Hemligheten bakom bra SEO marknadsförare - maxahemsidan
951
post-template-default,single,single-post,postid-951,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Hemligheten bakom bra SEO marknadsförare

Lästid 3 min

Conductor (www.conductor.com) släppte nyligen en omfattande undersökning som analyserar beteenden, taktik och strategier som de bästa SEO marknadsförarna använder sig av som presterar ett bättre resultat än branschsnittet för SEO marknadsförare.

Conductor är en av marknadsledarna inom SEO teknologi och marknadsför bland annat en SaaS (Software as a service) SEO teknologi lösning, Conductor Searchlight™

Undersökningen omfattade 380 SEO marknadsförare över ett brett spektrum av ämnen relaterade till hur de praktiserar SEO, organisationen, taktiskt genomförande och strategi. Från ursprungsgruppen segmenterades de bästa SEO marknadsförarna fram, de SEO som presterade högre än genomsnittet och också demonstrerade en förmåga att växa sökord trafiken och konverteringar på en mycket högre nivå än genomsnittet i undersökningen.

Analysen visade flera strategier som SEO marknadsförare som presterar över genomsnittet använder för att nå framgång. Nedan beskriver jag den viktigaste insikten kring hur de bästa SEO marknadsförarna går tillväga gällande innehåll i dagens efter-Panda/Penguin/Hummingbird innehållskvalitet landskap.

De bästa SEO marknadsförarna är Involverade i Skapandet av Innehåll från Början

Analysen visade att när det gäller skapande av innehåll, har de bästa SEO marknadsförarna funnit en väg ur ”SEO i förbifarten i efterhand” fällan som gör att organisationer inte når framgång med sökordoptimering.

66 % av de bästa SEO marknadsförarna rapporterade medverkan vid skapande av innehåll från början av innehållsprocessen medan endast 9 % fortsätter att medverka endast i slutet. Detta att jämföra med genomsnitt SEO marknadsföraren som oftast blir delaktig i slutet eller mitten av innehållsprocessen.

ideskap

I uppföljningsintervjuerna med de bästa SEO marknadsförarna pekade många mot tidig delaktighet i innehållsprocessen som den viktigaste aktiviteten alla SEO marknadsförare kan göra för att nå naturlig SEO succé.

Se Till Att Bli Inblandad eller Vänta På Att Bli Inblandad

Det handlar inte om att vänta på att någon involverar dig tidigt. Det handlar om att du involverar dig tidigt. Och det kan vara en utmaning då den/de som skapar innehållet kan känna sig hotade och försöker undvika. Inget kul men med tanke på hur viktigt det är att komma in tidigt i processen är det värt att titta extra på.

Jag Kommer Med SEO Gåvor

Ett förslag på variant är att börja ha med sig gåvor – sökinsikter som hjälper innehållskreatören att arbeta mer effektivt. Antingen genom att ge de nya idéer om innehåll eller genom att matcha deras ansträngningar mot organisationens affärsmål.

Här följer två exempel på hävstångseffekt med hjälp av data från tydliga källor. De kanske inte matchar precis mot din verksamhet men målet är att få dig att tänka på olika typer av insikter som du som SEO marknadsförare kan ta till de som skapar innehåll som de finner värdefullt. Visa de hur SEO kan förbättra riktningen och innehållets påverkan. Gör du detta rätt kommer du vara en bra bit på väg att bli inblandad tidigt utan att behöva övertala!

Första exemplet är från Google Analytics. Bilden visar den senaste versionen av geografisk fördelning av besökare genom några få musklick.

GA4slut

Föreställ dig det finns ett ledningsbeslut på att öka i Norden. Då skulle du kunna ta med dig den insikten till innehålls människorna och säga ”Just nu så kommer knappt 1 av 10 besökare från andra Nordiska länder. Och eftersom det är ett strategiskt mål att växa internationellt är det viktigt att ta fram innehåll för andra Nordiska länder.

Fånga Lågt Hängande Frukt – Använd SEO för Att Hitta Enkla Innehållsvinster

Nästa exempel handlar om sökmotor ranking data som ett visuellt exempel. Skärmdumparna nedan kommer från Conductor Searchlight men det finns såklart även andra sätt att hitta dessa data.

I exemplet nedan är nyckelord sorterade på Google rankning och konkurrens. Mindre konkurrens betyder såklart att det är enklare att flytta nyckelordet uppåt i sökrankning. Sorteringen är gjord så den visar nyckelord rankning i slutet på sidan ett, början av sidan två och nyckelord med låg konkurrens syns när de isolerats.

superstarimage5

Sedan är det bara att gå till innehållsmänniskorna och säga att ”Vi är i slutet på sidan ett och i topp på sidan två när det gäller dessa nyckelord med låg konkurrens. Låt oss göra innehåll och hamna i toppen på sida ett!”

Om Du kommer Med Gåvor så Kommer du Bli Inbjuden

De SEO marknadsförare som lyckas bäst är de som kommer in tidigt i innehållsprocessen. Men försök inte tvinga dig in utan fundera på att använda ”ge gåvor” tillvägagångssättet.

Tänk på den typ av insikter du kan ha med dig till de som skapar innehåll som kommer hjälpa de göra sitt jobb mer fokuserat och effektivt. Påbörja en dialog och dialogen kommer resultera i att du kommer involveras tidigare och oftare i verksamhetens process för att skapa innehåll.

Tags:
,