesta fall när de gjorts på ett bra sätt.

Infografik är lätt att dela och har stor sannolikhet att genererera inkommande länkar men du behöver en del kunskaper i utformning eller pengar till att hyra in någon som gör det. Infografik är jättebra för att sammanställa data och statistik på ett visuellt sätt eller organisera information enligt en tidslinje.

Exempel:

 

13) ”Newsjacking”

Kort sammanfattat: Inlägg som kapitaliserar på något från nyheterna.

Termen ”newsjacking” (har inte hittat något svenskt ord) är vanan att använda en nyhet för att stödja din försäljning och mål med marknadsföringen. Det kräver att du bevakar nyheter och om du gör det rätt kommer inlägget knyta an till nyheten i din bransch på ett tidsenligt sätt.

För att identifiera och kapitalisera på ”newsjacking” möjligheter kan du ladda din RSS läsare med en kombination av populära nyhets och bransch publikationer. Var som helst där du potentiellt kan upptäcka relevanta nyheter som din publik bryr sig om.

Om du aldrig gjort det förut så kolla dessa fyra recept för ”newsjacking”

 

CTA WP2