Rätt Typ Av Innehåll För Företagets Facebook - maxahemsidan
1295
post-template-default,single,single-post,postid-1295,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Rätt Typ Av Innehåll För Företagets Facebook

Lästid 5 min

Facebook används som en del i marknadsstrategin för att skicka trafik och leads till hemsidan. Och innehåll är MarStrat
inte nyckeln till din Facebook strategi, innehåll är din Facebook strategi. Utan innehåll kan du inte:

  • Uppdatera Facebook statusen
  • Göra Facebook annonsering
  • Dela information med fans/följare

Och för att resten av detta inlägg skall verka vettigt måste du nu först utifrån ovan tre punkter ställa dig frågan varför du besöker en hemsida! Normalt brukar det vara för att hitta svar eller tips gällande en fråga eller bara nyfikenhet och konsumera tid. Använd Facebook sidor som medel för att svara på sådana frågor eller stilla nyfikenhet genom att variera mellan nedan typer av innehåll.

-Blogga

Som du redan vet är det guld värt att blogga. Fräscht innehåll engagerar inte bara Facebook medlemmar. Utan har också potentialen att generera mer sökmotoroptimering kärlek till din hemsida. Detta då Google älskar nya blogginlägg och visar de högre upp i sökresultat. Bloggen ger dig även anledning att löpande vidarebefordra människor till din hemsida. Just detta är den stora anledningen varför stora varumärken bloggar.

-Återkommande Frågor (FAQ)

Alla verksamheter har 10 eller fler frågor som löpande återkommer. Istället för att skriva svaret varje gång någon ställer frågan på din Facebook sida eller via mail, kan du lista svaren på en sida på hemsidan som är lätt att hitta.

-Relaterbara Exempel

Exempel är ett jättebra sätt att koppla ihop sig med publiken. Det kan vara en fallstudie som beskriver hur man kan använda en av dina produkter bättre. Eller ett inspirationsexempel om hur du serverar världens bästa varma choklad med vispgrädde och kanelbullar…mums! Eller ett omdöme som någon skrivit på din hemsida.

-Grafik Och Visuella Effekter

En självklarhet då det är lätt att variera bilder och de skapar ökat engagemang. Och en bild säger ju mer än 1000 ord!

-Rubrik Som Ställer En Fråga

Det är något med frågor som gör att de ger lika mycket som de tar. Och att ställa frågor på Facebook är ett utmärkt sätt att få kommentarer. Kom bara ihåg att medan frågor tenderar att generera kommentarer så tenderar frågorna att generera färre “Gilla” och “Dela”. Se nedan bild från ett blogginlägg 2012 – New Facebook Data Shows How Questions Impact Comments, Shares & Likes från Hubspot.

FB frågor

-Videos

Videos förutsätter oftast ett längre engagemang från din Facebook publik. Men när det kommer till att variera innehållet på sidan är videos ett perfekt sätt att bryta mönstret med text (och bilder). Säkerställ bara att de videoinlägg du publicerar är tillräckligt bra för att förtjäna läsarens tid.

-Citat eller Fakta

Ibland är det enklaste sättet att förtjäna uppmärksamhet från publiken att göra ett inlägg med statistik som är relevant för din bransch eller ett citat från en påverkare i branschen. Denna typ av inlägg i kort form kräver väldigt lite engagemang vilket gör det enklare för publiken att acceptera och agera på via en Gilla, Kommentar eller Dela.

Hur fångar du leads via Facebook?

Innan jag kommer in på det vill jag först förklara vad ett lead är! Termen “sales lead” som inte direkt går att översätta till Svenska har ett överflöd av definitioner. Definitionen varierar mellan företag och “säljtratten” kan se olika ut på beroende på vilken bransch eller delbransch företaget är verksamt i.

Allmänt kan man säga att ett lead definieras som någon som har ett intresse av din produkt och som har auktoritet att köpa produkten. Ett lead är alltså inte att någon gjort en Facebook “Gilla” eftersom denna någon som gillar din sida kanske inte har auktoriteten eller medel att faktiskt köpa din produkt.

