15 Saker Som Besökare Inte Gillar Med Hemsidor

1)     Pop-Up Annonserthumbs-down-smiley-hi

Kanske den mest självklara är Pop-Up annonser som är seriöst irriterande. Visst kan de generera några mail men är det värt all trafik som tappas när besökare sticker på grund av irritation. Bäst är att ha bra skrivet innehåll med lockande CTAs/Erbjudanden, inte störande jippon!

2)     Att Automatiskt Spela Upp Multimedia Innehåll När En Sida Laddas

”Schsss, egentligen skall jag inte vara på den här hemsidan när jag är på jobbet”. Om någon kommer till din hemsida och bombarderas med en välkomstsång eller pratande huvud från en mediaspelare de startat och heller inte kan hitta stoppknappen, vad kommer de göra? Någon försöker stänga av ljudet på datorn eller ännu enklare, klicka på tillbakaknappen i webbläsaren. Bäst är att låta besökare själva bestämma om besökaren vill titta på multimedia innehåll och inte tvinga på det.

3)     Förvirrande Animationer

Jag utgår från att du känner till blinktestet – de 3 sekunder som besökare lägger på att orientera sig på en webbsida innan de i värsta fall backar i webbläsaren. Animationer, automatiska videos, blinkande flashiga annonser och annan interaktiv underhållning kan tyckas häftigt. Och det är det om det gjorts bra. Dock drar det uppmärksamhet av de 3 kritiska sekunderna. Bäst är att låta besökaren fokusera på sidan och vad besökaren kan göra på sidan genom tydliga rubriker och förklarande text.

4)     Visa Alldagliga Intetsägande Bilder

Då du vet att bilder är superbra för ”inbound” marknadsföringen använder ni det på hemsidan. Men inte generiska bilder som inte säger något om ert företag eller skapar en relation till besökaren. Här är ett bra blogginlägg om varför du skall investera i visuellt innehåll från www.hubspot.com.7K0A0184 ”Josefin i växeln!” Viktigt är att visa bilder på ”riktiga” kunder, de som arbetar på företaget, produkten och var företaget är lokaliserat. Vidare skapa visuellt innehåll som relaterar direkt till ert företag. Till exempel tydliggöra något för besökare.

5)     Endast Inkludera ”Kontakta Oss” Formulär Som Kontaktinformation

Ett ”Kontakta oss” formulär kan vid första anblicken framstå som ett enkelt sätt att få leads i form av mail. Men faktiskt, det är det minst värdefulla sättet att få in leads via hemsidan. Detta då det är väldigt intetsägande och indikerar inte om kontakten vill ha löpande information. Mer lösa ett tillfälligt problem eller förfrågan som adresserats. Det är inget fel med att ha en “Kontakta Oss” modul på hemsidan men det bör aldrig vara det enda sättet att kommunicerar mellan dig och besökare. Om besökare har en förfrågan eller behöver hjälp, behöver de det på en gång. De vill inte fylla i ett formulär och vänta på om de får svar. Bäst är att besökare kan kontakta via mail, telefon och sociala media och att informationen finns tillgänglig på hemsidan.

6)     Obegriplig ”Om Oss” Sida

”Om oss” sidan brukar vara en av de mest besökta sidorna och en sida som potentiella kunder besöker innan de börjar ta din verksamhet på allvar. Så beskriver din hemsida vad företaget gör i formen av affärsspråk babbel eller använder den ord och fraser som alla kan förstå? Det finns inget exakt recept på en bra ”Om oss” sida. De kan se snygga ut men ha förskräckligt innehåll eller vara fula men ha ett bra innehåll. Dock finns några hållpunkter att tänka på:

  • Beskriva Företagets Vision och Filosofi med lättförstådd text
  • Beskriva Företagets Vision och Filosofi med infografik som lättare visualiserar än text
  • Beskriva Företagets Historia
  • Beskriva Medarbetare
  • Visa hur företaget eller produkten blev till genom multimedialt innehåll

Summa summarum skall ”Om oss” sidan helst vara fängslande och ge ett personligt intryck. Bäst är att använda ett språk som inte experter förstår, till exempel vänner och familj! Testa på dem!

7)     SEO-Driven Text

Idag är det inte lika vanligt som i början av 2000-talet att innehållet på en sida är packad med nyckelordtext menat för sökrobotar och inte människor. Men det sker fortfarande. Och idag när Google har ändrat algoritmen för att bestämma en sidas relevans, kan det bli kännbart om Google inte anser innehållet relevant. Läs mer i detta blogginlägg om Google Panda från www.searchengineland.com. Det är stor skillnad på sökmotor optimerat innehåll och över optimerat innehåll. Bästa sättet att inte ta några risker är att skriva för människor inget annat.

8)     Att Inte Inkludera Sociala Media Delningsknappar i Innehållet

Om du skriver för människor har du troligen något väldigt intressant att berätta på hemsidan. Innehåll som människor kanske vill dela med andra på sociala media. Därför är det en besvikelse när man letar på sidan efter en ”Dela” knapp och upptäcker att det inte finns någon. Fördelen med sociala media delningsknappar är att det är enkelt att dela innehållet då man inte behöver kopiera URLen eller förkorta den för att komponera en Tweet. Och de gör att innehållet blir mer synbart vilket betyder mer trafik, bättre ranking hos sökmotorer och i slutändan fler leads.

