4 sätt att använda Google Analytics för att mäta marknadsföringen av en hemsidas innehåll - maxahemsidan
1077
post-template-default,single,single-post,postid-1077,single-format-standard,bridge-core-3.2.0,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

4 sätt att använda Google Analytics för att mäta marknadsföringen av en hemsidas innehåll

Lästid 5 min

Det är samma för marknadsföringen av en hemsidas innehåll som med annan marknadsföring. När det gäller strategier, planer och genomförande är de inte bättre än resultaten. Man kan designa snygg informationsgrafik, ta fram guider och skriva blogginlägg på blogginlägg. Men om inte strategin för hemsidans innehåll uppnår det eller de mål som bestämts är inte innehållet värt så mycket!

Som med alla strategier är mätning och uppföljning väldigt viktigt för att rapportera hur det går och om satsade pengar kommer tillbaka, och detsamma gäller för innehållmarknadsföring.

Ett av verktygen för att samla data om hemsidan och innehållet är Google Analytics. Men även om Google Analytics är ett värdefullt verktyg, kan Google Analytics bli överväldigande. Särskilt om man är ny med Google Analytics och precis har börjat mäta hemsidan. Det finns oräkneliga mängder av data tillgängligt i Google Analytics. Dock finns det delmängder av data som är särskilt värdefulla för att bedöma hur innehållmarknadsföringen går när du väl bestämt målen. Har du inte satt mål på vad som besökare skall göra vet du inte vad som är bra eller dåligt!

Här är 4 sätt att mäta innehållmarknadsföringen med hjälp av Google Analytics

 

1.     Mäta Trafik & Tid På Sidan

 

Även om inte trafik för sig självt berättar hela historien när det gäller innehållmarknadsföring så är det ett bra ställe att starta på. Fundera på detta: om en sida har en stor andel av trafiken så kanske många besökare tycker att innehållet eller i alla fall rubriken är fängslande. Dock påverkar ett antal olika faktorer när det gäller en sidas trafik.

Till exempel kan startsidan vara en av de mest besökta på hemsidan på grund av effektiv SEO strategi och annan online annonsering. Men inte nödvändigtvis på grund av innehållet som finns tillgängligt. Med det i beaktande betyder inte alltid hög trafikvolym att sidans innehåll är värdefullt för besökare. Och på grund av det är det bäst att vid mätning av trafik till en viss sida jämföra trafiken till andra liknande sidor. Ett exempel.

Grafen nedan är en ögonblicksbild på en URL som innehåller hjälpsamt alltid aktuellt videoinnehåll. Och den råkar också vara den fjärde mest besökta sidan på hemsidan. Sedan lanseringen har trafiken successivt ökat.

Bild 1a

Bild 1b

Förutom trafiken är det viktigt att också titta på genomsnittlig tid på sidan och jämföra med hemsidans genomsnitt eller liknande sidor. Sidor med längre tid på sidan är generellt bättre på att behålla besökares uppmärksamhet än andra liknande sidor med kortare tid på sidan.

I exemplet är genomsnitt tiden på sidan dubbel jämfört med genomsnittet för hemsidan. Så när trafik och genomsnittlig tid på en sida är signifikant högre än för annat innehåll i samma genre blir data en bra mätare på en sidan användbarhet. Exemplet visar på att trafik och tid på sidan är ett testamente på hur alltid aktuellt innehåll kan hjälpa till att löpande generera trafik, eftersom att trafiken har ökat markant över tid.

 

2.     Mäta Konverteringar

 

Enkelt definierat är en konvertering inom digital marknadsföring en genomförd transaktion på en given sida på hemsidan. Och konverteringsgrad är förhållandet mellan antalet människor som besökte hemsidan och antalet människor som genomförde en viss transaktion. Dock kan vad som anses vara en ”transaktion” variera kraftigt mellan branscher.

En e-handel hemsida betraktar ett genomfört köp som en transaktion medan ett företag som arbetar med att fånga leads betraktar ett ifyllt kontaktformulär som en transaktion. Och i innehållmarknadsföring betraktas nedladdningar, prenumerationer och andra aktiviteter relaterade till konsumtion av innehåll som transaktioner.

För att kunna spåra transaktioner måste mål skapas i Google Analytics. Läs mer om mål i Google Analytics. Det finns olika typer av mål tillgängliga:

  • Destination – spåra när en besökare kommer till en viss sida på hemsidan
  • Besökslängd – bestämma i timmar/minuter/sekunder samt ett villkor mer eller mindre och spåra besökare som möter de parametrarna
  • Sidor per besök – spåra besökare som besöker mer eller mindre antal av ett bestämt antal sidor
  • Händelser – spåra händelser som nedladdning eller titta på en video

För att ge ett exempel kan vi ta ett innehåll som skapats för att generera leads genom att besökare fyller i ett kontaktformulär med kontaktuppgifter innan de kan ladda ner en guide.

