Blogga Är Lätt Som En Plätt Bara Du Vet Hur!

Företag med en blogg genererar 67% fler leads och har 97% fler inkommande länkar än företag som inte har en blogg. Och du följer säker en eller flera bloggar själv som 77% av alla andra internetanvändare!

Så om du är marknadsförare är bloggande en viktig del av jobbet (eller borde vara). Samtidigt är det inte så enkelt att blTanbubblorogga. Man måste hitta på ett ämne, skriva något som engagerar, optimera för SEO och en massa annat som säkerställer att det produceras inlägg som sticker ut. Och av över 10 miljoner bloggar ska du vara originell…..en utmaning.

Källa: Infografik med statistik 2014 om Sociala media och bloggande av Digital Insights.

Även om bloggande inte är en vetenskap, finns det ett antal steg man kan följa för att säkerställa att väsentliga komponenter för bloggande ingår. Här är 9 steg som kan hjälpa dig att skriva som ett proffs.

Förstå Din Publik

Innan du börjar skriva måste du ha en bra förståelse för publiken. Vad vill de veta om? Det är här köparens person kommer in. Något jag ständigt återkommer till i olika inlägg. Här kan du ladda ner en mall som beskriver hur du tar fram köpares persona. Fundera på vad du vet om köparnas personer och intressen medan du tar fram ämnet för blogginlägget.

Till exempel om läsarna är födda på 1990-talet behöver du inte berätta om hur de kommer igång på sociala media. Däremot skulle du kunna skriva om hur man kan anpassa förhållningssättet mot sociala media. Från en mer avslappnad, personlig ton till en mer affärsinriktad nätverkande ton. Det är små justeringar av det här slaget som skiljer dig från att blogga om generiska saker till att blogga om sådant som publiken verkligen gillar (och behöver) att höra.

Börja Med Ämne Och En Arbetstitel

Innan du gör någonting så behöver du välja ett ämne för inlägget. Ämnet kan vara generellt men det är viktigt att du har några idéer om olika ämnen för att komma igång. Nästa steg är att skapa en arbetstitel. Skillnaden är att ämnet kan vara generellt men arbetstiteln specificerar och guidar inlägget så du eller författaren kan börja skriva. Som ett exempel kan vi ta inlägget ”Hur Väljer Man Rätt Stigbyglar?”. Ämnet här är troligtvis ”Ridutrustning”. Arbetstiteln skulle kunna vara något i stil med ”Processen För att Välja Stigbyglar.” Och den slutliga titeln blev ”Hur Väljer Man Rätt Stigbyglar?”.

Ser du sambandet mellan ämne, arbetstitel och slutlig titel? Även om inte arbetstiteln blev den slutliga titeln så ger den tillräcklig information för att kunna skriva om något specifikt istället för generellt.

Försök Göra Introduktion Fängslande

Först handlar det om att fånga läsarens uppmärksamhet. Och som du säkert redan vet, tappar du läsaren redan i början kommer denne att sluta läsa innan blogginlägget fått en rättvis chans. Sedan visa på syftet med inlägget och förklara hur det möter problemet som läsaren kanske har. Detta ger läsaren anledning att fortsätta läsa och ger en koppling till hur det kommer att hjälpa denne i sitt arbete.

Organisera Innehållet

Ibland består inlägg av väldigt mycket information. Tricket eller det svåra är att organisera innehållet så det inte avskräcker läsaren. Organisationen kan ske på olika sätt som sektioner, punktlistor, tips, ja vad som passar bäst. Men det måste vara organiserat. Det här inlägget är uppbyggt som en lista i kronologisk ordning.

Författa Innehållet

Nu är det dags att författa innehållet. Du har ämnet, titel och har organiserat inlägget. Skriv om det som du känner dig bekväm att prata om. Gör efterforskningar om det behövs för att samla mer information.

Målet är att ge innehållet en professionell känsla. Jag är ingen journalist utan är mer en av de som köpt in till exempel redaktionella artiklar. Har också gått en del utbildningar i hur man framför en text för en publik så en del saker har man lärt sig. Till exempel hur en berättelse byggs upp:

  • Vem: Vem handlar berättelsen om? Vilka är de centrala aktörerna och varför spelar de roll? Vad är det relevanta med aktörerna som publiken ska identifiera sig med?
  • Vad: Vad är det de gör som spelar roll? Vad är storyn? Vilken är handlingen?
  • När: Vilken är “kroken” som gör att detta är rätt i tiden och får människor att läsa innehållet?
  • Var: Finns det en geografisk plats som är relevant. Hur ser den ut och hur kan du få den att leva eller komma till liv.
  • Varför: Så varför ska jag bry mig? kul med en berättelse men varför spelar den roll och varför ska någon bry sig?

Om du vill få mer insikt i hur du kan göra för att skapa en professionell känsla ska du läsa detta inlägg. Bli ännu bättre på innehåll genom att agera Brand journalist.

Ha Rätt Formatering

Ingen gillar ett fult inlägg. Bilder gör inte ett inlägg visuellt tilltalande, det gör formatering och strukturering av inlägget.

