Site icon maxahemsidan

Hur Du Optimerar Innehåll för Försäljning och Konverteringar genom Vinst Index

Lästid 8 min

En av den viktigaste och ändå inte så uppenbara skillnaden mellan en hemsida som konverterar besökare till kunder dåligt respektive bra, är andelen lönsamt innehåll på hemsidan.

 

Lönsamt Innehåll

Lönsamt innehåll är innehåll som bidrar till verksamhetens resultat genom att tillhandahålla smarta och enkla lösningar för att förbättra kunders liv och samtidigt påverka kunders köpbeteende.

Om ett innehåll är lönsamt för din verksamhet betyder det att innehållet har kapacitet att utlösa konverteringar och/eller transaktioner. Det är det mest sedda innehållet i relation till konverteringar och/eller transaktioner. Så det är ingen raketforskning att lista ut att förbättring av konverteringsgraden kräver att det finns en stor del lönsamt innehåll på hemsidan.

Hur man mäter lönsamheten på ett innehåll

Google Analytics använder ett mätetal som kallas ”page value” för att mäta lönsamheten på ett innehåll. Det kalkyleras som:

Page Value = (Total E-handels Omsättning som sidan hjälpte till att generera + Totalt Värde av Mål konverteringar som sidan avslutade) / Antal unika sidvisningar av sidan före konverteringar och/eller transaktioner.

”Page value” kan också kalkyleras för grupper av sidor. Detta mätetal kan du hitta i ”Alla sidor” rapporten (under Innehåll>Sidinnehåll i Google Analytics). Nedan följer några fakta om ”page value”:

  1. Google Analytics kalkylerar ”page value” endast om det finns mål skapade och/eller e-handel spårning är aktiverat. Om inte så kommer alla sidor ha noll i sidvärde.
  2. ”Page value” är inte användbart som ett fristående mätetal. Det är användbart endast i jämförelse så t ex 100 kr betyder ingenting.
  3. Sidor som är mest besökta i relation till konverteringar och/eller transaktioner med högt värde får högst ”page value”.
  4. Sidor som är minst besökta i relation till konverteringar och/eller transaktioner får lägst ”page value”.
  5. Sidor som besöktes innan konverteringar eller transaktioner får noll ”page value”. Sådana sidor kallas olönsamma sidor. Alla hemsidor har det och det är helt normalt att ha det så länge de endast utgör en liten del av alla sidor på hemsidan

Vinst Index

Vinst index är en databas med de lönsamma sidorna på din hemsida. Och följdaktligen ett lager av de bäst säljande produkterna på din hemsida.

Varför behöver du Vinst Index?

Eftersom vinst index endast innehåller de sidor som har kapaciteten att trigga konverteringar och/eller transaktioner, kan du på ett dramatiskt sätt förbättra volymen av konverteringar om du kan isolera dessa sidor från resten av sidorna på din hemsida och uteslutande fokusera på att optimera de. Detta är särskilt användbart om hemsidan består av tiotusentals med sidor och du inte säkert vet var du skall börja.

Vinst index baseras på den kända Pareto Principle (80/20 regeln):

80% av försäljningen kommer från 20% av produkterna

80% av konverteringarna kommer från 20% av sidorna på hemsidan.

Så du behöver ta reda på de 20% och fokusera på de för att öka försäljning och konverteringar. Utan vinst index kommer du fortsätta att optimera 100% av innehållet på hemsidan vilket inte kommer att producera optimalt resultat inom rimlig tid.

Skapa och Optimera Vinst Index i Google Analytics

Steg-1: Konfigurera alla relevanta mål, värden på målen och aktivera e-handelspårning i Google Analytics. Om inte så kommer alla sidor visa 0 kr och det kommer inte att gå att skapa något vinst index.

Steg-2: Säkerställ att du inte har några problem med att insamla data och att du inte satt upp irrelevanta mål med slumpmässiga värden. Om inte så kommer detta att snedvrida ”page value” mätetalet.

