Tillräckligt Bra SEO För Det Mindre Företaget!

SEO är för många en komplex historia. En historia om hur man bygger ett varumärke online, gör teknisk SEO, marknadsför innehåll och marknadsföring via sociala media. Sen har vi konverteringsoptimering, utveckla relationer via sociala media och webbanalys eller uppföljning av hur hemsidan faktiskt presterar.

För det mindre företaget som kanske har en budget som ligger runt 5 000 sek i månaden är frågan vad som är möjligt under rådande omständigheter. Enklast och kanske bäst är att lägga pengarna på något annat. Men det är ett antal saker du kan göra, om du är villig att anstränga dig lite, som kan hjälpa dig med din organiska söknärvaro.

För att lyckas med SEO är det som jag nämnt ett antal ingredienser som 2015 måste blandas rätt. Men det finns några nyckelingredienser som är “tillräckligt bra” som du bör fokusera på först.

Innehåll Och Länkar

Något jag ser ofta och som är fundamentalt, är att man inte har tillräckligt med rätt innehåll på hemsidan. Från ett SEO perspektiv krävs det inte SEO för att skriva eller producera innehåll. SEO kan hjälpa till med att guida kring vilken typ av innehåll som behöver tas fram, hur det ska marknadsföras och specificera hur det ska optimeras. Och med din budget kan du åtminstone göra det grundläggande och skapa innehåll. Mer innehåll ökar ditt SEO fotavtryck, rätt innehåll det vill säga. Innehåll med nyckelord och sökfraser dina besökare använder. Och att nyckelorden och sökfraserna återkommer löpande i olika innehåll. Annars blir det svårt.

Idag vet vi att mer innehåll är bra. För målgruppen relevant innehåll och att det hela tiden utvecklas. Nedan bild är från Hubspot och visar hur antalet landningssidor påverkar mängden leads. En landningssida definieras som den sida på hemsidan där besöket startar.

Statistik landningssidor

Källa: Hubspot

Nyckelord Och Sökfraser

Det är lätt att ägna timmar åt att leta efter rätt nyckelord. Något som du inte har! Ett enkelt och strukturerat sätt är att först ha klart för sig vem kunden är personifierad och vilka problem ditt företag hjälper till med. Alltså Optimera hemsidan för besökare. Det räcker inte med att säga att vi vänder oss mot Läkare, HR chefer, Myndigheter, Konsumenter med stort fridluftsintresse, Hästägare, och så vidare. Du måste gå ett steg till och ta fram personen för läkare i Norrland har inte samma tänk som läkare i Södra Sverige.

Här ett exempel på en köpares person!

HR Emma

 

Buyer per CTA

När du beskriver kundens fikitiva person, mål, utmaningar och vad ni hjälper till med, framträder nyckelord som du kan använda när du i nästa steg optimerar hemsidan för sökmotorer.

optimera för sökmotorer 2

Passa på att titta på vad konkurrenterna gör. Det gör du enkelt genom att söka på nyckelord och sökfraser som du fått fram via övningen ovan. När du hållit på ett tag kommer du se ett mönster på hemsidor som dyker upp kontinuerligt. Dessa kan du sedan analysera i ett verktyg som heter SEMrush. Testa det är gratis! Det ser kanske krångligt ut men det är det inte, testa!

semrush

SEMrush rapporterar en lista på topp 20 placeringar över 20 nyckelord och visar ”SE Traffic Price”. Se Traffic Price är värdet på det organiska nyckelordet i Google AdWords.

Innehåll

Första steget och för att hålla det enkelt (för det mindre företaget) är att söka på Google efter din hemsida genom den här sökfrasen – site:hemsidansnamn.se. Notera att det inte finns något mellanslag mellan kolon och URL:en. Och du bör testa detta både med www. och utan www. En hemsida kan ha en underdomän som blogg.hemsidan.se. Genom att göra så här ser du hur hemsidan ser ut i Googles index. Kanske inte perfekt men det fungerar. Börja med din hemsida och ta sedan någon eller flera av konkurrenterna.

MYDREAMNOW

Just den här hemsidan visar att Google har indexerat 60 sidor. Tips: Klicka dig igenom de olika resultatsidorna för Google har indexerat x antal sidor som inte är ”riktiga” sidor.

Genom den här övningen får du en uppfattning om vad din sida gör mindre bra när det gäller innehåll och vad konkurrenter gör bra. Eller att hemsidan faktiskt är rätt indexerad. Som i ovan exempel där rubriker och respektive metabeskrivning (stycket under rubriken) är rätt.

Och för att ta reda på vilken typ av innehåll som du bör fokusera på när det gäller till exempel bloggen kan du använda ett verktyg som heter BuzzSumo. BuzzSumo visar spridningen på inlägg under en tidsperiod som en hemsida publicerat. Är det lite kan du dra en slutsats av det och är det mycket en annan slutsats.

Susta inlägg

Glöm inte att jag utgår från en liten budget där det inte finns utrymme för mer avancerad analys.

Länkar

Känslan när det gäller länkar är att Google är på väg bort från en länkbaserad algoritm. Och detta till fördel för annat som relevant och fräscht innehåll, varumärke, användarvänlighet, laddningstider, mobilitet, med mera.

Det bästa verktyget för den mindre organisationen, ja, även den större är Googles verktyg för Webbansvariga. Finns en uppsjö av andra verktyg men Googles verktyg för Webbansvariga visar hur Google uppfattar din hemsida. Och det känns ju som en väldigt viktig sak! Här är ett inlägg där du kan läsa mer om hur Googles verktyg för Webbansvariga fungerar.

Verktyget har en funktion som visar länkar till hemsidan, se nedan bild!

Webmastertools

Googles verktyg för Webbansvariga har en hel del andra funktioner. Kolla den här videon från Google om hur du som företagets SEO person kan använda verktyget.

Tumregeln när det gäller länkar är att förtjäna de genom eget relevant innehåll. Länkar som du stolt kan visa upp för Google. Allt annat är fel och kan resultera i väldigt negativa konsekvenser från Google. En superbra sak med Googles Verktyg för Webbansvariga är att verktyget meddelar om något verkar konstigt med din hemsida, till exempel konstiga inkommande länkar.

Sammanfattning

Om du följer de här instruktionerna. Alltså har rätt innehåll som baseras på nyckelord och fraser dina besökare använder. Innehåll som även gör att relevanta intressenter länkar till din hemsida. Då kan du använda de begränsade resurser du har till att analysera hur hemsidan presterar. Hur den organiska trafiken utvecklas och hur du finjusterar och förbättrar. Inte till att betala någon SEO expert.