9)     Det Finns Ingen Blogg

Jag är kanske partisk men utan blogg saknas något. Besökare vill lära sig om dig och idag när konsumenter genomför omfattande egna undersökningar om företaget och produkterna innan de kontaktar till exempel en säljare, räcker inte ”Om oss” sidan för att berätta hela historien. Tänk på det så här. ”Om oss” sidan är som din personlighet på en jobbintervju och bloggen din personlighet efter några glas. Efter att ha läst ett antal blogginlägg över ett längre tidsperspektiv har besökare en mycket bättre förståelse för vem du är, vad du tror på, hur utvecklingen sker över tid, mm.

10)     Titel och Text är Motsägelsefulla

Om du är en hängiven skapare av innehåll vet du hur viktigt det är med en bra sammansatt titel. Bra titlar gör att människor klickar vidare i sina RSS, mail och sökmotorer för att läsa det du skrivit. Men om de möts av innehåll som inte relaterar till titeln blir de så klart besvikna och kommer att överge sidan. Så medan det är viktigt att fånga människors uppmärksamhet genom titlar är det lika viktigt att de inte är missledande och att innehållet kan leverera det du lovat att leverera.

11)     CTA Uppmaning Text Passar Inte Med Erbjudandet

På samma sätt bör alla CTA uppmaningar passa med vad besökare får när de löser in erbjudandet. Ett exempel som är väldigt frustrerande är när man blir lovad till exempel 20 % rabatt i CTA uppmaningen för att vid inlösen få reda på att du först måste handla för 2 000 sek bland några utvalda produkter. Detta är inte bara förolämpande mot besökare utan dödar också ditt rykte och konverteringsgrader på CTA och landningssidor.

12)     De Interna Länkarna Är Inte Användarvänliga

När intern länkning görs på rätt sätt hjälper de läsare och hemsidan. De pekar läsare till annan relevant information och hjälper dig att förbättra den organiska sökmotor rankningen på viktiga sidor på hemsidan. Men för en del hemsidor verkar det finnas problem med att exekvera intern länkning rätt. Till exempel länka till irrelevanta sidor, länka konstiga fraser i texten eller överarbeta så innehållet blir svårt att läsa. Inkludera endast interna länkar till relevanta sidor på hemsidan som kommer att öka läsarens erfarenhet och inkludera länken i ankartexten som är vettigast för syftet. Ibland är den länk som verkar vettigast inte sökmotor optimerade nyckelord utan fraser. Tidigare har det inte ansetts som SEO tekniskt rätt då man utgått från nyckelord. Idag söker fler och fler på fraser och en fras är ofta mer användarvänlig. Och vi vet ju att det är mycket viktigare med användarvänligt än sökmotor optimerat. (Tips: Säkerställ att länkarna öppnar i ny tabb i webbläsaren och inte från samma fönster. Besökare har kanske inte läst klart och du vill inte skicka i vägbesökare medan de fortfarande läser!)

13)     Bildspel Som Tar För Lång Tid Att Ladda

Bildspel är ett perfekt sätt att visa flera bilder på en begränsad yta. Men det finns ett rätt och felaktigt sätt att använda bildspel. Rätt sätt är att bildspelet laddar snabbt och utan att en ny sida behöver laddas varje gång en besökare klickar. Fel sätt är när det laddas en ny sida varje gång du klickar på framåt pilen i bildspelet. (Tips: Om du använder bildspel i ett blogginlägg, ackompanjera det visuella med text över eller under bildspelet. Många läsare skannar och kommer inte att lägga den tid som behövs för att klicka sig igenom varje bild i ett bildspel!)

14)     Använda Flash

Många Webbutvecklare och designers använder Flash på hemsidor. Och det får sökordmarknadsförare att huka sig tillsammans med hemsidebesökare. Problemet med Flash är inte dess begränsningar. Det finns fantastiska hemsidor skapade med Flash. Problemet är att sökmotorer inte kan indexera Flash så hemsidan blir inte indexerad. Vidare att besökare ofta letar efter en speciell typ av information när de besöker en hemsida. Om de måste vänta 10 sekunder för att den visuella introduktionen skall ladda innan de kan hitta era öppettider finns stor risk att besökaren blir arg eller inte beroende på besökarens tålamod.

15)     Det Värsta: Jag Vet Inte Vad Jag Skall Göra

Det värsta som kan hända är när en besökare kommer till hemsidan och sedan inte vet vad den skall göra. Ok de kanske inte gillar bilderna eller ”Kontakta oss” formuläret ”suger”. Dock kan besökare se förbi det om de omedelbart kan se vad hemsidan gör, dess värde för de och vad de skall göra härnäst. Så ha alltid tydlig rubriktext och undvik fackspråk som förklarar värdet av vad företaget gör. Inkludera alltid en primär CTA uppmaning på varje sida som visar hur besökare tar nästa steg som att prenumerera på bloggen, få prova gratis, titta på en video, ladda ner en guide eller annan aktivitet du vill besökare skall göra på hemsidan!

Landningssidatest