Steg-3: Skapa en anpassad rapport i Google Analytics med följande specifikationer:

Primary Dimension: Page

Metrics: Pageviews, Page Value, Avg. Time on Page, Bounce Rate, Goals Completion, Goal Value, Transactions and Revenue

Steg-4: Filtrera bort de sidor som egentligen inte är innehåll genom att använda avancerat filter i rapport gränssnittet:

Till exempel kan du filtrera bort följande sidor från vinst indexet:

  1. Utcheckningssidor – Eftersom dessa sidor alltid besöks innan transaktioner har de alltid ett ”page value”.
  2. Lägg till i kundvagn sidor
  3. Förhandsgranskning sidor av kundvagnen
  4. Köphistorik sidor
  5. Sidor som innehåller URLer med session ID:s, besökar ID:s och andra frågeparametrar som inte ändrar på innehållet på sidor.

Steg-5: Filtrera bort alla sidor som (använd avancerat filter i rapportgränssnittet) har ett ”page value” på 0 kr och mindre en 30 sidvisningar på en månad. Om en sida har mindre än 30 sidvisningar på en månad är den inte värd att fokusera på just nu. Kanske senare.

Steg-6: Spara rapporten som en genväg (genom att klicka på genväg knappen) och namnge som ”Vinst Index”. Fördelen med att använda genvägar är att de kan spara alla inställningar i avancerade filter i rapportgränssnittet och på så sätt behöver du inte göra om inställningarna varje gång du skall titta på rapporten.

Steg-7: Skriv ner antalet sidor i vinst indexet. Dessa sidor är de mest vinstdrivande sidorna på din hemsida just nu. Antalet representerar även storleken på vinst index.

Steg-8: Fastställ sidor som har en låg besöksvolym men högt “page value”. Dessa hittar du genom att sortera ”page value” kolumnen i fallande ordning.

Hitta sätt att öka trafiken till dessa sidor. Börja med sidan som har högst värde och sedan den med näst högst värde, osv. Eftersom dessa sidor är de mest besökta i relation till konverteringar och/eller transaktioner, kan de rejält öka försäljningen och volymen av konverteringar om du ökar trafiken på dessa sidor.

Några tips för att öka trafiken till dessa sidor:

1. Länka från andra sidor till dessa sidor.

2. Ta bort de sidor som inte adderar något värde till resultatet. Detta kan hjälpa till med att länka till sidor med högt värde.

3. Skapa och Skicka in en webbplatskarta som endast listar sidor från resultat index (även kallat Lönsam Webbplatskarta). Du vill ju att dessa sidor skall vara enkla att hitta på Google.

4. Peka länkar mot dessa sidor så fler sidor med värdefullt innehåll kan agera som landningssidor och få högre trafik än normalt.

5. Håll dessa sidor alltid aktuella genom att Löpande uppdatera. Google belönar också de som har sidor med fräscht innehåll.

6. För de flesta vinstdrivande sidor (sidor med ett konstant högt “page value” over en 3 månader period eller mer), försök att minska antalet klick som det behövs från startsidan innan man kommer till dessa sidor. Du kanske endast behöver göra en enkel ändring i navigationsstrukturen.

Steg-9: Fastställ sidor som har hög besöksvolym men lågt “page value”. Dessa hittar du genom att sortera “Pageview” kolumnen i fallande ordning.

Hitta sätt att öka värdet på dessa sidor. Kontrollera innehållet och fråga dig själv denna enkla fråga:

Tillhandahåller innehållet smart, enkel lösning som förbättrar kundernas liv och samtidigt påverkar köpbeteendet?

Detta är 10 000 kronor frågan för Utveckling och marknadsföring av innehåll. Låt inte frågor som ”är detta innehåll unikt, trovärdigt och informativt” lura dig. Även om det är bra att ha innehåll som är unikt, trovärdigt och informativt behöver inte det nödvändigtvis resultera i konverteringar och försäljning.

Först och främst måste innehållet tjäna kunder och detta på ett sätt som påverkar deras köpbeteende. Och om ditt svar på frågan är ”nej” behöver du göra om innehållet.

Några tips för att skapa vinstdrivande innehåll

1. Utveckla innehåll som ligger i linje med verksamhetens mål.

2. Hitta en nisch som du brinner för och stanna där.

3. Följ 10 000 timmar regeln.

4. Hyr en expert på ämnesområdet inte en purist.

5. Prioritera alltid kvalitet före kvantitet.

6. Förbättra användarupplevelsen.

7. Säkerställ att du konsekvent producerar innehåll av hög kvalitet.

Utveckla innehåll som ligger i linje med verksamhetens mål

Så om du är en länkbyggare primärt är det bättre att utveckla innehåll endast om ämnen relaterade till länkbyggande och innehåll marknadsföring eftersom det är det du säljer. På samma sätt om du arrangerar bröllop. Utveckla endast innehåll inom ämnen relaterade till arrangemang av bröllop. Om du utvecklar innehåll som egentligen inte har med verksamheten att göra så slösar du på tid och pengar!

