Site icon maxahemsidan

Hur du Automatiserar Marknadsföringsrapporter

Omslagsbild automatisering av rapporter inom digital marknadsföring

Lästid 6 min

Inledning

Vem vill inte ha enkel tillgång till insiktsfulla marknadsföringsrapporter. Rapporter som visar var verksamheten tuffar på, vilka områden som kämpar och om vi är på väg att nå målen.

Med det sagt kan framtagning av rapporter vara oerhört tidskrävande. Korrekt meningsfull data som är aktuell ska sammanställas och formateras. Och vilken data ska samlas in och hur görs det?

Insikt laddar

Men framtagning av rapporter behöver inte vara komplicerat. Inte heller att implementera automatiserade arbetsflöden för rapporter.

Det här inlägget beskriver hur du automatiserar företagets arbetsflöde för rapportering av digital marknadsföring med diagram som kontinuerligt uppdateras med nya data. Sedan, efter rapportens uppbyggnad och utformning, behöver du inte lyfta ett finger och kan ägna tiden åt annat.

Vad det handlar om är att automatiskt ta fram mätvärden och dimensioner du behöver från de marknadsföringsplattformar företaget använder.

Sedan använder troligen företaget även andra plattformar som kundvårdsystem, system för verksamhetsstyrning, kundservice, bokningssystem och så vidare.

Det här inlägget handlar inte om dessa plattformar. Vill man automatisera rapportering från olika plattformar har de beroende på plattform ofta utmärkta rapporteringsmöjligheter med inbyggda integrationer för att hämta data från andra nyckelapplikationer.

Ett alternativ är att använda en iPaaS-plattform. Något som blir allt vanligare.

iPaaS står för ”Integration Platform as a Service” och är en plattform som kopplar ihop annars osammanhängande system för att leverera en enhetlig lösning. iPaaS ansluter olika applikationer, system och tekniker inom molnet eller lokalt. Det skapar enklare integrationsflöden utan behov av hårdvara eller mellanvara antingen inom en organisation eller mellan en organisation och tredjepartsprogramvara.

iPaaS kommer bli en integrerad del av nästan alla affärsmodeller allt eftersom vi fördjupar vårt molnberoende genom ökad digitalisering.

För att automatiserat ta fram data från de mest populära marknadsföringsplattformarna behövs inte en iPaaS.

Så, du vet att du vill ha bra datarapportering i ditt företag. Men hur ser det här ut egentligen? Innan du ger dig på en automatisering av rapporter måste du ta reda på hur ditt företags dataflöden för närvarande fungerar.

Bra arbetsflöde för rapportering

  • Tydlig spårning av de viktigaste KPI: erna, utan krångel och fåfänga mätvärden som inte översätter till meningsfulla affärsresultat på ett sätt som informerar framtida strategier.
  • En automatiserad rapport som ditt team kan se på i vilken enhet som helst.
  • Alltid uppdaterade data som inte kräver manuell, tidskrävande och felbenägen import och export.

Dåligt arbetsflöde för rapportering

I kontrast ser arbetsflöden för rapportering i behov av optimering och automatisering ut så här:

  • Rapporter som är beroende av dig (eller någon annan) för att utlösa uppdateringar.
  • Osäkerhet om uppgifterna (data) i rapporter är korrekta.
  • Stuprörs-rapporter som endast vissa personer lätt kan komma åt.

Dumt arbetsflöde för rapportering

Det här är ska du verkligen undvika om du vill spara tid, förbättra noggrannheten i data och åtgärda läckor i effektiviteten:

  • Importera och exportera data manuellt mellan applikationer, eller kopiera och klistra in data mellan ark och presentationsbilder.
  • Inaktuella eller alltför komplexa rapporter som inte ger något verkligt värde, eller som saknar tydliga data.
  • Att veta att data i rapporterna är felaktiga.

Bästa valet för automatiserade rapporter kring digital marknadsföring

Här är det bästa sättet att automatisera din rapportering och skapa insiktsfulla rapporter med de mest relevanta och uppdaterade KPI: erna.

Så här kan du uppnå mer av det goda och mindre av det dåliga i din rapportering.

Google Analytics – för en uppdaterad vy av webbplatsdata

Google Analytics gör det möjligt att automatisera rapportering om trafik, besökarnas engagemang och konverteringsmål.

Google Analytics är ryggraden i processen att ha kontroll på den digitala verksamheten. Mycket men inte allt går att mäta i Google Analytics utan viss handpåläggning. Särskilt när du vill få en helhetsbild och vid behov kunna ta ut detaljer ur helhetsbilden. Till exempel mäter Google Analytics trafik från sociala media till hemsidan men inte vad som händer på det sociala mediat.

Viktigt såklart, är att Google Analytics är rätt installerat så det mäter allt som ska mätas och att det sker korrekt utan avvikelser. Vidare att andra Google system som används, till exempel Google Ads länkas på rätt sätt och är korrekt uppsatt.

