Hur Du Analyserar Bloggen – Guide För Dig Som Är Nybörjare

Hur bestämmer du vilka ämnen som är bäst att skriva om i syfte att attrahera mest trafik och leads?fet bild 2 Och vilka typer av inlägg är bäst att skriva? Hur ofta ska du publicera och hur marknadsför du inläggen?

Det här är bara några av frågorna som dyker upp när du som marknadsförare skapar eller förfinar strategin för att blogga. Om du vet vad som gör att vissa inlägg presterar mycket bättre är det enklare att prioritera olika ämnen eller typer av inlägg. Allt beroende på vad du har för mål med innehållet. Att då veta en del om inlägg som presterar bra hjälper till att hitta svaren och förfina strategin för bloggen.

Hur vet du vilka inlägg som är de bästa?

Lätt som en plätt! Du surfar in i Google Analytics och segmenterar ut bloggbesökare.

Först skapar du ett avancerat segment. Bloggen på denna hemsida har sid URL:er som börjar på årtal som 2015-xx-xx, så jag segmenterar via ett reguljärt uttryck ut sessioner som besökt sidor döpta med de årtalen.

avancerat seg

Katjing!

bloggtrafik 1

Sedan syns det väldigt tydligt vilka (i ovan bild) dagar som genererat spikar i besöksantal. Nästa steg är att isolera spikarna och titta vilka landningssidor besökarna startade besöket på. Dessa landningssidor är de bästa inläggen under perioden. I detta fall februari till 28 april 2015.

Landsidor och blogg bild2

Resultatet blir en lista på de bästa inläggen under perioden tillsammans med trafikvolym och konverteringsgrader.

Och Vilket av följande scenarios passar allmänt sett på topp inläggen?

  • Låg trafik och hög konverteringsgrad
  • Hög trafik och hög konverteringsgrad
  • Hög trafik och låg konverteringsgrad
  • Låg trafik och låg konverteringsgrad

Så vad kan varje av ovan scenarios betyda och hur kan du använda informationen i en aktivitetsplan för framtiden? Det är vad resten av detta inlägg handlar om!

Låg Trafik & Hög Konverteringsgrad

Om du har lite trafik till bloggen men trafiken konverterar, då indikerar det att trafiken håller hög kvalitet. Och vilket inte är raketforskning måste arbetet fokusera på att öka trafiken och samtidigt bevara den höga konverteringsgraden.

Till exempel genom att:

Underlätta för läsarna att dela innehållet. Inkludera ”Tweet this” länkar genomgående i innehållet. Länkar med förberedda tweets. Det gör du genom verktyget ”Click-to-Tweet”. Supercoolt!

click to tweet

Mejla till företagets kontakter. Det kan ju finnas personer som är intresserade av innehållet men som inte känner till att de kan prenumerera på bloggen.

Optimera inlägg runt sökord ni vill bli funna för. Sökordet eller orden bör finnas med i titel, själva inlägget, URL:en (som bör vara samma som titel) och metabeskrivning.

Producera innehåll som svarar på frågor du ser på sociala medier. Sen kan du tvittra det till de som diskuterade frågan.

Länka till andra inlägg som du hänvisar till i det aktuella inlägget. Detta gör att besökare stannar längre och är bra för sökmotorstrategin generellt.

Ta reda på i Google Analytics varifrån besökarna till inläggen kommer från. Mer om detta senare i inlägget. Men det är viktigt att fokus finns på rätt kanaler såklart!

Bygga relationer med andra som bloggar eller är påverkare i branschen. Ofta finns relationen men den används inte på det här sättet. De här människorna kan hjälpa dig öka räckvidden genom att de marknadsför innehållet.

Men tappa inte bort fokus på konverteringsgrader, det vill säga kvaliteten på trafiken.

Hög Trafik & Hög Konverteringsgrad

Det här är drömmen! Och nu handlar det inte så mycket om att öka värdena utan att bevara.

Till exempel:

Är det ett ämne eller ämnen som återkommer i topp inläggen? Om så skriv om det igen men från en annan vinkel.

Vilken typ av inlägg dyker ofta upp i topp? Är det ”snabba tips”, ”detaljerad analys”, ”Infografik”, ”Hur-du-gör inlägg”, och så vidare. Om du ser ett mönster är det idé att prioritera det formatet i framtida inlägg.

Vem skriver topp inläggen? Är det någon på företaget, partner, mm? Visst, de kan inte producera alla inlägg men de ska premieras och uppmuntras.

Hur har topp inläggen marknadsförts? Var det genom sociala medier, organiskt, mejl eller något annat! Och vet du vad, fokusera på de kanaler som står för resultatet.

