En innehåll strategi för att härska över både stationär & mobil webbplats

Det är en vanlig missuppfattning kring optimering för mobila webbläsare. Du behöver egentligen inte en separat innehåll strategi för mobila och stationära webbläsare. Du behöver bara en bra innehåll strategi. Och här är hur du kan få det.
För att din webbplats skall vara användbar på en telefon, stationär eller någonting däremellan, behöver din webbplats kunna svara på besökarens grundläggande frågor:
1.       Hur hjälper din produkt/tjänst mig? Ditt företag förbättrar människors liv på något sätt, annars skulle du inte fortfarande vara i näringslivet. Du måste formulera detta på ett sätt som dina besökare kan identifiera sig med.
2.       Vad kan jag göra här? Besökare kan troligen göra ett antal saker på din webbplats, från att ladda ner en e-bok, att läsa din blogg, be att få en säljare som ringer upp, etc. Se till att dessa funktioner är tydliga och prioriterade. När besökaren är osäker på vad att göra härnäst så förlorar du besökaren.
3.       Varför ska jag göra det? Du är förmodligen inte den enda tillgängliga lösningen på besökarens problem. Dina besökare behöver veta varför du ska göra deras liv bättre.
En ytterligare fråga för mobil:
Hur snabbt kommer du ge mig svaret? Människor behöver dessa frågor besvarade snabbt på datorn men ännu snabbare i mobilen. Detta beror på att:
         Långsammare laddningstid. Om din webbplats tar för lång tid att ladda kommer de att överge den.
         Multitasking. Om de tittar på din webbplats på sin telefon är oddsen att de även tittar på TV, pratar i telefon, eller kanske till och med kör bil. (Usch!)
         Svårare att navigera. Oavsett hur smart din navigering är, kommer det att bli svårare på en 4×6” mobil skärm än datorbildskärmen.
Bra innehåll strategi är nyckeln till att svara på dessa svåra frågor för dina besökare. Det spelar ingen roll hur fiffig eller inne din webbplats är när ditt meddelande inte ger respons hos läsarna. Bygga innehåll som dina besökare älskar är nödvändigt för att din webbplats skall uppfylla sin potential.
Att göra detta är inte enkelt, naturligtvis. Att känna sin image och hur besökare vill kommunicera med varumärket är något som ständigt måste upprepas och förbättras. Men det finns några gemensamma områden för mobil och stationär som varje webbplats behöver och som kan uppnås. Och du kan börja köra på direkt utan att behöva se över hela dina mobila och stationära innehåll strategier.
Fyra dygder för framstående mobila webbplatser, som även gäller för stationära:
1.       Koncis. Använd aldrig 5 ord när det räcker med 3. På en mobil skärm tar dessa 2 extra ord upp värdefulla centimetrar. Och oavsett var dina läsare kommer ifrån tycker ingen om onödig läsning.
2.       Klart avgränsad behovshierarki. Den mest värdefulla informationen går till toppen. Alltid! Förvänta dig inte att besökare kommer gräva för att hitta vad de behöver. Gör det lätt för dem.
3.       Bättre navigering. Slösa inte den mest värdefulla delen av din sida med din navigering. Hitta en fint litet användarupplevelse trick på garyvanderchuck.com eller contentsmagazine.com för att lösa det. När du gör detta, måste navigeringen också vara enkel och lätt att följa. (Tips: navigering måste också vara bra för feta tummar).
4.       Tydligt innehåll. När du använder branschens jargong dödar du din webbplats. När du inte är rättfram, dödar du din webbplats. När du är för invecklad dödar du din webbplats. På skrivbordet eller mobil.
Category : Attrahera besök
Tags :