Hitta en nisch som du brinner för och stanna där

Att bygga auktoritet inom en bransch är möjligt genom fokuserat, hårt, hängivet arbete och nätverksbyggande samt lite tur. Det krävs också passion så du inte ger upp när det känns tufft med att skapa innehåll. Som när det är minus 10 grader kallt  och jag måste ut med hästen, då krävs det passion för att kunna njuta:-) Så vad jag säger är att du bör hitta en vertikal nisch inom ditt område och stanna där. För det är i verkligheten nästan omöjligt och opraktiskt att vara en auktoritet inom flera områden.

Följ 10 000 timmar regeln

Malcolm Gladwell gör en intressant observation i sin bok ‘outliers’. Observation handlar om att människor uppnår extraordinär succé när de lagt ner minst 10 000 timmar på ett ämne eller område.

Även om inte du har möjlighet att följa regeln för kundernas räkning finns det andra som har följt regeln. De kallas ”Ämnesområde Experter”

Hyr en Expert på Ämnesområdet inte en purist

Ofta hyrs det in textskrivare som har ett bra språk och litterära kunskaper för att utveckla innehåll för ett ämne……vilket som helst. Problemet med det är att i slutet av dagen gör kvaliteten på innehållet att det inte tillför något värde till resultatet. Perfekt grammatik kommer inte att göra försäljning eller konverteringar vilket dock bra värderbjudande gör.

Så om du vill bygga auktoritet inom till exempel ridsporten måste du hyra in bloggare som är passionerade av ridsporten eller ryttare som också bloggar. Och detta är inte lätt men det är det heller inte att bygga auktoritet. Och utan auktoritet kommer du inte få högkvalitativa länkar och önskvärt engagemang och exponering vilket behövs för att öka ”page value” och så småningom verksamhetens resultat.

Prioritera alltid kvalitet före kvantitet

Du kan inte förvänta dig att bygga auktoritet genom att skriva 5 blogginlägg på en timme eller spotta ut mediokert innehåll varje dag. Ett blogginlägg som vill visa på auktoritet ska vara minst 600 ord långt! Förbered dig på att investera blod, svett och tårar i tid eller pengar för att hyra in expert(er) inom ditt område som producerar innehåll.

Förbättra användarupplevelsen

Förbättra användarupplevelsen på de sidor du valt ut genom att genomföra A/B tester och genom att följa ”best practice” av hur optimering av landningssidor går till. Titta på besöksengagemang mätetal som genomsnittlig tid på sidan och avvisningsfrekvens. Om besöksengagemanget är lågt måste du titta på innehållet och fråga dig ”varför”. Och om avvisningsfrekvensen är hög vad som kan göras för att minska den.

Säkerställ att du konsekvent producerar innehåll av hög kvalitet

1. Hyr in ämnesområdesexperter. Endast de kan tillföra expertis på din hemsida och säkerställa ett löpande flöde av innehåll med hög kvalitet.

2. Utveckla innehåll som tillhandahåller smarta, enkla lösningar för att förbättra kunders liv och som samtidigt påverkar köp processen. Att endast utveckla unikt innehåll som är enkelt att förstå är inte tillräckligt.

3. Skapa redaktionella riktlinjer och en kalender för innehåll som ni följer strikt. Varje aspekt kring innehållutveckling och marknadsföring bör planeras i god tid. Minst tre månader innan publicering.

4. Mät Löpande hur innehållet presterar. Om du inte gör det vet du inte vad som fungerar eller inte och till slut hamnar du i läget där du ”slår en död häst” 🙁

5. Håll ett öga på populära bloggar inom din nisch och få idéer/inspiration från dem. Att läsa ger mycket nya idéer om ämnen som du kan blogga om.

Steg-10: Öka storleken på resultat index – Större storlek betyder fler vinstdrivande sidor på hemsidan och högre sannolikhet till generering av försäljning och konverteringar utan att du spenderar mer på att öka trafiken.

Exit mobile version