Om Googles nya rapport sökanalys I Googles verktyg för Webbansvariga
3079
post-template-default,single,single-post,postid-3079,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Om Googles Nya Rapport – Sökanalys – I Googles Verktyg För Webbansvariga

Lästid 2 min

Google släppte för några månader sedan i sitt Verktyg för webbansvariga en rapport som heter ”Sökanalys”. Denna rapport ersätter den som tidigare hette ”Sökfrågor”.

Google-Webmaster-Tools2

För den oinvigde är Googles Verktyg för webbansvariga ett gratisverktyg som visar hur Google ser hemsidan. Hur Google tycker hemsidan mår. Googles Verktyg för webbansvariga meddelar om det finns några röda flaggor som gör eller kan göra att hemsidan inte blir hittad i sökresultaten. I verktyget kan du också analysera existerande söktrafik, sökfraser, länkar, mobilvänlighet och mycket mer. Läs mer om hur du sätter upp ett konto och använder verktyget.

Google bjöd slumpmässigt in webbansvariga för att testa och leka med rapporten, däribland jag. Rapporten är fortfarande i betaversion men nu har Googles Zineb Ait Bahajji officiellt via Google+ lanserat den. Och att Verktyg för webbansvariga konton nu successivt uppgraderas med den nya rapporten.

Om du loggar in och tittar i vänsternavigeringen under Söktrafik och ser att du har en ny rubrik Sökanalys. Ja, då är ditt konto uppgraderat.

Bild1

Den nya rapporten gör det möjligt att bryta ner sökdata, kategorisera och filtrera på flera olika sätt.

Bild2

Nu kan du direkt segmentera på Klick, Visningar, CTR och Position. Och för varje segment kan du kategorisera och filtrera på Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum.

Bild 3

Till exempel kan du jämföra mobiltrafik före och efter Googles algoritmuppdatering för mobila enheter. Uppgraderingen som genomfördes den 21 april innebär att Google prioriterar mobilvänliga hemsidor i sökresultaten när någon söker via en mobil enhet. Och på så sätt straffar hemsidor som inte är mobilvänliga genom nedgradering i sökresultaten.

Bild Mobiltrafik

Ett annat exempel är om hemsidan är internationell. Då kan du enkelt hitta länder där flest människor söker efter ditt varumärke genom att använda ”Visningar” som segment, filtrera på varumärkesnamnet och kategorisera resultatet på land.

Bild 4

Det finns några noterbara skillnader mellan hur den nya sökanalys funktionen och den gamla sökfråga funktionen hanterar data. Till exempel så räknades i sökfråga funktionen varje enskild sida i sökresultatet som en visning. I den nya sökanalys funktionen samlas alla länkar till en hemsida ihop och räknas som en vilket borde ge mer korrekta rapporter.

Ett annat exempel är att i sökanalysrapporten räknas data för varje individuell ”egendom” till en domän. Som ”http://exempel.se”, ”https://exempel.se” och ”http://m.exempel.se”. I den gamla rapporten räknades klick, mm ofta flera gånger vilket kunde resultera i vilseledande data. Nu är alla klick och visningar kopplade till ett värdnamn.

Här kan läsa allt om den nya sökanalysfunktionen i Google Verktyg för webbansvariga.

Kolla den här korta videon från Google om sökmotoroptimering.