Notera att titlar och undertitlar är överensstämmande. T ex att bilder alltid har samma ram. Att stilen känns igen från inlägg till inlägg. Om det finns en bild i början av inlägget gör den att inlägget ser snyggare ut, men den inkluderas även i sociala media om inlägget delas. Att vara konsekvent gör att människor lättare känner igen ditt företag och varumärke vid första anblicken och samtidigt gör inlägget lättare för ögonen.

Meta beskrivning

Meta beskrivning gör att de som söker på till exempel Google kan läsa en kort sammanfattning av inlägget i sökresultatlistan innan de klickar på det. Normalt är en meta beskrivning på 150-160 tecken och börjar med ett aktivt verb som ”Lär”, ”Läs” eller ”Upptäck.” Den ger läsaren ögonsiktsbild av vad de kommer att få om de läser det längre inlägget.

Taggar

Taggar är specifika nyckelord som beskriver inlägget. De tillåter läsaren att söka efter mer innehåll inom samma kategori på din blogg.

Inkludera En CTA I Slutet Av Inlägget

Du bör ha en CTA i slutet av varje inlägg. I bästa fall läser besökaren inlägget och klickar på CTA:n och du får ett lead. Om det vill säga läsaren fullföljer och registrerar sin epostadress. Men CTA:n är också en viktig källa för den person som läser inlägget. Personen kommer att klicka på CTA:n om personen gillade inlägget och vill ha mer information om ämnet. Här ser du två exempel på CTA!

Läs mer

CTA 3

I slutet av detta inlägg finns en CTA där läsare kan hämta en redaktionell kalender mall som hjälper till att planera för blogginnehåll.

Detta är ett bra exempel på win-win för alla parter. Läsare som vill lära sig mer har möjlighet att göra det och verksamheten får ett lead som kan utvecklas…….och kanske bli en kund!

Optimera För SEO

När du skrivit klart så är det dags att optimera inlägget för SEO. Och medan du gör det kanske du tänker att inlägget är för långt eller kort. Google bryr sig inte om längden på inlägget.

SEO optimering av ett inlägg består bland annat av beskrivande titel, underrubriker, utgående länkar, metabeskrivning av inlägget och sociala delningsknappar. Läs mer i detta inlägg: The Anatomy of a Perfectly Search Engine Optimized Web Page [INFOGRAPHIC] av HubSpot.

Du kanske också undrar om du lagt in tillräckligt med nyckelord. Om du kan lägga till fler nyckelord och det inte förstör för läsaren så gör det. Och kan du göra URL:en kortare och mer nyckelord vänlig är det också bra. Men packa inte in för mycket nyckelord eller försök skapa en godtycklig sökord densitet. Google är smartare än så och du förstör för läsaren. Mycket dumt!

Ankartext

Ankartext är det ord eller de ord som länkar till en annan sida, antingen på din hemsida eller till en annan hemsida. Var försiktig när du väljer sökord om du vill länka till andra sidor eftersom sökmotorer tar dessa i beaktning när de graderar din sida för vissa sökord. Oavsett det ska ankartexten alltid vara beskrivande och tydlig så läsaren vet vad länken omfattar.

Det är också viktigt att ta i beaktande vilka sidor du länkar till. Viktigt att länka till sidor som graderas bra för aktuellt nyckelord. Detta kan göra att det graderas som nummer ett istället för två och det alldeles gratis.

Optimera För Mobilen

Det är nog ingen nyhet men jag säger det ändå. Det är viktigt att hemsidan har responsiv design. Enligt en rapport från Google, What Users Want Most From Mobile Sites Today, säger 74 % av användare att det är mer troligt att de återkommer till en hemsida i framtiden om den är mobilvänlig. Som ett resultat av det och andra undersökningar så prioriterar Google hemsidor som är optimerade för mobila enheter.

Men det räcker inte bara med responsiv design. Du måste tänka mobilt, du får ju kortare tid på dig att fånga uppmärksamheten. Ett exempel är nedan bild. maxahemsidan i iPhone 4 och 4S. iPhone 4 visar en WordPress plugin som tar bort bilder och förstorar text. iPhone 4S visar responsiv design.

device

Du kan testa själv i det här enkla verktyget – Hubspot device lab – från HubSpot som som visar hur ett inlägg, landningssida, hemsida eller mail ser ut i olika enheter!

Välj En Klatschig Titel

Här är vad du skall tänka på:

  • Börja med arbetstiteln
  • Allteftersom du ändrar i titeln tänk på att behålla noggrannhet och tydlighet
  • Försök sedan att göra titeln ”sexig” genom till exempel starkt språk, stavrim eller annan litterär taktik
  • Om det är möjligt att på ett naturligt sätt få in nyckelord, om inte så avstå
  • Slutligen se om du kan korta titeln för ingen gillar långa titlar, max 55-60 tecken.

Bonus

Om du bemästrar stegen ovan så kan du lägga till dessa två saker för att ta det till nästa nivå.

  • Lägg till ytterligare visuellt innehåll som video, slideshare, mm för att komplettera olika sektioner i inlägget
  • Titta efter om det finns data eller statistik som stöttar vad du skriver eller delar av

Om ditt företag inte redan har en blogg så starta en. Det lönar sig! Men ha en plan!

 

Red Kal