För att spåra nedladdningar så skapas ett destinations mål och här är destinationen ”Tack sidan”. Så när en besökare vill ladda ner ett specifikt innehåll måste besökaren först fylla i ett kontaktformulär. När besökaren klickat på ”Skicka” knappen så omdirigeras besökaren till ”Tack sidan” där innehållet kan laddas ner. Det enda sättet att komma åt innehållet är att fylla i kontaktformuläret. Resultatet blir att alla som fyllt i kontaktformuläret spåras.

Exemplet nedan visar att det blev 203 leads (ifyllda kontaktformulär) 1 468 sidvisningar, 1 287 unika sidvisningar och 2:24 genomsnittlig tid på sidan.

bild2a

bild2b

När du tyder eller tolkar konverteringar så ha även med konverteringsgrad. Om konverteringsgraden är lägre för ett mål jämfört med till exempel genomsnittet i branschen så bör du testa genomföra A/B tester för att öka antalet transaktioner.

Konverteringar är ett perfekt sätt att mäta innehållmarknadsföring eftersom data berättar hur många människor som konsumerar ett visst innehåll. Särskilt användbart är konverteringar om du vill räkna på hur mycket varje transaktion är värd för verksamheten. Det gör du genom att i Google Analytics tilldela olika transaktioner ett monetärt värde.

 

3.     Mäta Nedladdningar

 

Ett vanligt sätt idag är att skapa innehåll och göra det tillgängligt för besökare genom nedladdning. Band annat produktblad, guider och eböcker är ofta anskaffningsbara genom gratis nedladdning. Och om inte det finns ett kontaktformulär som fångar information är det viktigt att aktivera ”händelse spårning” i Google Analytics. Annars kommer du inte kunna mäta antal nedladdningar.

Och varför skall man erbjuda nedladdningsbart innehåll utan att få personlig information i gengäld? Jo för att bygga förtroende! Genom att erbjuda användbart innehåll utan att be om något i gengäld så tillhandahåller du exempel av innehållet utan risk för besökaren. Är innehållet verkligen användbart kommer samma besökare inte tveka att nästa gång fylla i ett kontaktformulär och ge personlig information.

Har du ingen ”Tack sida” är ”händelsespårning” det enda sättet att fånga nedladdningar.

Så här sätter du upp händelsespårning

Här är ett exempel! Här har innehållet laddats ner 5 434 gånger visar “händelsespårning”. Av totalt 16 668 besökare och 15 144 unika besökare på den sidan har drygt en tredjedel laddat ner.

bild3a

bild3b

Konverteringsgraden är särskilt intressant här eftersom människor inte behöver lämna personlig information för att få tillgång till innehållet.

 

4.     Mäta Hänvisande Trafik

 

Hänvisande trafik kan också användas för att mäta framgången av strategier för innehållmarknadsföring. I Google Analytics visar hänvisande trafik när en besökare klickar på en länk på en annan hemsida (som Facebook, Twitter, LinkedIn, bloggar etc.) för att komma till en sida på din hemsida.

Det finns flera sätt att mäta hänvisande trafik i Google Analytics. Genom standardrapporten hänvisande trafik eller sida för sida genom att välja hänvisande trafik eller väg som andra dimension.

Troligtvis finns en distributionsstrategi för att sprida hemsidans innehåll. Till exempel olika sociala media och gästbloggare. Är innehållet användbart kommer det att delas vidare över besökares sociala nätverk, och deras vänner delar, osv för att förhoppningsvis resultera i hänvisande trafik.

Titta på nedan exempel som visar hänvisande trafik till ett blogginlägg. Blogginlägget har 19 550 sidvisningar och genomsnittlig tid på sidan har varit stabil på över fyra minuter, mer än dubbla för hemsidans snitt.

Ett år efter blogginlägget publicerades så återpublicerades inlägget på StumbleUpon, vilket resulterade i 1 200 hänvisade besök. Detta visar på att värdet att löpande stämma av innehållet på hemsidan. Till och med efter ett år så bidrar detta blogginlägg till trafik och hade inte innehållet monitorerats hade ingen vetat om det.

bild4Att mäta hänvisande trafik kan berätta vilken publik som svarar bäst på ditt innehåll och hjälper dig att justera eller planera strategin för innehållmarknadsföring i framtiden. I det här fallet visade det sig att StumbleUpon genererade hänvisande trafik så den som sköter hemsidan vet nu att publicera liknande innehåll på StumbleUpon idag och inte vänta ett år på att någon annan skall göra det.

 

 

 

Ladda ner denna guide från www.webtrends.com som ger dig 10 tips om hur du optimerar din konverteringstratt!

 

guidebild