Grunderna Till En Vinnande Hemsida – För Mindre Företag (Infografik)

Har Er hemsida fastnat i det förgångna eller behöver den fräschas upp? Här får du grunderna till en vinnande hemsida.

Det finns många olika saker att tänka på när hemsidan ska fräschas upp. Saker som alla syftar till att fängsla besökaren. Den här infografiken som Add People tagit fram beskriver 10 grundläggande egenskaper som gör att hemsidan verkligen levererar. Är idag ingen raketforskning och vissa saker kommer automatiskt med den moderna tekniken.

The-basics-of-a-winning-website-infogrpahic-small

1) En Responsiv Design

Tidigare i våras uppdaterade Google sin sökalgoritm. Det innebär att när någon söker från en mobil enhet så straffas hemsidor som inte är mobilvänliga. Detta då Google nu använder “mobilvänlig” som en signal vid graderingen av en hemsida i sökresultaten. Är inte hemsidan mobilvänlig kan den bli nedgraderad i sökresultaten (SERP) när någon söker på Google via en mobil enhet.

Responsiv design innebär att hemsidan automatiskt anpassar sig efter storleken på skärmen. Men det är inte samma sak som mobilvänlig. Responsiv design har mer att göra med hemsidans visningsområde och att det anpassas efter enheten. Är såklart en del av den mobila vänligheten. Men responsiv design ensamt gör inte en hemsida mobilvänlig.

Testa själv via Googles verktyg för Mobilvänlighet.

maxahemsidan stationär mobil

Alla vet vi hur jobbigt det är att komma in på en hemsida via mobilen och inte se vad som står. Man stannar inte länge.

2) Logga, Typsnitt och Färger

Detta innebär att man är konsekvent i sitt varumärkesarbete. Om varumärkesbyggandet ska vara orubbligt är det av största vikt att färgscheman, typsnitt och loggor är av samma typ överallt på hemsidan.

Finns statistik som säger att människor (66 % av konsumenter) är beredda att betala mer för en produkt om varumärket levererar en positiv upplevelse. Säkert ingen nyhet men ändå.

3) Bilder Som Fångar Ögat

Enligt Add People har hemsidor med bra bilder 48 % högre konverteringsgrad i genomsnitt.

En bild säger ju mer än 1000 ord. Själv tycker jag det är jättesvårt att hitta bra bilder. Dessutom att använda en generisk bild finns inte. Absolut förbjudet. Kan du inte hitta eller producera en bra laglig bild är det bättre att inte ha någon bild. Och bilder är inte enbart produktbilder utan bilder för bloggen, nyhetsbrevet, sociala media och så vidare. Bilder som berättar en historia och skapar engagemang.

4) Enkel Navigering

Dålig navigering är särskilt vanligt på mindre företags hemsidor. Och ju lättare att navigera desto större chans att besökare konverterar. Säkert en självklarhet. Dock är det vanligt att navigeringen är otydlig. Här måste du börja tänka på besökares personer. Hur du lotsar olika typer av besökare rätt. Är det privatperson eller företag? Spelar geografiskt läge roll? Kön? Enkelhet är nyckelordet.

5) Kontaktuppgifter

Om en besökare är intresserad av att köpa något eller ta reda på något, vill besökare troligen komma i kontakt med Er direkt. Via telefon eller mejl. Alltså bör det vara lätt att komma åt kontaktuppgifter var som helst på hemsidan.

Du kan ha telefonnummer och mejl synligt hela tiden. I huvudet eller sidfot och innehåll.

6) Rubriker Och Text

De flesta av oss är obeslutsamma när vi ska köpa något. Hur ofta går man inte från ”det här ska jag köpa” till ”behöver jag verkligen det här?”.

Syftet med innehållet är ju att trycka besökare över mållinjen. Hjälpa de att ta det här viktiga beslutet. Så var inte färglös när du uttrycker dig eller trist i utförandet. Lösningen är att kicka till besökare så de håller sig vakna och berätta varför de behöver dig och din verksamhet.

7) Viktig Information Ovanför Bildskärmens Nedre Kant

Bildskärmens nedre kant utgör gränsen för vad en besökare kan se utan att behöva skrolla. För det är så att människor har större uppmärksamhet på det som visas i början och slutet. Det kallas för ”Seriell positionseffekt”. Därför är det viktigt att lyckas fånga besökares uppmärksamhet innan skärmen tar slut.

8) Marknadsföring Av Innehållet

Innehåll är inte enbart om ord på olika sidor på hemsidan. Det omfattar så mycket mer. Som blogginlägg, videos, infografik med mera. Olika format för olika kanaler där hemsidan är en och samtidigt navet. Svårigheten är att få ut rätt innehåll till rätt person.

Du kan annonsera på sociala media, kontakta bloggare inom ditt område, sökmotoroptimera, sökmotorannonsera, fånga mejladresser och så vidare. Det är upp till dig men se till att du vet vem kunden är eller kundens person. Vad driver kunden, utmaningar, beteende på internet och vilket problem ni löser. Utan det här kommer fel personer se ert innehåll och ni inte göra skillnad.

Exempel på enkel kanalplan.

Plan på SV 2

9) Calls-To-Action Som Ger Effekt

Hemsidan har bra utseende, navigering och är responsiv. Det som saknas är calls-to-action som uppmanar besökare att göra något. Ofta är det olika typer av calls-to-action som vänder sig till olika delar i beslutsprocessen. Beslutsprocessen består av:

  1. Medveten om behov
  2. Utbilda sig ,och utvärdera alternativ
  3. Beslut

För en besökare som precis förstått att det finns ett behov tänker inte på samma sätt som den i utbildningsfasen eller ta beslutfasen. Oavsett vilken del i beslutsprocessen är det viktigt att calls-to-action skrivs i första person. Exempel här är ord som ”Min” eller ”Jag”.

inköpsprocessen

10) Trovärdighetsindikatorer

Varför skall dina besökare lita på dig?

Idag år 2015 måste internetanvändare tackla en förbryllande mängd val dagligen. Och då kan förtroende vara en kritisk faktor när det gäller val av hemsidor att bli engagerad i. Särskilt om ditt företag eller organisation är okänt.

Hur bemästrar man skeptiska konsumenter och bygger förtroende. Jo genom att vara trovärdig, transparent, specifik och visa på bevis att du talar sanning. Ett sammanfattande ord är trovärdighetsindikatorer. Kan du få besökare att lita på dig är hälften vunnet.

Trovärdighetsindikatorer framträder i flera olika former. Till exempel:

  • Rekommendationer
  • Kundreferenser
  • Via Tryggmärkt eller andra organisationer för tillförlitlighetssigill.
  • Tillförlitlighetssigill för kreditkort som Verisign
  • Foton på och biografier om ledning och medarbetare
  • Tydlig och lätt att hitta integritets- och säkerhetspolicy
  • Pengarna tillbaka garanti
  • Press
  • Sociala media
  • Branschutmärkelser
  • Recensioner
  • Negativa kommentarer

Läs mer om trovärdighetsindikatorer i detta blogginlägg.