Var är uppmaningar till handling (eller call-to-action) placerade i topp inläggen? Här har du ett färdigt recept för var i inläggen de ger störst nytta.

Hög Trafik & Låg Konverteringsgrad

Inte ett ovanligt scenario. Så är det med bloggexemplet i början av detta inlägg. Och det kan betyda flera saker.

Kanske det är fel besökare. Innehållet är intressant men relaterar inte till de intressen målgruppen har. Här måste man ta sig en funderare huruvida strategin för innehåll är i linje med målgruppen. Hur ser processen ut när det gäller att ta fram olika typer av innehåll? Är innehållet relevant för publikens intressen och behov?

I exemplet ovan handlar det om en lokal verksamhet men innehållet skrivs för en global publik, enkelt uttryckt. I och med det blir stigen besökare ska gå otydlig. Och appropå det.

För det kan också vara så att innehållet är bra, det är stigen besökaren ska gå som är otydlig. Du ger inte besökaren övertygande anledningar till att konvertera. Eller så vet de inte hur de ska gå vidare.

Stämmer detta på dig skulle du kunna prova något av detta!

Ta en titt på var calls-to-action är placerade. Är det enkelt för en besökare att konvertera? Finns det flera möjligheter att konvertera i inlägget?

Är den viktigaste call-to-action relaterad till inlägget den finns i? En mycket förvirrande sak är att läsa ett inlägg om ett ämne och sedan se en call-to-action om ett annat ämne.

Utvärdera hur pass övertygande ditt erbjudande är. Är det tillräckligt övertygande för att få besökare att konvertera till ett lead? Hemsidan bör göra besökare så pass nyfikna att de vill konvertera till ett lead.

I slutet av dagen är det så att om du inte får rätt besökare till hemsidan. Ja, då hjälper inte bloggen till att skaffa nya kunder!

Så förutom ovan bör du:

Ta reda på vilka sökord är som gör att du dyker upp i sökresultaten. Det kan du göra genom Googles verktyg för Webbansvariga.

webbmaster tools

Om det inte är rätt ord måste du jobba med att optimera inlägg (ja, hemsidan) och producera nya inlägg runt de sökord som din målgrupp använder.

Hur ser konverteringsgraden ut för olika trafikkanaler? Har vissa trafikkanaler högre konverteringsgrad än andra?

Bild konverteringsgrader

Utgångspunkten är att ju högre konverteringsgrad än kanal genererar desto viktigare kanal, såklart. I fallet ovan verkar det vettigt att fokusera än mer på sociala media. Och att börja med att analysera de.

KOnvgrad Soc media

Facebook har större trafikandel men LinkedIn högre konverteringsgrad. Därför verkar det vettigt att investera mer av ansträngningarna i LinkedIn än de andra kanalerna.

Låg Trafik & Låg Konverteringsgrad

Om du skapar innehåll men det vare sig genererar trafik eller konverteringar. Då måste du ändra din strategi. Börja om från början och titta på början av säljtratten. Och steg ett är att attrahera trafik till din blogg. För utan trafik inga konverteringar i nästa steg i säljtratten. Här skulle jag titta på scenario ett (låg trafik & hög konverteringsgrad) för att få mer människor till bloggen som läser innehållet.

När väl trafiken kommit igång kan du börja flytta fokus mot konverteringsgrader. Och en av de viktigaste sakerna du kan göra här är att ha tydliga stigar till konvertering. Om du till exempel skriver ett inlägg om hur du själv designar något. Finns det då en tydlig call-to-action i slutet av inlägget som passar in i sammanhanget och som leder till ett design relaterat erbjudande? En helt avgörande sak är att bloggens innehåll i stort överensstämmer med det inlägg du precis producerat och som ska få läsare att konvertera. Använd tipsen under scenario tre (hög trafik & låg konverteringsgrad) för att skapa en tydlig stig som leder till konvertering av din publik.

Avslutningsvis

Jag återkommer ofta i mina inlägg till att de flesta besökare inte är mogna att konvertera vid första besöket. Beror såklart på säljcykelns längd och vilka krav du ställer för konvertering. Och just säljcykelns längd gör att den process vi alla går igenom som består av en bli medveten om behov del, samla information eller utbilda sig del och till sist fatta beslut del tar olika lång tid. Så målgruppen består av människor i en av tre olika beslutsstadier. Något som är viktigt att tänka på förutom att innehållet hänger ihop och inte tappar fokus mot målgruppen. Och med tydliga stigar som leder till konvertering. Alltså en stig för den som precis blivit medveten, en annan för den som utbildar sig och en tredje för den som ska ta beslut.

CTA