Innan någon kan köpa din produkt måste de också såklart ha ett behov av din produkt. De kan vara intresserade och har rätt auktoritet men de behöver den inte just nu. Till exempel så kanske de redan har en liknande produkt eller är tveksamma inför att ändra nuvarande arbetssätt. Därför är leads och kvalificering av leads så viktigt.

Då så nu när jag definierat vad ett lead är kommer vi in på hur sälj leads genereras från Facebook. Det finns två sätt att generera sälj leads från Facebook:

  • Direkta leads
  • Indirekta leads

Direkta leads

Direkta leads genereras genom att dela innehåll som länkar direkt tillbaka till ett formulär på din hemsida där besökare delar med sig av information i utbyte mot ett erbjudande – som en ebok, rabattkupong, osv. Formuläret är uppbyggt på en landningssida som är anpassad för det specifika erbjudandet.

Indirekta leads

Indirekta leads genereras genom att använda Facebook som en påverkare på vägen mot konvertering. Till exempel om du delade ett blogginlägg som hade en uppmaning(CTA) i slutet av blogginlägget som ledde till en landningssida. Om så då hjälper den initiala Facebook delningen du gjorde direkta besökare till den landningssidan.

Medan det kan påverka leadsgenereringen positivt genom att direkt göra reklam för en landningssida, ger innehåll skapat utan formulär ett vänligare intryck som gör sannolikheten större att följare kommer tillbaka.

Här är de vanligaste tillvägagångssätten att fånga leads från Facebook, direkt eller indirekt.

  • Införa Uppmaningar eller CTACTA i FB coverbild

Förra året blev det tillåtet att använda uppmaningar på Facebook. Detta har öppnat upp för möjligheter att till exempel ha uppmaningar tillsammans med omslagsbilden. Till höger är ett exempel.

  • Inkludera länkar i bildtexter

Som du vet är sannolikheten att få en gilla högre om du har med bilder på Facebook. Glöm då inte att när det passar inkludera en länk tillbaka till din hemsida.

  • Vara värd för en Facebook chat

Liknande en Twitter chat så är en Facebook chat en virtuell samling av Facebook användare som diskuterar ett gemensamt ämne. Du kan använda Facebook chat för att samla följare runt en konversation om ett ämne du själv valt. Genereringen av leads händer när du delar en landningssida tillsammans med relevant innehåll under hela chatten.

När en fråga ställs kan den besvaras i ett blogginlägg, ebok eller annan media typ du har på din hemsida. Använd möjligheten att länka till den sidan på din hemsida vilket gör att Facebook följare hittar olika ställen där de kanske kan omvandlas till leads. Du kan också åstadkomma detta genom att delta i andra Facebook chattar. Se bara till att de resurser du erbjuder hjälper till och inte kan anses som SPAM.

Detta blogginlägg från Hubspot ger dig mer instruktioner om hur du är värd för en Facebook chat

  • Genomföra Webinarer

Jag har redan gått igenom hur du delar landningssidor med dedicerat innehåll och erbjudanden som eböcker, rabattkuponger eller annat som hjälper till att generera leads. Ett annat sätt är Webinarer.

Om du bestämmer dig för att genomföra ett Webinar måste du skapa en dedicerad sida för Webinaret. Och det finns några fördelar med denna strategi. En är att när du bjuder in någon till ett event så kommer de få en notifikation om eventet från eventsidan. Ett Facebook event är också mer synligt än ett standard Facebook inlägg.

Här finns all information från Facebook hur du gör!

  • Bygg formulär på flikar

En annan bärkraftig variant för att samla in information på Facebook är att ha formulär på flikar direkt på Facebook. Du bygger formuläret via ”custom tabs” på sidan.FB for dummies

Eftersom formulär på Facebook har samma mål som landningssidor erbjuder de samma incentiv för informationsutbytet: Ge oss din email och få en ebok, osv. Anpassade flikar kan byggas med hjälp av Facebook applikationer. När du använder en sådan kan du skapa flikar på sidor som dyker upp på vänster del av sidan.

Till höger är ett exempel från ”Facebook Marketing for Dummies”.

CTAbild med text