Varför Vi Följare Slutar Följa Varumärken På Sociala Media [Infografik]

Förtjänad media och engagemang från målgruppen är två primära skäl till att använda sociala media för verksamheten! Och med innehåll som håller hög kvalitet kan verksamheter bygga en stor engagerad publik. Samtidigt går det inte att marknadsföra sig mot de som slutat följa varumärket.

papperskorg

Fractl och Buzzstream har undersökt 900 sociala media användare i syfte att ta reda på varför användare slutar följa ett varumärke och vilka beteenden företag bör undvika.

Av respondenterna svarade 21 % att de slutade följa ett varumärke på grund av att varumärket publicerar upprepande och trist innehåll. 19 % svarade att de skulle sluta följa ett varumärke på Facebook om varumärket publicerar för ofta – mer än sex gånger om dagen. Annat som gör att människor slutar följa är kränkande aktiviteter och innehåll som inte är relaterat till varumärket.

För stora flöden kan också göra att följare utsätter varumärket för så kallad social hygien. Det blir allt vanligare att vi förfinar våra sociala profiler efter hur intressen utvecklas. Om ett varumärke inte riktigt passar in så är de först med att man slutar följa. Det är precis som i det verkliga livet där man håller de personer som är viktigast och mest intressanta närmast. Resten håller man på olika avstånd och ibland avslutas relationen om det inte känns rätt.

Resonemanget ovan är det samma för epostmarknadsföring. 24 % slutar prenumerera på grund av återkommande tråkiga mail. 28 % slutar prenumerera för att rensa inkorgen och 33 % på grund av att mailen kommer för ofta.

Tyvärr är det så att många varumärken inte märker att människor slutar följa, endast att det sker en minskning i antalet följare. Nästan 60 % av Twitter och Facebook användare slutar följa ett varumärke i tysthet och mindre än 20 % gömmer inläggen. Och runt 10 % av de som slutar följa kommer att be sina vänner att också sluta följa. Cirka 10 % publicerar en statusuppdatering som reflekterar förändringen.

Infografiken nedan beskriver vilken typ av innehåll användare vill se och inte se. Och hur många användare som aldrig slutar följa ett varumärke.

Varför ogilla

Källa: Fractl och Buzzstream

Category : Glädja kunder