Hur Indexerar Google Tweets Och Vilka Är Värda Mest?
2897
post-template-default,single,single-post,postid-2897,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Hur Indexerar Google Tweets Och Vilka Är Mest Värda?

Lästid 2 min

I februari startade ett samarbete mellan Google och Twitter. Samarbetet innebär att tweets nu kommer att börja dyka upp i Googles sökresultat strax efter att de har publicerats.

Tidigare var Google tvungen att indexera Twitters hemsida. Nu har Google fått tillgång till Twitters dataström som genereras av de över 240 miljoner användarna. Och detta i realtid.

Så hur värderar Google olika Tweets? Vilka är mest värdefulla? Och hur kan du som marknadsförare dra fördel från ett SEO perspektiv? Mot bakgrund av det har Stone Temple Consulting nyligen undersökt 138 635 olika typer av tweets. Som endast text, med bild, video, etc från olika typer av konton där varje konto har 10 000 eller fler följare.

BILD A

De allra flesta tweets når fortfarande inte till sökresultaten. Analysen visade att endast 7,4 % av tweets blev indexerade av Google.

Samtidigt har tweets från konton med många följare större sannolikhet att bli indexerade. Konton med fler än en miljon följare får 21 % av tweets indexerade visade analysen.

BILD B

Rapporten noterar också att det inte nödvändigtvis behöver betyda att Googles sökrobotar utgår från Twitterkontots storlek specifikt. Andra faktorer kan ha betydelse men helt klart är det en indikation på att sökmotorn värderar tweets utifrån hur vederhäftig profilen är.

När det gäller typ av tweet, är sannolikheten högst för tweets med bilder att bli indexerad. 12 % av exemplen dök upp i sökresultaten. Även hashtags har högre sannolikhet att bli indexerade.

BILD C

Störst påverkan på om ett tweet ska bli indexerat eller inte har länkar från tredje part hemsidor. Analysen visar att runt 26 % av exempeltweetsen som hade minst en inkommande länk från en hemsida som inte var Twitter blev indexerade. Dessutom att tweets med flest inkommande länkar (100+) hade störst sannolikhet att dyka upp i sökresultaten (46 %). Kvaliteten på de inkommande länkarna analyserades inte men troligen är det som med hemsidor att kvaliteten på den inkommande länken har påverkan.

BILD D

Hur Kan Du Dra Fördel Av Det Nya Samarbetet?

Enligt de som gjort studien förefaller det vara så att Google värderar länkar, bilder och hashtags. Det betyder att ju mer engagerande ett tweet är desto bättre!

Och det gör du genom att skapa innehåll som det är värt att länka till (inte till varje tweet såklart då det kräver en ganska stor insats)

Några exempel:

  • Använda bilder med syftet att påverka
  • Använda hashtags för att öka synlighet och engagemang
  • Skapa längre tweets då de generellt genererar mer engagemang
  • Inkludera länkar och omnämningar när det passar (men länkar och omnämningar skapar inte engagemang i sig om kvaliteten inte är bra)
  • Fundera på att använda Twitter Ads för att få lite skjuts

Summa summarum verkar det vara så att Google värderar samma sak som det som driver Twitter engagemang. Så ju bättre du blir på att skapa engagemang på Twitter desto större är chansen att Google belönar dig med högre indexeringsgrad på dina Tweets.