Sedan måste särskild spårning för händelser installeras. Händelser som är viktiga för företaget. Det kan vara transaktioner, köpbeteende, nedladdningar och formulär.

Även kampanjer som inte är Google Ads måste märkas upp för att vara begripliga i Google Analytics. Ofta handlar det om mejlkampanjer och bannerannonsering. Ja, alla länkar som pekar mot hemsidan ska märkas upp med hjälp av till exempel ”URL Builder”.

URL Builder gör att du enkelt kan lägga till kampanjparametrar till webbadresser så att du kan förstå och mäta dessa i Google Analytics.

Det här arbetet med att implementera mätning av rätt saker på rätt sätt är kanske det svåraste. Felaktigt gjort eller inte gjort bidrar det till fåfänga mätvärden som inte översätter till meningsfulla affärsresultat på ett sätt som informerar framtida strategier. Det blir svårt att svara på frågan ”So what?” med rapporten.

I Google Analytics finns en funktion för anpassade rapporter.

Här kan du skapa rapporter och lägga till olika ”widgets” som visar nyckeltal. Finns också en del valmöjligheter när det gäller visualisering.

Eller att automatisera aviseringar via ett system som Slack, ett digitalt huvudkontor som håller team uppkopplade i en värld som kan arbeta var som helst. Här kan Slack dela den anpassade rapporten till exempel varje vecka.

Här går det också att skapa en enkel process för att dela eller exportera rapporten. Till exempel med en länk som alla i teamet kan använda utan att logga in på Google Analytics.

Men jag skulle strunta i rapportfunktionerna i Google Analytics och i stället utgå från Google Data Studio.

Google Data Studio är integrerat med Google Analytics andra Google produkter och Google produkterna är gratis att koppla på. Andra anslutningar har en kostnad för att koppla på. Till exempel data från system som Facebook, Shopify, LinkedIn och en stor mängd andra system.

Google Data Studio – för automatiserad rapportering på riktigt

Med Google Data Studio kan du ansluta, visualisera och dela data på en plattform. Rapporterna är i vissa delar interaktiva, uppdateras i realtid och är lätta att dela genom att användare läggs till (mejl) eller en länk skickas ut. Det går också att bädda in Google Data Studio rapporter direkt i en hemsida.

Google Data Studio är gratis och enkelt att aktivera. För att komma i gång behöver du ha ett Google konto.

Google Data Studio är till viss del ”Business Intelligence” förutom rapportverktyg, visualisering och erbjuder enorma möjligheter till smartare affärsbeslut.

Till exempel går det att i en rapport växla mellan olika datakällor. Eller att rapporten använder olika datakällor. Det går också att blanda datakällor.

Nedan exempel visar på en rapport bestående av sex sidor omfattande datakällorna Google Analytics, Google Search Console, Google Ads och Advanced Web Ranking (system för att spåra verksamheters prestationer i sökmotorresultaten).

Även om Google Data Studio är responsivt blir rapporterna plottriga i en mobiltelefon.

Men det är enkelt att bygga rapporter så de är anpassade efter mobiltelefoner från början.

Supermetrics – för en skalbar lösning som tar Google Data Studio längre

Supermetrics är en skalbar lösning utformad för att samla alla rapporter om digital marknadsföring på ett ställe. Det omfattar betald annonsering (PPC), sökmotoroptimering (SEO), sociala medier, webbstatistik och annat.

Vad Supermetrics gör är att det plockar upp all marknadsföringsdata som behövs och skickar den till olika data destinationer. En sådan destination är Google Data Studio.

Sedan finns i Supermetrics för Google Data Studio, anslutningar till mer än 70 olika datakällor, det vill säga olika marknadsförings- och försäljningsplattformar.

Att tänka på för automatiserad rapportering i världsklass

Vad du än väljer för verktyg och processer för att automatisera dina arbetsflöden för rapportering, finns det några saker att tänka på för att uppnå bästa resultat.

När du skapar automatiserade rapporter ska du fokusera på tre mål:

Enkelhet: De mest effektiva arbetsflödena för rapporter är ofta de enklaste. Så vilken är den mest värdefulla informationen för ditt företag att spåra och mäta? Fokusera på några få nyckeltal och se till att data uppdateras automatiskt, korrekt och är lätt åtkomlig.

Tillgänglighet: Undvik att förvara rapportering i stuprör. Säkerställ att teammedlemmar enkelt kan komma åt den data de behöver för att se hur det går och göra sitt bästa. Till exempel med ett ”dashboard” med automatiserade aviseringar som i Slack exemplet.

Datakvalitet: Jag kan inte nog mycket betona vikten av att rätt saker mäts på rätt sätt. Är datakvaliteten från applikationer (datakällor) dålig spelar det ingen roll, det kommer att misslyckas.

Därför är det värt att spendera tid på att upprätthålla en hög datakvalitet. Gärna att en roll på företaget är ägare till datakällan.

Nästa, bestäm hur du vill visualisera och dela dina rapporter.

Exit mobile version